Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

CARDAN - Kruiskoppel

Schrijver marcel V
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 jan. 2008 00:34 
Even 'n vraagje:
Met de kruiskoppeling van de Cardan van mijn 500C wordt een hoop vermogen verdraaid en verwerkt. Moet ik daar nog apart smeren? Ik heb er nog niets van gelezen of kunnen vinden, alleen dat er een soort van lager achter het rubber zit en schokdempend materiaal...

Wie kan me wat inzicht verschaffen?

Gr.
Marcel
(en alvast weer mijn vriendelijke dank)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 jan. 2008 01:00 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Marcel,

de kruiskoppeling is opgebouwd met 4 naaldlagertjes, die zitten dicht en er valt niks te smeren. Ze verwerken zelf geen vermogen anders dan een klein beetje (heel klein) wrijvings verlies wanneer de cardan as niet recht in lijn staat met de as van de versnellingsbak. Er zit geen rubber in. In het blok zelf zit wel een (metalen) torsie demper op de as naar de cardan die onregelmatig roteren kan opvangen wanneer de cardan niet "recht" staat, en het koppel van de motor is ook niet regelmatig verdeeld. Maar waarschijnlijk heeft die het meeste werk om de klappen bij schakelen op te vangen.

Niks aan de kruiskoppeling zelf te onderhouden dus, alleen de uiteinden van de cardan netjes schoon en in het vet monteren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat ze kapot gaan.

Met wat moeite kan je de cardan as wel verkeerd monteren, te ver naar achter met het borgboutje achter de versnellingsbak as, in plaats van in de groef. Dat is geen goed idee want dan zit de kruiskoppelling niet meer in lijn met het hart van de ophanging achterbrug en de zaak draait heel raar. Drie keer raden hoe ik dat weet....

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 jan. 2008 12:32 
""""ervaring""""

Schrijver marcel V
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 jan. 2008 15:02 | Aangepast door: marcel V 
Frans bedankt,
common experien"(c)(x)"e ,
dat werkt.
Helder verhaal.
Ik ben weer een stukje zorgelozer

Gr.Marcel

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CARDAN - Kruiskoppel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven