Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

smeren gaskabels en gashandle

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 jan. 2008 20:41 
Wie heeft er een praktische tip om de beide gaskabels te kunnen smeren zonder demontage van de kabels bij de carburateur. Graag ook een tip hoe ik de gashandle kan losnemen/demonteren en smeren. Ik heb in de handboeken nog geen goede aanwijzing/tekening gevonden.

Inmiddels start mijn Deluxe 1980 weer prima (rotte weerstand in bougiekap) en is de meenemer van de snelheidsmeter weer gerepareerd.

Groet,
Erwin Wormgoor

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 jan. 2008 00:08 
Hallo Erwin,

als je de boel echt niet los wil maken kan je de bovenkap op het stuur losmaken en er iets dun vloeibaars in spuiten. Dan maar hopen dat 't doorloopt en dat het niet de schakelaars vervuilt. Over het nut en de werking van het smeren van (teflon?) bowden kabels en waarmee lopen de meningen uiteen overigens. Nieuwe kabel(s) kopen werkt een stuk beter. Als alles echt soepel loopt en de veertjes etc. in orde zijn er ook mensen die met alleen de A kabel werken (die trekt bij openen gas).

Het gashandle zelf kan je dan ook van het stuur schuiven om te smeren, als de kabels lang genoeg zijn tenminste, anders stuur even losmaken. Gebruik niet teveel en geen al te dik vet anders gaat de boel nog zwaarder,vooral bij koud weer.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 jan. 2008 08:50 
Hoe oud zijn de kabels? Als ze oud zijn dan kan je het zaakje beter vervangen met nieuwe kabels. De gashandle kan je er volgens mij alleen afhalan als je de kabels hebt los gemaakt.

Het is op zich niet zoveel werk om de carburateur even los te halen zodat je ook meteen de kans hebt om de staat van de kabels bij de carbs goed na te kijken en eventueel in te smeren.

Leuk trouwens dat je een Deluxe hebt. Staat er al een plaatje van in de showroom en is hij origineel? Dan kan ik even kijken hoe mijn Deluxe eruit zou moeten zien.

Groeten,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 jan. 2008 11:23 
dank alvast voor de eerste reacties. De foto van mijn DeLuxe komt zometeen.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 jan. 2008 18:57 
Als je kabels ouder zijn dan -pakweg- 10 jaar dan kun je ze beter vernieuwen. Nieuwe kabels lopen soepeler en je loopt geen risico ergens te stranden met een kabelbreuk. De beste methode om ze te smeren is verticaal ophangen en dagelijks een paar druppels olie aan de bovenkant erin te doen.

(Teflon kabels kun je beter niet met olie smeren want dan zwelt de binnenkant op. Voor zover ik weet hebben CX/GL kabels geen teflon voering.)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#6 | Geplaatst: 31 jan. 2008 20:21 
Beste Wouter, inmiddels staat mijn DeLuxe in de showroom. Veel kijkplezier en groet.

Erwin

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 smeren gaskabels en gashandle

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven