Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

startmotor stuk?

 
Schrijver naja
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 jan. 2008 19:22 
Hallo,
Ik heb al flink rondgeneusd op het forum en ik vind dat men elkaar op een bijzonder sympathieke manier voort probeert te helpen. Ik ben nieuw op dit forum; alle lezers: gegroet.
Ik heb een GL 650 gekocht die al een jaar stilstond en waarvan de startkoppeling niet goed zou functioneren.
ik heb hem aan de praat gekregen maar heb last van het volgende verschijnsel:
Als de (nieuwe) accu stikvol zit (of met behulp van een grote startaccu) gooit de startmotor de boel wel rond maar het gaat gepaard met fikse klappen en onregelmatig rondlopen. Al heel gauw hoor ik alleen m'n startrelais nog en wordt de startmotor alleen maar heet. Na enig úitrusten' kan ik nog een poging doen.
Warme of koude motor maakt niet uit. Motor loopt trouwens goed als ik hem eenmaal aan de praat heb.
Als ik zonder bougies draai of zelfs de startmotor uitbouw en geheel onbelast laat lopen: perfect, loopt keihard rond.
Startmotor ingebouwd regelrecht van 12 volt voorzien met normale startkabels vanuit 90amp accu: geen kracht genoeg om rond te gaan, kucht even en dat was het.
Startmotor geheel gedemonteerd en nagezien; geen zichtbare sefecten of slijtage.
kabel en aansluiting en startrelais zijn volgens mij ok. ik heb een extra schone massakabel van de accu op het frame gemaakt.

Hoe kan ik zeker weten of het de startmotor is? Kan ik iet meten?
En wie heeft er een goeie startmotor voor mijn GL liggen en woont niet te ver van Harderwijk?

mvg, Kees

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 jan. 2008 19:26 | Aangepast door: Floris 
Als de verkoper je verteld heeft dat de startkoppeling kapot is, dan klopt het met wat je beschrijft. Het probleem zit 'm niet in de startmotor, maar bij het vliegwiel. Het mechanisme waar de startmotor 'vastgrijpt' is versleten. Soms 'pakt' hij wel (en dan slaat de motor aan) en soms niet en dan hoor je die klappen. Voor reparatie van de startkoppeling moet het blok opengemaakt worden. Afgezien van dit slechte nieuws: welkom op ons forum.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver naja
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 jan. 2008 20:03 
Bedankt Floris,
Als ik je goed begrijp zeg jij dus dat mijn startkoppeling niet 'lost'en dat de startmotor geen gang kan maken? Als dat zo is zou het grote tandwiel waar mijn startmotor op grijpt normaal een freewheel-werking hebben? Dus nu probeert mijn startmotor zonder dat hij op gang kan komen alle bewegende delen in het blok op gang te krijgen?
Ik wil zekerheid hebben voordat ik de boel opentrek! De vorige eigenaar had ook van horen zeggen dat zijn slipkoppeling niet helemaal goed was dus daar doe ik niet alles op door, snap je.
mvg, Kees

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 jan. 2008 20:49 
Hallo Naja,

welkom aan boord, en je kan wel even een startmotor van mij lenen, ik woon redelijk dicht in de buurt. Baat 't niet enz. maar dan weet of zeker of 't de startmotor is (verwacht ik niet) of dat je verder moet kijken.

Ik moet 'm wel echt terug, m'n "uitleen" startmotor moet ik nog van een ander terugkrijgen (zal ik ook nog eens achteraan trekken, dan heb ik er weer eentje extra)

Email maar even, zie gegevens.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver antonio
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 jan. 2008 22:14 
een maandje terug ongeveer stond er een gebroken tandwiel op de site
dat was dacht ik naar floris gestuurd
ze kunnen echt wel kapot gaan
ik heb er nu 2 nighthawks staan met het zelfde euvel
gr antonio

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 jan. 2008 11:30 | Aangepast door: sieds 
Kees, welkom bij de CX motorvrienden.

Dit probleem heeft dus niets met je startmotor te maken.
Ik kocht ook een 650C met een kapotte startkoppeling en dacht ook even de startmotor om te bouwen maar helaas tot me duidelijk werd hoe het wel werkte en dus het hele blok uitelkaar moest.
Het is niet een overbrenging van tandwielen maar van 3 rolletjes die door middel van veertjes naar buiten worden gedrukt en aan moeten grijpen op een gladde poelie die op het starter-aandrijftandwiel zit en dan pas gaat de hele boel draaien en start je motor.
Deze drie rolletjes kunnen "vierkant" worden of de drie kleine veertjes is de kracht uit.
Bij mij hoefden alleen die kleine k.. veertjes vervangen te worden en klaar was kees.
Maar daarvoor moet wel je blok uit de motor en uitelkaar gehaald worden.
Dan vervang je misschien gelijk je distributieketting, geleiders en de keramische keerring bij de waterpomp en wat nieuwe pakkingen en dan ben je €300,- verder.

Bij "links" kun je op de site van de 650C tekeningen vinden bij "ersatzteilkatalog" en bij "lichtmaschine" zie je bij onderdelen nr. 4, 6 en 16 (startkoppeling) jouw probleem.

Succes, groeten Sieds

En misschien wil je door al die goede hulp nu wel donateur worden van de CX club of je schrikt door het vele werk en verkoop je je motor weer.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 jan. 2008 12:11 
Vroeger.... je weet wel...

Vroeger, toen mijn "Rode Rakker" nog wel eens wilde starten (oh, mooie tijden waren dat) heb ik ook wel eens een 'slecht' oppakken gehad.

Dwz : startmotor draaide als een gek rond, zonder iets mee te nemen.
Dat lijkt heel erg op wat je hierboven beschrijft, Sieds.

Nu ligt m'n Rakkers blok toch uit elkaar, is het verstandig om dan die veertjes ook te vervangen ?

Als ik ze nog op tijd kan krijgen, natuurlijk.

Harmony,
Hans.
( die als het blok toch echt open gaat het ook wel weer goed in elkaar wil hebben, als het allemaal past )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 jan. 2008 10:50 
He Hans,

Marco kan je zo aan die veertjes helpen, maar kijk ook even of de rolletjes goed rond zijn en lekker in de gelijders heen en weer kunnen en of dat gladde gedeelte van die poelie op het tandwiel wel mooi rond is.

Tot Zondag
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver naja
Gast 
#9 | Geplaatst: 22 jan. 2008 19:16 
Hartelijk dank allemaal.

Toch ben ik nog niet zeker. Als ik de startmotor demonteer kan ik het volgende tandwiel in het carter voelen. De ene kant uit loopt dat soepel mee als ik er met mijn vingers aan draai; de andere kant uit dus niet, ik kan het iets bewegen maar het veert onmiddelijk terug in de oude stand.

Als het normaal is dat de startmotor vanuit stilstand het hele blok niet door de compressie kan draaien, klopt het startKOPPELINGsverhaal.
Als de startmotor de hele santekraam wel degelijk vanuit stilstand door de compressie heen moet kunnen draaien, dan is mijn startMOTOR dus niet goed.
Het ligt niet aan mijn stroomvoorziening; accu=nieuw en goede startaccu en kabels zijn ook aanwezig.
Of maak ik een denkfout?

mvg, Kees

Schrijver sieds

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 22 jan. 2008 21:19 
Leen dan toch eerst een startmotor om dit uit te proberen.
Frans heeft je een aangeboden, zie boven (E-mailadres staat bij gegevens)
Daarna moet je haast zeker weten wat het is.

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#11 | Geplaatst: 1 feb. 2009 18:56 
Was op zoek, of ik een blok zou kunnen starten, zonder koppelling en stuitte toen op dit topic.

Ik rij ook BMW K75 en die K modellen hebben ook nogal last van haperende startkoppelingen en als oplossing is het al veelvuldig voor gekomen, dat door het blok van spoelolie te voorzien en de boel lekker een half uurtje op deze olie stationair te laten lopen, de startkoppelling gereinigd en wel zijn werk weer deed.

Paul

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 3 feb. 2009 16:59 
Hallo Paul, jou oplossing klinkt aantrekkelijk (aantrekkelijker dan het blok eronderuit). Wat is spoelolie eigenlijk? Ik kan me er iets bij voorstellen, maar wat het nou precies is, geen idee.
Kan je iets meer toelichting geven?
Alvast dank, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#13 | Geplaatst: 3 feb. 2009 17:39 
Er zullen ook wel andere merken spoelolie zijn, maar ik heb deze meerdere malen gebruikt:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/-/-/52/

Event. te bestellen bij Brezan.

paul

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 startmotor stuk?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven