De reden dat met de bougiedop net iets boven de bougie de motor wel loopt is dat de spanning extreem op loopt. Dus de bobine gaat als het ware zijn spanning omhoog gooien. Hierdoor gaat er net wel een mooie vonk over tussen de punten van de bougie. Als de weerstand hoger wordt omdat de luchtspleet totaal ook groter wordt zal dus de spanning oplopen. Dit verhaal is mij niet onbekend want ik doe het zelf vaak ook. Maar wat is nu dan het probleem.
Vaak is de bougie kapot. Dit komt vaak weer door vocht. Echter is er nog een ander probleem. Het verzuipen van de motor. Te veel benziene dus. En of een verkeerde brandstof. Diesel er bij of zo iets. Ook kan de benzine oud zijn. Ouder dan een jaar geeft al problemen. Of de sjoke blijft hangen.
Vaak zie je dit probleem als de motor niet warm word. Vaak starten maar niet rijden. Lang stationair draaien verneukt ook de bougie. Je moet de motor echt een keer in de zoveel tijd goed warm rijden. Doe je dat niet, krijg je dit soort problemen.
Voor stel, nieuwe bougies en een nieuwe luchtfilter. Tank nieuwe benziene er bij en gaan met die bannaan. Meestal is het probleem hier mee opgelost.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html