Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

temperatuur

 
Schrijver yvan
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 feb. 2008 10:27 
Hoi CX-ers ik nog eens,

Ben wel wat tegenslag gewoon... maar...

Eindelijk staat ie in elkaar: carbs ok, remmen nieuw, uitlaten nieuw (met dank aan Emiel), bochten mooi matzwart, nieuwe batterij, mooi blinkend spatbord (met dank aan Hans), nieuwe olie en luchtfilter, nieuwe bougies ....

Heeft al deverse keren proefgedraaid zonder bijgeluiden of wat dan ook maar steeds gestart op de autobatterij.

Na twee weken stilstaan wegens geen tijd, gisteren de nieuwe batterij erin en even enkele honderden meters getest.

Na enkele minuten steeg de temperatuurmeter naar rechts en ging gevaarlijk naar het rood, hetgeen voordien nooit het geval was.

Benzinetank weer eraf, koelvloeistof check, alles ok... Olie gecheckt, geen spoor van water (koppakkingen)

De koelvloeistof in de radiator was echter niet heet, zoals je zou verwachten.

Mijn vermoeden: termostaat gaat niet (meer) open. Of zijn er nog andere mogelijkheden, de waterpomp misschien ?

Heeft hier iemand ervaring mee? Kan die termostaat eruit en kan je er zonder rijden (zoals ik vroeger ook wel eens met oude sleuren van auto's deed)?

Ik ben net zo goed als klaar met mijn CX en heb het verhaal over de waterpomp van Marco gelezen. Ik hoop dat niet alles weer uit elkaar moet.

Ik wacht hoopvol op de wijze raad van jullie.

Yvan

(die eigenlijk diep vanbinnen een voorliefde heeft voor luchtkoeling)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 feb. 2008 10:47 
draad vanaf zendertje er af halen contact aan
Gaat de wijzer weer naar ROOD zit er sluiting in draad
Haal bij themp meter draadje los vanaf de draad die je los gehaald hebt
contact weer aan gaat nu de wijzer wel dan is de themp stuk gaat hij niet dan zit er een sluiting in de draad vanaf zender naar themp meter
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver yvan
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 feb. 2008 17:40 
Om alle misverstanden te voorkomen: het wijzertje gaat slechts naar het rood als de motor een 10-tal minuten draait.

Met een kortsluiting naar de massa lijkt het mij logisch dat het wijzertje naar het rood beweegt onmiddellijk na het aanzetten van het contact.

Yvan

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 feb. 2008 18:24 
Yvan de termostaat kan er altijd uit maar dan duurt het gewoon heel lang voor het blok enigsinds op temperatuur komt
en je mooet dus veel langer wachten voor je het blok enigsinds kunt belasten wil je niet overmatig sljitage krijgen
een blok moet gewoon op bedrijfstemperatuur komen en zonder termostaat kan dat wel eens lang duren met deze buitentemperatuur

gr A koopmans

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 feb. 2008 18:29 
Maar eerst start de motor laat deze iets versneld lopen voel aan de verchroomde pijp die vanaf de radiateur naar de waterpomp loopt gaat de wijzer naar Rood voel dan of deze pijp heet wordt dan werkt de thermostaat gaat de wijzer door dan is de zender stuk
gr O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver yvan
Gast 
#6 | Geplaatst: 3 feb. 2008 18:36 
Thanks O.J. I owe you one

Schrijver yvan
Gast 
#7 | Geplaatst: 3 feb. 2008 18:40 
en eveneens thanks aan A Koopmans. Ga er toch de terùmostaat eens uithalen en testen in een pannetje water op het vuur, kwestie van te controleren of hij op de juiste temperatuur opent.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 feb. 2008 20:52 
Yvan,

voordat je de boel gaat aftappen an zo, controleer ook eens of de 7-volt regelaar niet defect is en nu de volle 12+ volt doorgeeft.

Van de 7-V regelaar gaat een gele draad naar de meter, daar moet je 7 Volt op meten met de temperatuurmeter aangesloten. Zie je daar ruim meer dan heb je waarschijnlijk het probleem te pakken. De temperatuurmeter krijgt dan gewoon teveel spanning, er loopt een hogere stroom door de sensor en je krijgt precies het beeld dat je schetst.

Meet eventueel ook de weerstand over de sensor eens. Mogelijk heeft iemand de hele reeks eens uitgemeten, maar volgens Honda zou je voor de volgende temperaturen 60/85/110/120 (graden C) de volgende weerstand moeten meten 104/43,9/20,3/16,1 Ohm . Hoeveel 't koud hoort te zijn weet ik niet, zou wat kunnen verschillen, maar ik zou iets van minstens 200 Ohm verwachten. Iets minder makkelijk te meten dan die 7 Volt en 't is ook niet zo waarschijnlijk dat de sensor kapot is met dit gevolg.

Een thermostaat die niet opent geeft natuurlijk hetzelfde resultaat, maar dit even de 7 Volt nameten is in ieder geval een stuk makkelijker dan de thermostaat eruit halen..

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver udent

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 feb. 2008 12:47 
Heb je voorheen het koelwater eraf gehad , en /of verververst??
Dan is er een grote kans, dat je een luchtbel boven in het blok hebt, en dus de thermostaat droog staat.
Deze kan dan niet openen.
oplossing: een waterpijp even los draaien op kop en wachten tot er water komt dictdraaien, en alles zou dan ok kunnen zijn.

ge Theo
theo cx ds

Schrijver MIOB
Gast 
#10 | Geplaatst: 4 feb. 2008 20:17 
mocht het je thermostaat zijn, heb ik er hier iig nog een voor je liggen voor nop.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 temperatuur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven