Yvan,
voordat je de boel gaat aftappen an zo, controleer ook eens of de 7-volt regelaar niet defect is en nu de volle 12+ volt doorgeeft.
Van de 7-V regelaar gaat een gele draad naar de meter, daar moet je 7 Volt op meten met de temperatuurmeter aangesloten. Zie je daar ruim meer dan heb je waarschijnlijk het probleem te pakken. De temperatuurmeter krijgt dan gewoon teveel spanning, er loopt een hogere stroom door de sensor en je krijgt precies het beeld dat je schetst.
Meet eventueel ook de weerstand over de sensor eens. Mogelijk heeft iemand de hele reeks eens uitgemeten, maar volgens Honda zou je voor de volgende temperaturen 60/85/110/120 (graden C) de volgende weerstand moeten meten 104/43,9/20,3/16,1 Ohm . Hoeveel 't koud hoort te zijn weet ik niet, zou wat kunnen verschillen, maar ik zou iets van minstens 200 Ohm verwachten. Iets minder makkelijk te meten dan die 7 Volt en 't is ook niet zo waarschijnlijk dat de sensor kapot is met dit gevolg.
Een thermostaat die niet opent geeft natuurlijk hetzelfde resultaat, maar dit even de 7 Volt nameten is in ieder geval een stuk makkelijker dan de thermostaat eruit halen..
succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰