Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

getik bij iets meer toeren...

Schrijver dreester
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 feb. 2008 14:05 
hoi!

gister weer ff stukkie wezen toeren op m'n gl500 81' en toen viel me iets op.
bij wat hogere toeren hoor ik een regelmatige tik.(snelle tikken)
had voordat ik ging rijden olie bijgevuld(moest ietsje bij)

vermoeden van mijzelf is kleppen stellen. kan dit in eens ontstaan of zou dit geleidelijk moeten gaan?
is dit zelf te doen(wat heb ik nodig?) en wat zou dit moeten kosten bij een dealer?

groeten Andre

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 4 feb. 2008 14:35 
Andre, kleppen stellen is heel goed zelf te doen. Het is handig als je er een werkplaats handboek bij hebt, en anders kijk je onder het kopje "techniek" hierboven in de menubalk. (of klik HIER).
Op de site van Rob Davis staat ook een uitleg.(in het Engels) Klik HIER.
Wat het zou kosten als je het bij een dealer laat doen? Geen idee.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dreester
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 feb. 2008 15:10 
thnks mast,

denk dat het zowieso verstandig is om het even te doen. geen idee wanneer dit voor het laast gebeurd is. heb de motor nog maar 3 maandjes..

ik zal ff spieken op kopje techniek..
anders maar naar de dealer..(zucht)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 feb. 2008 15:43 
Andre,

Kleppen stellen is heel goed zelf te doen, zelfs ik kan het. Bij de Rode Rakker heb ik het voor het eerst gedaan, en later nog een keer bij de Blauwe Engel. Ja, je kunt het fout doen, als je erg goed je best doet, maar dat hoort je echt direct.
Het enige aan 'speciaal' gereedschap is een voelermaatje waar 0.08 en 0.10 op zit.

Harmony,
Hans.
( heeft veel geleerd van zijn CX-en )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver dreester
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 feb. 2008 16:44 
ik doe het ook gewoon zelf! geen dealer meer! wat jullie kunnen ,kan ik ook. morgen begin ik eraan! (ik ben gewoon veel te bang dat ik het erger maak dan het is).

andre (die net als hans veel van z'n brommert wil leren)

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 feb. 2008 20:00 
kom even langs en ik stel ze, ( wel moet de motor even afkoelen) .
Gr Theo ( udent@chello.nl )
theo cx ds

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 feb. 2008 23:25 
superaanbod theo!

maarre.. waar woon je dan?

groeten Andre(die het graag wil zien,zodat ie de volgende keer het zelf kan doen)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 feb. 2008 11:45 | Aangepast door: marcobecker 
Nog even terug komend op het tikje wat in een keer ontstaat. Het volgende, als het stel schroefje afbreekt, dan is de spelling in een keer meer. Ik kom dat wel eens tegen. Stelschroefje kan je afslijpen, meer verdient niet de aanbeveling.

Kijk ook even of de tuimellaars mooi om het draai punt schanieren. Probeer ze eens schuin/scheef te drukken. Kijk of er speling op het draaipunt zit.

Dan de nokken as, hier kan heel snel in combinatie met de sleper slijtage ontstaan. Dit is niet goed na te meten. Pas als het blok uit elkaar is weet je het. Voor de kenner kun je tijdens draaien van het motorblok voelen aan de tuimelaars of alles gelijk matig loopt. Als men het iedee heeft dat er een hobbel in de beweging zit dan weet je genoeg. Meestal de rechter cilinder de inlaat. Leg bijde vingers op de bijde tuimellaars. Voel of de beweging gelijk matig is. Zit er een vreemde versnelling is, dan is daar van de sleper en nokken as kapot. Dit wil wel eens voorkomen bij de oude type's cxen. Daar zitten namelijk nog niet de geharde slepers in. IK zie dat je een GL hebt, dan zal het met de nokken as wel goed zitten. Ga ik toch voor het stel schroefje van de kleppen.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver dreester
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 feb. 2008 13:59 
bedankt voor de tips.
heb al twee aanbiedingen van forumleden om langs te komen. geweldig dat ze dat voor mij willen doen,maar ze wonen allemaal ver uit mijn buurt.
kun je nog wel zulke afstanden rijden met de motor met dit euvel?

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 5 feb. 2008 14:17 
Als het stelboutje afgebroken is, niet!
Als je kleppen alleen te ruim staan (tikken) kan het wel. Maar je moet er ook geen honderden km's meer mee rijden.
Het is echt niet moeilijk om zelf te doen. Je tank moet iets omhoog, daarna de twee boutjes van het kleppendeksel los, bougie eruit, deksel losnemen en je kan al kijken hoe het met de kleptuimelaars en de stelschroeven gesteld is.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 feb. 2008 14:21 
heb gelezen dat er ook nieuwe pakkingen tussen moeten. zijn er nog meer onderdelen nodig als ik de boel losgehad heb?

andre(die dan eerst de nodige spulletjes gaat kopen voordat de boel losgaat)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 feb. 2008 15:03 
Om de kleppendeksel er af te halen hoef je niet elke keer de pakking te vervangen. Alleen als deze gaan lekken. Dus los halen , kijken , stellen en weer monteren. Makkelijk zat.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver dreester
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 feb. 2008 18:50 
oke marco, gaan we doen...

andre(morgen, als het droog is...)

Schrijver dreester
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 6 feb. 2008 23:14 
vandaag veel water naar beneden gekomen. morgenavond maar weer kijken of het klepstelweer is.

andre(die hulp krijgt van motorcrossende buurman!)

Schrijver dreester
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 feb. 2008 19:01 
kleppies gesteld... waar heb ik me toch druk over gemaakt..... appeltje eitje...

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 getik bij iets meer toeren...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven