Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

wat is beter??!!??

 
Schrijver dreester
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 feb. 2008 23:49 
hoi!

ben benieuwd wat het antwoord is.
als je aan een auto-monteur vraagt hoe je het beste de automotor warm kan draaien,wordt er altijd gezegd dat je het beste na het starten gelijk rustig weg moet rijden.
wat ik vaak doe met de motor is dat ik hem de garage uitrij, start, wegzet op de jiffy en dan m'n jas goed dicht maak, helm op, handschoentjes aan, garagedeur weer dicht en dan pas wegrij. is dit goed of kan ik beter hetzelfde doen als wat ik met de auto doe?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 4 feb. 2008 23:55 
Hoe eerder een motor(blok) op bedrijfstemperatuur is, hoe beter het is voor dat blok. En die temperatuur bereik je eerder wanneer je gaat rijden. Dus doe hetzelfde als je met de auto doet, zou ik zeggen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dreester
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 feb. 2008 00:21 
oke! motor uit garage, op jiffy, jasje dicht, helm op,garage dicht, zitten op motor,jiffy in, handschoentjes aan, STARTEN en rijden maar!

was gewoon benieuwd wat beste was....

thnks marcel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 feb. 2008 08:30 
Nou ik zou denken motor in de garage laten staan
Fiets pakken en trappen maar ,goed voor je lichaam en geest
Oja de auto weg doen dan heb je meer ruimte voor meerdere CX motoren
O.J. die denkt iedereen doet wat hij goed denkt te doen .
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 feb. 2008 08:55 
Ik doe het precies op dezelfde manier hoor Drees. Ik vind het wel prettig als de motor even stationair draaid zodat eerst alle olie door de kop heen spoelt en alles even smeert voordat ik ermee weg rij. Dus voor mij ook eerst starten, dan garage dicht en helm op.

Ook rij ik er zeker 2 of drie kilometer erg rustig mee zodat de motor een beetje op temparatuur kan komen voordat ik echt het gas open draai.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 feb. 2008 08:59 
dat was mijn idee ook wouter, alleen de uitleg van marcel kan ik ook wel iets in vinden. wat ouwe jan zegt is dat ieder zijn eigen gevoel moet volgen in dit geval... tsja, maar wat is nu het beste?...

dreester

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 feb. 2008 09:02 
O.J.

dingen die ik niet gebruik staan opgepoetst in de vitrine kast..

auto staat al buiten. kan de garage al niet meer in! (dus het begin is er al....)

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 5 feb. 2008 11:58 
Ik ben het met Wouter eens dat je rustig moet rijden de eerste KM's .
Op het motorforum staat dit verhaal over hetzelfde onderwerp.
Marcel. (zoveel mensen, zoveel meningen)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver voorbijganger
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 feb. 2008 16:45 
Bij een auto speelt nog iets anders mee dat is dat de versnellingsbak aprt zit en andere olie gebruikt. DE motor warm laten draiien wil dan ook zeggen dat je alsnog gaat rijden met koude versnellingsbak oloe en dat is ook het geval met de CX zijn cardan.
Dus rustig aan weg rijden lijkt mij beter om alle vloeistoffen gelijkmatig op temperatuur te laten komen.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 feb. 2008 17:08 
Eens behaalde ik het diploma 'Scheepswerktuigkundige'.

Vanuit die basis leerde ik:

Olie voorpompen met de extern aangedreven smeeroliepomp.
dan wanneer je zeker weet dat alle bewegende delen
rijkelijk voorzien zijn van smeerolie de motor starten
en dan enige tijd langzaam warmdraaien,
mede om krimp- en uitzetspanningen
en water- en olielekkages te beperken ...

De CX bezie ik vanuit een andere optiek:

Koud loopt (mijn CX tenminste) bonkig,
om na enige tijd pas mooi rond te gaan lopen.

Om de tijd van stampig lopen zo veel mogelijk te beperken
start ik de motor, controleer de oliedruklamp,
en rijd vervolgens vrijwel direct rustig de straat uit.

Tegen de tijd dat ik buiten de bebouwde kom ben
is de motor mooi op temperatuur.

Johan, die best nog wel techneut is ...
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 feb. 2008 19:10 
Ik bedoelde ook zeker niet om de motor eerst volledig warm te draaien ofzo. een paar minuten terwijl je je garage deur dicht doet en helm opzet is voldoende. Zoals Marcel aangeeft komt de motor pas echt op bedrijfs temparatuur als je ermee rijd.

ook heb ik ergens gelezen dat langdurig stationair lopen ook niet goed is voor de bougies maar wat daar precies de theorie achter is weet ik niet.

Belangrijkste is om er rustig mee te rijden totdat de motor goed warm is gelopen. Als je meteen het gas open trekt dan zal het blok gauw kapot gaan.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 feb. 2008 20:21 
Starten en rijden met die handel. Niet te benauwd zijn.
Natuurlijk niet gelijk de steenkoude motor hoog in de toeren jagen. Daar kan geen enkele motor (nou ja de keramische motoren schijnen dat wel te kunnen hebben)op den duur aan. Overigens een CX kan heel veel hebben hoor, juist ook om dat ie watergekoeld is.

Zou dat de reden zijn dat er wereldwijd nog zo ontzettend veel van rondrijden ??? Maar ja er zijn er natuurlijk ook meer dan 300.000 stuks van gemaakt. Dus zo'n kunst is het nu ook weer niet.

Wat meer funest is voor een motor is eentje die weinig tot nooit op temperatuur komt. Dus die motoren waarmee kleine stukjes/uitesluitend in de stad wordt gereden of die tijdens de winterstalling zo af en toe (omdat de eigenaar het toch niet kan laten) worden gestart om te kijken of ie het nog doet.
Dan kan de waterdamp die ontstaat bij de verbranding van een koude motor niet weg; ook de olie zal zeer snel verouderen en sludge geven. En da's weer niet goed voor de (koude start) smeereigenschappen.

Mijn ervaring (woon-werk verkeer) is dat een motor die goed warm wordt en het hele jaar door wordt gebruikt eigenlijk de minste problemen geeft.
Want het klopt .... rust roest
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wat is beter??!!??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven