Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voorwiel uit het midden?

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 feb. 2008 00:24 
Hallo allemaal,

een vraagje voor de technische preciezen onder ons ! Eerst de achtergrond maar even.

Bij het kalmpjes aan in elkaar sleutelen van m'n 2e CX viel me op dat het voorwiel niet zuiver in het midden van de voorvork leek te staan. Alles nagezien, bleef zo. Toch maar eens naar de "goede" CX gekeken. En verhip, precies hetzelfde! Een snelle check van HansV bij z'n blauwe, leek ook zo te zijn ! Nazoeken in dit forum bracht één eerder geval te voorschijn, en ook toen had ik al gevraagd wat ik nu allemaal zelf gecontroleerd heb.

Hoe zie je dat dan ? Wel, ga voor de CX staan en kijk naar de ruimte tussen de schijven en de binnenkant van de vorkpoten. Bij mij zit daar tussen links en rechts zo'n 1,5 mm verschil in bij beide fietsen, met de kleinste ruimte aan de kant van de telleraandrijving, van voren gezien rechts dus.

Alles is voor zover bekend in orde, je kan er ook weinig verkeerd aan doen anders dan de lagers verkeerd monteren lijkt me of de bus ertussen vergeten. En da's niet het geval volgens mij.

Nou heb je van die 1,5 mm waarschijnlijk niet direct last, het geeft een uitlijnfoutje, maar bij een motor met ketting achter is dat waarschijnlijk normaal al erger. Het is simpel op te lossen met een vulringetje naast de telleraandrijving, aangenomen dat het wiel zelf exact midden tussen de schijven staat, maar dat kan ik niet goed genoeg meten.

De vraag is, hoe is dat bij andere CXen ? Kunnen jullie eens kijken en laten horen? Heeft misschien iemand 't al eerder gezien en in detail uitgezocht?

groeten, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 feb. 2008 08:51 
Frans dat is leuk dat je daar over begint,een paar jaar geleden kwam iemand met een CX naar mij toe omdat zijn kilometer aandrijving stuk was
want ik had er nog wel een liggen.
Maar wat kwam ik tegen er zijn drie verschillende maten daar in,meet de dikte van de aandrijving en dat is precies 1,5 m/m teveel of te weinig
Dat kan je ook zien als je de voor as zonder wiel er in steekt en niet vast draaid ,meet dan de ruimte tussen de voorpoten,daarna de as in de voorwiel doen met aandrijf en afstandbus.
Bij cx en met twee remschijven moet de daar heel goed mee opleten
anders slijten de remblokken verkeerd en remt de motor niet prettig
dus controller de kilometer aandrijving ook dit veroorzaakt ook dat de voorpoten lekken doordat de poten wijd of naar elkaar staan
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 feb. 2008 10:44 
Hallo O-J,

kijk, zo hoor je nog eens wat ! Ik ga m'n "voorraad" teller aandrijvingen eens nameten en zal de (voor mij) correcte lengte hier vermelden.

dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 feb. 2008 10:47 
Wist ik ook niet, maar ben het ook nog iet tegen gekomen.
Dank u, weer wat geleerd.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 feb. 2008 23:38 
Voor wie wil weten hoe het is afgelopen : ik kon twee aandrijvinkjes los vinden en die waren even lang, 32,5 mm geloof ik. Daar kon ik dus niets mee. Onder het motto "nou zal ik het weten ook!" de wiellagers eruit getikt, niks aan te zien. Vulbus zat er netjes tussen.

Verse lagers erin. Die hoor je er gewoon in te tikken tot ze met de buitenring aanliggen op de rand die in de naaf zit gedraaid. Gevolg : vulbus er zo strak tussen dat de boel niet meer normaal kon draaien (!). En echt met gewone 6302 lagertjes. Blijkbaar zijn de toleranties van het draaiwerk aan de binnenzijde van de naaf wat ruim, of in ieder geval in dit geval.

Weer een vers setje lagers, nu eerst één kant erin gezet, vulbus in de naaf, tweede lager heel voorzichtig ingetikt tot de vulbus netjes licht tussen de binnenringen klemde en je de binnenringen nog redelijk soepel met een vinder kon ronddraaien. Wiel gemonteerd, alles netjes aangetrokken met de momentsleutel, en dan de verrassing : wiel nu keurig in 't midden !

Wie 't beter weet mag 't zeggen, maar meneer Honda vindt het blijkbaar niet zo belangrijk, die 1,5 mm, en dat doe ik dan voorlopig ook maar.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorwiel uit het midden?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven