Hallo allemaal,
een vraagje voor de technische preciezen onder ons ! Eerst de achtergrond maar even.
Bij het kalmpjes aan in elkaar sleutelen van m'n 2e CX viel me op dat het voorwiel niet zuiver in het midden van de voorvork leek te staan. Alles nagezien, bleef zo. Toch maar eens naar de "goede" CX gekeken. En verhip, precies hetzelfde! Een snelle check van HansV bij z'n blauwe, leek ook zo te zijn ! Nazoeken in dit forum bracht één eerder geval te voorschijn, en ook toen had ik al gevraagd wat ik nu allemaal zelf gecontroleerd heb.
Hoe zie je dat dan ? Wel, ga voor de CX staan en kijk naar de ruimte tussen de schijven en de binnenkant van de vorkpoten. Bij mij zit daar tussen links en rechts zo'n 1,5 mm verschil in bij beide fietsen, met de kleinste ruimte aan de kant van de telleraandrijving, van voren gezien rechts dus.
Alles is voor zover bekend in orde, je kan er ook weinig verkeerd aan doen anders dan de lagers verkeerd monteren lijkt me of de bus ertussen vergeten. En da's niet het geval volgens mij.
Nou heb je van die 1,5 mm waarschijnlijk niet direct last, het geeft een uitlijnfoutje, maar bij een motor met ketting achter is dat waarschijnlijk normaal al erger. Het is simpel op te lossen met een vulringetje naast de telleraandrijving, aangenomen dat het wiel zelf exact midden tussen de schijven staat, maar dat kan ik niet goed genoeg meten.
De vraag is, hoe is dat bij andere CXen ? Kunnen jullie eens kijken en laten horen? Heeft misschien iemand 't al eerder gezien en in detail uitgezocht?
groeten, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰