Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

injectie

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 feb. 2008 23:33 
beste kameraden,

Ik ben aan het nadenken over injectie op de cx.

Dit komt omdat ik nog steeds problemen ervaar met de carburatie van mijn 650-blok onder mijn "cx650a". Hij loopt redelijk, maar het verbruik is hoog, krap 1 op 15 en als ik het vergelijk dan heeft mijn 650 euro toch veel meer power.

Goed, er bestaat alleen maar injectie op de 500turbo en de 650turbo. Omdat die zeldzaam zijn zijn de spullen daarvan amper aan te komen.
Als alternatief dacht ik aan de injectie onderdelen van de zgn. Arctic Cat, dat is als ik me niet vergis een twee cylinder trike met injectie en vergelijkbare cylinder inhoud. Je hebt natuurlijk ook injectie systemen op de harleys en misschien ook wel op de Guzzi's.

Heeft iemand ervaring met ombouwen naar injectie? Heeft iemand nog geen ervaring maar toch kennis hierover?

De onderdelen die nodig zijn, zijn (in theorie) een benzine pomp, twee lambdasondes aan het einde van elke uitlaatbocht, twee injectiespruitstukken met twee gaskleppen en plek voor twee injectoren (daar is wel aan te komen: arctic cat) en een regelunit.
In theorie zou zelfs monopoint injectie kunnen. Dat is wellicht nog simpeler.

Zijn er mensen die weten of injectoren een pulserende hoeveelheid benzine afgeven, of dat dat met een continue stroom gaat? (bij monopoint) Dit lijkt me relevant, omdat als het om een pulserende stroom gaat dit synchroon moet lopen met het openen van de inlaatkleppen. Het zal nogalwat zijn om dit te koppelen. (Hoe loopt dat trouwens bij de turbo variant: waarschijnlijk worden die getimed door de ontsteking?)

wijze suggesties: graag.
Wie weet is het echt niet te doen, maar het idee is uitdagend toch?
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 feb. 2008 00:41 
Hallo Kaspar,

daar heb ik een dolle bui ooit ook wel eens naar gekeken voor (echt waar) een 2CV motortje. Na korte studie weer snel naar wat anders gaan kijken.

Maar voor wat aardige inzichten zie b.v. bij deze Aussies dan kan je ook wat zien over hoe de timing van de injectie werkt (pulserend dus)

En 't zou toch echt mooi zijn om het op de CX te hebben :=)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 7 feb. 2008 09:35 
dag Kaspar,
ik heb helaas geen suggesties ,alleen veel waardering voor je plannen.
theo.

Schrijver scsirob
Gast 
#4 | Geplaatst: 7 feb. 2008 15:37 | Aangepast door: scsirob 
Ik zou eens contact opnemen met Silent Hektik in Duisland:
http://www.silent-hektik.com/

Zij hebben voor diverse motoren after-market injectie ontwikkeld, inclusief BMW twee-cylinders. Kost een paar stuivers, maar dan heb je ook wat ;)

Rob

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 feb. 2008 22:21 | Aangepast door: Hans 
je zou het kunnen proberen met de K-jetronic injectie van Bosch.
De eerste versie daarvan is mechanisch en zit gemonteerd op de oer-GTI van VW (met motorblokcode DX).
De injectoren zou je in de inlaatbuizen van de CX kunnen plaatsen (bijv in het aangepaste schroefgat) de gasklep aansluiten de rubbers waar de carbs invallen en de luchtmassameter op de plek van het oude luchtfilter.
Dat systeem werkt met een constante inspuiting (uiteraard met een benzinepomp/opvoerpomp) dus ook met een retourleiding naar de tank.
Het is een zeer simpel systeem. Je zult alleen nog wat moeten vinden op een koude start (de koudestartsproeier zit in het gasklephuis, alleen de warmdraairegelaar wordt elektronisch -via een weerstand- gevoed vanaf de buitenkant van het blok).

Enne de kosten ..... je kunt voor best weinig het gehele injectiesysteem van een oude VW afschroeven.

Ik bewonder jouw moedige gedachten. Heb zelf in jonge jaren voor de racerij geexperimenteerd met roterende inlaten e.d.. Is nooit echt wat geworden. Dus het bleef kloten met de lastig af te stellen Dell'orto.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 feb. 2008 14:12 
Bel eens carmo electrics in eindhoven. Deze leveren injectie systemen in combinatie met onsteking. Labtop er op aan en je kan alles regelen. Ze leveren ook aan het tencatie race taem.

Dan labda sonde´s, waar ben je in godnaam mee bezig. Dat is niet nodig hoor, dat hangt van de inregeling af en de lucht debiet meter. Labda sonde is er alleen voor het miljeu.

Dat was het dan weer, zal wel weer vol staan met taal fouten want ik ben de weg vandaag toch al weer kwijt.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Dinges
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 feb. 2008 17:17 
Hahaha! Valt mee hoor Marco, heb veel ergere rebussen van je gezien!
Maar voor wat betreft het injectie verhaal, lambda sonde is idd vooral voor het milieu belangrijk, vroege systemen hebben zoiets niet en ook niet nodig. Vind de tip over het VW systeem nog niet eens zo slecht eigenlijk, misschien kan je er wat mee Kaspar.

Maar kan me aan de andere kant niet aan de indruk onttrekken dat er met je 650 iets aan de hand is, rij zelf 1 op 20 met een GL500 en ik ben geen rustige rijder, kan me niet voorstellen dat 150 cc meer zoveel extra peut nodig heeft. Zou een carburateur revisie geen simpelere en goedkopere oplossing zijn?

Anyweg, succes met je project, vind het wel dapper.

Dennis

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 feb. 2008 19:49 
Ik heb ook nog even na zitten denken, luchtfilter is vaak het probleem. Rijd een 200 kilometer zonder filter. an ga je zien dat het vaak beter gaat.
De 650 staat er om bekend dat ze lucht filter vreten. Bij sommigen gaan ze nog geen 5000 kilometer mee.

Dan staat mischien het vlotter nivo te hoog omdat er een vlottter krom is. En dannog een vraag, staan de choke klepjes wel open.

Dan is er nog een tip, zitten de juiste sproeier er wel in, en zit het rubber dopje op de grote spoeier wel gemonteerd. Als dat niet het geval is zuipen ze lekker.

Injectie is een mooi streven, maar nodig is hetniet in mijn ogen. Vooral de 650 types hebben de beste carbarateurs.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 feb. 2008 21:29 
Leuk dat jullie allen reageren,

Het is erg ingewikkeld in mijn geval, maar ik weet gewoon niet zo goed waar ik zoeken moet. Ik heb de carburateur "behuizing" van een gewone 500 gebruikt met de gasschuiven en sproeiers van een 650. Maar, omdat de dikkere gasnaalden van de 650 het mengsel van weer te arm maakten, deze weer vervangen voor die van de 500. Ook kan het dat de achterste slangen tussen carburateurs en behuizing teveel in een bocht lopen, en dus te weinig lucht doorlaten. (doordat de inlaatpoorten van de 650 koppen iets wijder uiteen staan en hoger) Maar kan dat het wel verklaren? want het mensel is vaak te arm.

Ik zal nog eens het filter eruit halen. in ieder geval ben ik het spoor even bijster. Maar wie weet kom ik er nog achter.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 feb. 2008 22:46 | Aangepast door: kaspar 
Even verder dromen hoor: (bekijken en kopen op eigen risico)

http://patentpending.blogs.com/patent_pending_blog/2006/04/motorcycle_ snow.html

of deze:

http://www.sulit.com.ph/index.php/view+classifieds/id/124738/LPG+conve rsion+kit+for+motorcycle+and+scooter

http://hggroup.en.alibaba.com/offerdetail/54973095/Sell_Lpg_Conversio n_Kit.html
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 injectie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven