Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

lekkende hoofdremcilinder en revisie

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 feb. 2008 10:04 
Ik denk dat ik aan de revisie van mijn hoofdremcilinder toe ben (DeLuxe 80; motor vd maand). Na het ontluchten enkele weken geleden en bijvullen met DOT4 is de remcilinder gaan 'zweten' bij de remhevel. Inmiddels heb ik weer met DOT3 gespoeld, maar het zweten blijft.

Na de demontage van de remhevel kreeg ik het afdekrubbertje niet verwijderd; dit zit als het ware flink vastgeklemd tussen de remzuiger en het remhuis. Ik ben bang dat ik dit rubber kapot trek wanneer ik nog meer trek. Graag jullie tips hoe ik dit rubber het beste kan verwijderen.

Ook nog een vraag over het artikelnr van dit revisiesetje. Volgens de partslist gaat het om 45530442315; ik denk dat ik hiervoor het setje 718.81.54MSB105 nodig heb. Het gaat hier om een USA 1980 DeLuxe (vierkant reservoir met 4 schroeven). Kan iemand bevestigen of dit het juiste onderdeel is; anders ga ik met de gedemonteerde zuiger gewoon even de boer op.

Groet, Erwin

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 feb. 2008 10:23 
Erwin,

Je onderdeel nummer is correct. Dit is volgens mij de complete set inclusief het rubber dus volgens mij kan je het huidige rubber gewoon kapot trekken.

Ik vraag mij echter af of dit de oorzaak van het lek is. Onder het reservoir zit een o ring die vaak de oorzaak is van lekkage waardoor je ook lucht in de leidingen kan trekken. Controleer dit dus ook alsmede de staat van de banjo bout en de koperen ringetjes.

Je kan ook een volledige tweede hands reservoir bij de sloop halen. Dit hoeft niet perse van een CX te zijn als het maar geschikt is voor dubbelle schijf opzet. Ik had op mijn oude CX een metalen reservoir van een 650 erop geschroefd en ik vond dat dit beter functioneerde.

Success,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 feb. 2008 15:40 
Bedankt voor de eerste tips. Het gaat hier om een enkele schijfrem (beginjaren nog en dus nog flink knijpen voor wat remkracht). Ik neem aan dat het kunststof reservoir na enig trekken vanzelf loskomt en dat de O-ring een universele is. Ik hoop dat ik hiermee de revisie van de zuiger nog kan uitstellen. Wat is jouw ervaring v.w.b. de voorraad bij de CX-onderdelenbeurs; ik neem aan dat er dan nog zat keuze zal zijn.

mvg Erwin

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 feb. 2008 10:44 
heb evt. ook nog wel complete hoofdremcylinders liggen voor je (2 rond en 1 rechthoekig reservoir)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 feb. 2008 23:14 
Ik krijg het plastic reservoir met geen mogelijkheid los van het huis. Het gaat hier om een vierkant US-reservoir van een DeLuxe. Wel kan ik het reservoir draaien; ik heb dan iets meer grip omdat ik dan onder het reservoir kracht kan zetten. Echter het zit muurvast (ook nadat ik de banjobout heb losgehaald). Wie heeft de gouden tip voor het loshalen van dit reservoir om uiteindelijk de o-ring te kunnen vervangen. Is dit trouwens een gewone/universele o-ring?

Het alternatef van cmtheman hou ik nog in het achterhoofd.

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#6 | Geplaatst: 23 feb. 2008 13:23 
Inmiddels geprobeerd de remzuiger te demonteren. Ik heb geen idee hoe ik de remzuiger kan demonteren. Ik kom helaas geen circlipje tegen op het zichtbare gedeelte van het zuigertje; ik zie wel een uitsparing aan het begin van de zuiger voor zo'n circlip. Het rubber heb ik eraf getrokken, maar ik zie alleen maar een kale en roestige zuiger.

Graag jullie advies.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 23 feb. 2008 19:44 | Aangepast door: MAST 
Hallo Erwin, ik heb geen idee hoe het precies bij jou zit. Maar misschien heb je wat aan deze tekening?
Succes, Marcel. (klik op het plaatje voor een vergroting)
hoofdremcilinder (rond model
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lekkende hoofdremcilinder en revisie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven