Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wiebellig "engeltje"

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 feb. 2008 10:51 
Het is wat lastig te omschrijven, maar mijn Engeltje wiebelt.

Het lijkt er op dat één van de wielen iets scheef zit, en dan in eens 'omklapt' naar de andere kant.
Als ik aan het wiel schud, dan lijkt alles vast te zitten.
Ook de achterbrug is gecontroleerd, en flink 'doorgetikt' met de schroevendraaier. Geen zwakke plekken gevonden/gehoord.

Ik denk aan (een) versleten schokdemper achter.

Heeft iemand een idee ?

Harmony,
Hans.
( zet 'ombouw van beste delen van blauw naar rood' hoger op de tedoenlijst )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 14 feb. 2008 11:22 
Hans, wat jij omschrijft, lijkt op speling in een van de lagers. Zet het wiel vrij van de grond, pak het wiel van onder en van boven vast (dwars op de rijrichting) en probeer of je zo het wiel heen en weer kan bewegen.
Draait je stuur makkelijk als je voorwiel vrij van de grond staat? Er mag geen zwaar punt in zitten, als dat wel zo is, moet je balhoofdlager vervangen worden.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 feb. 2008 15:28 
Het stuur draait makkelijk, geen enkel probleem.
Wat ik wel heb gezien is dat het voor spatbord nogal scheef staat ten opzichte van het wiel.
Ook lijkt het (bij het ronddraaien van het wiel) alsof de voorrem iets blijft aanlopen. Moet waarschijnlijk uitelkaar, en schoongemaakt worden.
En het achterwiel? Zit als een huis zo stevig. Geen beweging in te krijgen, behalve de beweging die het hoort tehebben.

Harmony,
Hans.
( onder aan het tedoenlijstje : blauwe engel schoonmaken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beussie
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 feb. 2008 17:16 
Hans is het zo dat je je banden cq. wielen verwisseld hebt want het kan ook nog aan je banden liggen of dat ze ietwat aan de versleten kant zitten want dan heb je ook dat euvel wat jij beschrijft plus wat is de druk in je banden? kijk daar ook eens naar.
succes er mee en we horen nog van je.
Beussie

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 feb. 2008 18:54 
Hoi hans,

Controleer het wiel zoals Marcel beschreven heeft. als je dit in je eentje doet zet dan even de krik eronder zodat het voorwiel vrij komt van de grond en controleer dan op de speling. Als er van links naar rechts of andersom speling zit dan zjin het je wiellagers. Als het van voor naar achteren is dan zijn het je balhoofd lagers. Controleer ook of er geen speling in de achterbrug zit want ook daar zouden de lagers versleten kunnen zijn hoewel dit eigenlijk vrij weinig voorkomt.

Een versleten voor of achterband heeft ook ontzettend veel invloed op het rijgedrag. Ook kan het zijn dat 1 of beide remschijven krom gertokken zijn. Dit kan weleens voorkomen.

Controleer ook even of de voorvork goed zit en gelijk in het balhoofd is bevestigd. Een paar mm verschil kan al invloed hebben op het rijgedrag.

Ben nieuwsgierig naar je bevindingen.

Groeten,

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 feb. 2008 19:16 | Aangepast door: sieds 
"Wiebelig Engeltje"

Dacht ik toch echt even dat Hans het liefje van de voorzitter betrapt had met een borreltje te veel op.

Maar gelukkig het is een ander probleem.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Engeltje

Moderator 
#7 | Geplaatst: 14 feb. 2008 21:38 
Ik wilde eerder deze middag al zeggen dat ik blij ben dat het 'engeltje' van Hans wiebelde en niet ik. Anders moest ik toch aan mezelf eens gaan twijfelen..

Ik vind het een eer dat Hans een motor naar mij genoemd heeft....lief he?

Ja Sieds ik ben wel eens wiebelig hoor maar aan een een drankje teveel zal het niet liggen.....;-)

Lieke of te wel Engeltje
(de enige echte en dan ook nog van de voorzitter)
Het "(getrouwde) liefje van de Voorzitter" en in bezit van mijn rijdende steun en toeverlaat Merlijn, een witte Silverwing. Maar nu vooral rijd op een paarse GL1500span Harry.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 feb. 2008 13:10 
Als het de medicinale hoeveelheid is (2 glazen) dan is het altijd goed en niet te veel.
Staat zelfs in de bijsluiter die ik gisteren bij mijn pilletjes kreeg.

Groeten Sieds
die een lekkende klep heeft en wat te weinig zuurstof in de hartspier krijgt en misschien een nieuwe benzineslang nodig heeft.
Ook mensen kun je reviseren
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 feb. 2008 16:44 
Met een krikje onder het blok de speling van de voorkant gecontroleerd. Speling in het voorwiel, en/of balhoofd, niet voelbaar.
De speling in het achterwiel is , indien al aanwezig, niet voelbaar. Niet van voor naar achter, niet van links naar rechts, en ook niet boven naar onder.

Als het nou maar een reproduceerbare fout was, dan was het veel makkelijker, maar het is alleen maar af en toe.

Voorremmen lopen een fractie aan, lijkt het wel. Maar soms lijkt het wel of de hele motor veel 'zwaarder' is, alsof het blok harder moet werken om op gang te komen. Het verbruik is dan ook schrikbarend (1:12)

Ik ga kijken wanneer ik tijd heb om wielen, voorpoten en dempers om te zetten, en hoe de Rakker zich dan gaat gedragen.

Harmony,
Hans.
( zoekt een gaatje in de agenda..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 16 feb. 2008 16:30 
Hans, 1 op 12 is wel heel veel. Als je voorrem blijft hangen, zou je dat moeten kunnen voelen als je een stukje gereden hebt, zonder je voorrem te gebruiken. (pas op, de schijf kan heet zijn)
Het lijkt me verstandig om de carburateurs eens te reinigen en af te stellen. En misschien doet 1 cilinder niet of niet goed mee, dat kan verklaren waarom je soms het gevoel hebt dat de motor zwaarder moet werken.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 feb. 2008 17:47 
Marcel,

Dat truukje met de voorrrem, daar was ik zelf ook op gekomen. Maar helaas voor mij, na een ritje Doorwerth-Ede, 14km, geen overmatige verhitting van de schijven. Dus toch de carburatuers? Vast wel.
Voordat ik de havenstedentocht ging doen heb ik eerst eens de kleppen van de Engel afgesteld, en toen ook de bougies vergeleken.
Een heel verschil tussen links en rechts!

Misschien toch weer eens kijken. Plannen voor terugbouw van Engel naar Rakker beginnen trouwens vastere vormen aan te nemen.

Harmony,
Hans.
( vraagt zich af of de blauwe engel ooit een olie wissel gehad heeft / )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wiebellig "engeltje"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven