Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

wat is normaal en wat niet?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver dreester
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 feb. 2008 18:08 
hoi mede stuurders,

ik vraag me af welk olie verbruik normaal is bij m'n fiets. heb een gl 500 uit 81' met ruim 68.000 mls op de teller. hij verbruikt ongeveer een liter op 1000 km. is dit normaal of zit er iets aan te komen? bij koude start slaat hij wel snel aan en geeft bij de eerste teken van leven een heel klein beetje blauwe rook.(echt minimaal).

iemand idee wat normaal is?

groets andre

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 feb. 2008 18:51 
Help jezelf aan een antwoord en klik op zoeken bovenin de balk van het prikbord. Trefwoorden: 'verbruik olie'
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 feb. 2008 19:03 
thnks floris. heb gevonden wat ik zocht.

andre (zal voortaan eerst zelf zoeken,voordat ie weer wat roept..)

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 feb. 2008 21:20 
mijne heeft 75000 km erop zitten en gebruikt 1,5l op 6000km dus jouwe is wel wat veel
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver dreester
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 feb. 2008 21:57 
cmtheman,

dat is nogal een verschil. waar kan het dan "verbruikt"worden. zie geen blauwe rook,(behalve bij starten een klein beetje) en ook het blok is niet vuil van olie.
wat ik bij vorige reaktie's gelezen heb is dat daar ook veel verschil is tussen verbruik.
de een zegt:geen probleem,gewoon regelmatig peilen en bijvullen. de ander heeft het over revisie. ik heb geen vergelijkingsmateriaal(lees ervaring met wat normaal is) en weet niet of ik hier wat aan moet doen..

groeten Andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 feb. 2008 22:00 
Het wordt tijd dat ik eens iemand tref die eens een stukkie op mijn motor wil rijden die zeer goed weet hoe een gl 500 behoort te rijden....

groeten Andre (die binnenkort wel een bak koffie wil gaan halen in ruinen)

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#7 | Geplaatst: 19 feb. 2008 23:11 
Hoi Andre,

Heb je al eens een kijkje in je luchtfilterhuis genomen, daar komt als het goed is de slang van je carteronluchting in uit en bij mijn oude beestje met bijna 140000 op de klok zie ik daar nogal wat drap in verschijnen. Ik heb het idee dat er nogal wat olie via de kleppen vertrekt omdat de keerringen van de klepstelen niet meer al te best werken, en dat zou wellicht weer kunnen onstaan bij cx'en die lang hebben stilgestaan alvorens de vorige eigenaar eindelijk zo ver was dat ie afstand wilde doen van zijn CX.
Dit is zomaar mijn gedachte hoor en ik weet niet of het zo zou kunnen zijn.
Komt er bij jou motor drap uit de afvoer slangen of zitten die dicht met een plug en heb je ze nog nooit leeg laten lopen?

Overigens ben je welkom in Ruinen natuurlijk en wil ik best een stukkie op je GL rijden!!

Groeten,

Ton Oostveen

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#8 | Geplaatst: 19 feb. 2008 23:13 
Oh ja, die van mij gebruikt ongeveer 1 liter per 1200 km.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 feb. 2008 07:40 
Hoi Ton,

da's een goeie tip, zal straks es ff kijken in luchtfilterhuis. en die afvoerslangen.. zitten de uiteinde's daarvan vlak bij de middenbok? daar komen geloof ik meer dan een slangetjes uit.

olie verbruik van de jouwe is dus bijna hetzelfde als de mijne. die van cmtheman is dus erg zuinig met olie!

groeten Andre (die morgen wel tijd heeft voor een bak koffie)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 feb. 2008 10:30 | Aangepast door: Hans 
Mijn woon-werk CX zit zo rond de 1 liter op de 900 km (> 250.000 km).
Heb vorig jaar alle klepseals vernieuwd omdat de oude voelbaar waren uitgehard.
Heeft eigenlijk geen enkele verbetering gegeven. Denk dat de oorzaak voor het oliegebruik na zo'n aantal km's toch echt zit in de nalatende afdichting van de zuigerveren in de cylinders.
Dit ook omdat de topsnelheid van mijn trouwe beestje (was ooit 185 km/uur en is nu nog 'maar' 170 km/uur) in de loop der jaren allengs minder is geworden.

PS
mijn mooi-weer-troetel CX (49.000 km) heeft geen meetbaar olieverbruik tussen de verversingsintervallen (7500 km).
Van mijn overige CX-en heb ik geen goed beeld omdat die vrijwel altijd stilstaan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 20 feb. 2008 10:41 
Hans,

bedankt voor je vergelijkingsmateriaal.
ik merk door jullie reaktie's dat er nogal veel verschil in zit. ook valt me op dat de meesten er niet zo mee zitten. (althans: zo komt het bij mij over). wat ik belangrijk vind is dat de betrouwbaarheid niet in gevaar komt bij meer olieverbruik. vind het geen prettig idee dat ik ergens halverwege NL stil kom te staan.

doemt ineens een andere vraag op: mocht ik stil komen te staan,kan ik dan gewoon de anwb bellen?(ben daar al 20 jaar lid van ivm auto.)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 feb. 2008 10:43 
Het ANWB lidmaatschap is persoonsgebonden.
Dus het maakt niet uit met welk vervoermiddel je als lid bent gestrand.

Dat itt Route Mobiel dat voertuiggebonden is en waar je strikt genomen voor elk voertuig apart een lidmaatschap dient af te sluiten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#13 | Geplaatst: 20 feb. 2008 11:04 
Hoi Andre,

Op zich is er geen gevaar mits je regelmatig controleerd en bijvult indien nodig. Een CX heeft een hekel aan te weinig olie dus je moet niet gaan uitproberen wat het laagst haalbare olie pijl is ;-) Zorg dus dat je altijd wat olie meeneemt als je onderweg bent en als je weet hoeveel er verbruikt wordt weet je ook wanneer je moet bijvullen.

Wat die koffie betreft, doordeweeks is voor mij aleen s'avonds mogelijk na een uur of 8 want voor die tijd vragen mijn kinderen alle aandacht. In het weekeinde is er tijd genoeg.

Groeten,

Ton

Schrijver dreester
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 20 feb. 2008 11:26 
is goed Ton. spreken we een keer in weekend af. dit weekend lukt niet, volgend weekend misschien?

Andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 21 feb. 2008 23:52 
@hans,

thnks voor de uitleg betreft ANWB. de kans is nu wat groter nu ik (oude)motor rij..

Andre

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wat is normaal en wat niet?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven