Hallo, ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik ben bezig om een motorblok van een CX 500 op te knappen. De stator was overleden (waar heb ik dat meer gehoord?) Het blok opengemaakt (mede omdat ik op de nieuwjaarsreceptie had gezien hoe dat gaat). De stator vervangen en ook de waterpompseal. Bij eerste inspectie leek de ketting van de distributie er nog goed uit te zien. Ook de geleiders zijn niet heel erg ingesleten. Maar bij een tweede blik, zag ik dat de ketting toch een stukje van het aluminium had weggevreten.
Het gekke is, dat er in de olie niks te zien was van aluminium deeltjes. De ketting zit strak over de tandwielen.
Mijn vraag is ; hoe kan je zien, of meten, of de ketting versleten is?
Wat zouden jullie doen? Zo wie zo vervangen, of de gok nemen en het blok weer dichtschroeven? Toen de motor nog liep, heb ik geen ratelende geluiden gehoord. Ik weet ook niet of het blok al eerder open is geweest om de ketting te vervangen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl