Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

slijtage distributieketting?

Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 24 feb. 2008 00:20 
Hallo, ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik ben bezig om een motorblok van een CX 500 op te knappen. De stator was overleden (waar heb ik dat meer gehoord?) Het blok opengemaakt (mede omdat ik op de nieuwjaarsreceptie had gezien hoe dat gaat). De stator vervangen en ook de waterpompseal. Bij eerste inspectie leek de ketting van de distributie er nog goed uit te zien. Ook de geleiders zijn niet heel erg ingesleten. Maar bij een tweede blik, zag ik dat de ketting toch een stukje van het aluminium had weggevreten.
kettingzaag?
Het gekke is, dat er in de olie niks te zien was van aluminium deeltjes. De ketting zit strak over de tandwielen.
Mijn vraag is ; hoe kan je zien, of meten, of de ketting versleten is?
Wat zouden jullie doen? Zo wie zo vervangen, of de gok nemen en het blok weer dichtschroeven? Toen de motor nog liep, heb ik geen ratelende geluiden gehoord. Ik weet ook niet of het blok al eerder open is geweest om de ketting te vervangen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 feb. 2008 00:59 
Hoi Marcel ik zou als je de mogelijkheid hebt de ketting incl. de spanner en geleiders vervangen nu het blok toch open is te meer nu je niet weet of deze al een keertje vervangen is. Ik heb pas de ravage gezien die een gebroken ketting kan aanrichten. De alu.deeltjes zie je ook niet in de olie maar in het oliefilter dus die moet je dan ook vernieuwen incl. een nieuwe o-ring van het filterhuis. Succes met de restauratie van het blokje.
Beussie

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 feb. 2008 10:26 
Kijk even naar deze pagina van Rob Davis, en dan met name de paragraaf Judging the wear on the cam chain and manual tensioner system.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 feb. 2008 11:04 
Marcel,

om de verwarring te vergroten [want daar doen we het allemaal voor:) ] even mijn twee centen.

Het zou kunnen dat de ketting een tijd lang veel te slap is geweest, en daardoor de op de foto zichtbare beschadiging heeft opgelevert. Dat zou ik zeggen. Maar let op: Ik ben een goedwillende amateur!

Maar wat Floris schrijft, kijk bij Davis, en dan gaat het vooral om de ruimte die er over blijft bij de nokkenasketting spannerschroef. [ zeg ik het goed, Floris ? ] Ik was erg opgelucht toen op in Almere bleek dat de ketting van mijn blok nog ruimte had, en niet vervangen hoefde te worden.

Harmony,
Hans.
( die in Almere heel veel heeft geleerd, maar nog lang niet alles van een CX weet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 feb. 2008 11:46 
een vorige ketting heeft de alu nok beschadigd, en nu ligt er een mooie nieuwe goede in?

Gr Theo, ( die de verwarring nu compleet maakt)
theo cx ds

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 24 feb. 2008 11:55 | Aangepast door: MAST 
Ok heren, bedankt zover voor de tips. De site van Rob Davis is zeer verhelderend. (ik had het kunnen weten...) @beussie, ik heb het oliefilter ook uitelkaar gesloopt en bekeken, ook daar geen aluminium deeltjes te zien.
Ik weet nu dat de ketting toch vervangen moet worden, de spanner heeft geen ruimte meer over. Beter nu vervangen, dat scheelt weer een paar uur sleutelen. Nog tips waar de ketting en geleiders te kopen? CMS? of toch ergens anders?
Marcel.
PS, mijn hondacx500 email adres is gewijzigd: cxmarcel2casema.nl . De 2 moet natuurlijk een @ zijn.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 slijtage distributieketting?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven