Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koelvloeistof bij de olie na statorwissel

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver MIOB
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 feb. 2008 17:05 
De titel zegt het helemaal duidelijk lijkt mij. Ik heb de stator gewisseld, de waterpompseal lekker laten zitten neits aan gedaan, maar nu zit er wel koelvloeistof bij de olie.

Ik dnk dta ik ergens een O-ringetje vergeten ben bij de waterpomp, maar ik zou niet weten waar die zou moeten zitten. Ik kna niets vinden in het handboek. Iemand hier enig idee?

mvg,

Michiel

Schrijver antonio
Gast 
#2 | Geplaatst: 24 feb. 2008 17:22 
oh oh toch de seal? gr antonio

Schrijver MIOB
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 feb. 2008 17:48 
Lijkt mij te toevallig. Ik heb de seal verder niet aangeraakt. Ik had ook een O ring over, eindeloos gezocht naar waar ie vandaan zou kunnen komen en uiteindelijk, ook gezien de staat, geconculderd dat hij ergens op het blok gelegen moet hebben al. Ik dacht, ik hou het dan wel extra in de gaten en ik had dit dus ook extra snel door :)

Valt die eventueel te vervangen met het achterdeksel van het blok er nog op?

Schrijver beussie
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 feb. 2008 18:07 
Ik vermoed een 0-ring van het achterdeksel naar het blok zelf de twee die boven in het achterdeksel zitten dus enigste remedie achterdeksel er weer af en de 0-ringen (het zijn er twee) te vernieuwen
Beussie.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 feb. 2008 18:11 
MIOB, als ik het wist,dan zou ik je graag helpen. voel me soms bezwaard als ik jullie vragen lees. ik bedoel dat ik hier veel vragen stel,maar bijna niemand hier kan helpen met een antwoord.(weet niet hoe ik het moet zeggen). hoop dat ik t.z.t. eens een keer een antwoord kan geven.

andre (die hoopt dat het dan ook het juiste antwoord is..)

Schrijver MIOB
Gast 
#6 | Geplaatst: 24 feb. 2008 18:12 
Die twee zitten er wel om en waren/zijn in goede staat.

De O ring die ik overjhad was een maatje of 2 kleiner.

Schrijver MIOB
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 feb. 2008 18:14 
@ Dreester:

Dat is niet erg natuurlijk. Ieder zijn ding. Er zijn dingen op de motor waarbij ik anderen kan helpen en dingen zoals deze waar ik op de expertise van anderen moet vertrouwen. Zo is dta ook met niet motorgerelateerde dingen. Van veel meelezen en zelf doen leer je ene hoop en oor je het weet kan je andeen wel met raad bijstaan.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 feb. 2008 18:38 
Hallo Michiel,

als je alleen het achterdeksel los hebt gehad kom je maar 3 O-ringen tegen die iets te maken hebben met de koelvloeistof: de twee grote die beussie al noemde en die aan de buitenkant om het pijpje. Als de seal zelf lekte dan had je dat ook moeten zien aan water dat uit het blok liep via het bekende gaatje onder de pomp en ik neem aan dat je dat schoon hebt gemaakt (zoniet alsnog doen, komt er dan water uit = seal overleden)

Mogelijkheden lijken me :

- bij demontage koelvloeistof in blok gelopen (olie nogmaals wisselen)
- één van de "grote" o-ringen ligt niet zoals ie hoort om de kanalen naar de cylinders (dan deksel los en in orde maken)

De enige o-ring die je verder nog tegen gekomen kan zijn is die om het boutje van de kettingspanner (kleintje) en die heeft niets met water te maken.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 feb. 2008 18:43 
Bedankt Frans,

Het blok (en dat gaatje dus) zijn brandschoon. Tijdens het rijden komt er koelvloeistof in, want het vloeistofniveau in de reservoir daalt.

Dan zal het dus toch weer los moeten en die 2 grote O ringen vervangen? Blijf ik nogsteeds met de vraag waar dat andere O ringetje nou vandaan kwam, want ik kan dat echt niet plaatsen.

De 2 O ringen op de koelbuis waar die de waterpomp in gaat heb ik vervangen oor nieuwe en zelfs als hij daar lekt zou het niet bij de olie moeten mogen kunnen of bedoelde je een andere buis?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 feb. 2008 23:14 
hallo Michiel,

op de buis hoort officieel maar 1 o-ring, maar er zijn meer mensen die er twee gebruiken Ook best, zolang het maar dicht is.

Maar zie je nu water in de olie of daalt alleen het reservoir ? Dat is niet hetzelfde. Het reservoir hoort normaal alleen te dalen nadat je de motor warm hebt weggezet. De boel koelt dan af, evt. damp in het systeem slaat neer en trekt onderdruk, dan opent de klep in de dop van de radiateur en er wordt wat vloeistof uit het tankje aangezogen.

Als er bij het vullen wat bellen zijn blijven staan kan het dus normaal zijn, maar het mag niet echt veel worden en het moet overgaan. Controleer beslist de stand in de radiator en de kleur van de olie. Water in de olie zie je terug als witte emulsie, maar zover kan je het beter niet laten komen, water smeert niet zo best.

Tap bij twijfel een keer de olie af en controleer ook in filterhuis op water.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#11 | Geplaatst: 25 feb. 2008 11:51 
Nee, er zit zekerweten water bij de olie. Ik heb een beetje sludge aan de oliepeilstok zitten en de olie heeft een wat andere, gelige, kleur gekregen.

100% zeker water bij de olie. Zo het blok er maar weer onderuit en die 2 O ringen vervangen.

Is er nog ene manier waarop ik de waterpompseal kan controleren?

Schrijver MIOB
Gast 
#12 | Geplaatst: 25 feb. 2008 12:03 
De waterpomp en die 2 wat dikkere buizen die aansluiten op het achterdeksel zijn trouwens de enige 2 manieren waarop er koelwater bij de olie kan komen? (afgezien van een lekke koppakking, maar ik zie niet in hoe die van ene statorwissel kan gaan lekken)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 25 feb. 2008 13:20 
Via een ondichte waterpompseal kan er door een defecte keerring daarachter ook water bij de olie (of olie bij het water) komen.
Remedie is dezelfde als reeds beschreven: demontage achterdeksel.

PS heb je alle componenten van de waterpompseal wel weer (juist) gemonteerd ????
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MIOB
Gast 
#14 | Geplaatst: 25 feb. 2008 13:40 
waterpompseal is niet losgeweest. Motorblok hangt nu los boven een bak om alle olie eruit te alten lopen, dan gaat de achterdeksel eraf. Is de olie nog bruikbaar? In principe zou de koelvloeistof er weer uit moeten verdampen, maar tot die tijd smeert het zeker minder? Zit denk ik zo'n half colablikje aan vloeistof in.

kan ik die waterpompseal op een manier controleren op dichtheid?

Schrijver MIOB
Gast 
#15 | Geplaatst: 25 feb. 2008 18:04 
na het grondig bekijken durf ik met 90% zeker te zijn dat de zeer brakke koperen afdichtingsring op de waterpomp de schuldige was. Ik hoop het maar, anders wordt het weer uitbouwen.

Tich maar goed dat ik de achterdeksel eraf gehaald heb, ik had de draden (de gele) vand e stator niet strak genoeg getrokken en de korf met magneten had een begin gemakat met het aanslijpen van 1 ervan... pfff

Dus, tip voor de toekomst!


Misschien handig om over het statorverwisselenverhaal een keer met foto's een duidelijk stappenplan op de site zetten waar dit soort dingen in staan? Ik vind peters eigenlijk net te kort schioeten en/of te onduidelijk.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koelvloeistof bij de olie na statorwissel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven