Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

tikken bougiekabel

 
Schrijver Pauldelft
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 feb. 2008 00:18 
hey mensen,
even terugvallen op alle technische kennis hier! Zat vandaag even op m'n motor, was immers heerlijk weer! Bij een stoplicht hield ik mijn handen op de cilinderkoppen en de bougiekabels en voelde toen een rare tik. Als ik mijn duim op de bougiekabel doppen houd dan voel ik links een regelmatige tik en rechts helemaal niet. Ze lopen wel beide soepel heb ik het idee. Iemand enig idee?
groeten Paul

Schrijver Dinges
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 feb. 2008 03:44 
Klinkt mij als een doorslaande kabel. Oftewel de tikken die je voelt zijn de ontstekingspulsen, kleine stroomstootjes. Dat je het aan het lopen nog niet merkt komt omdat de kabel nergens tegenaan ligt en de stroom dus niet anders weg kan als via de bougie (als je je duim er niet op legt dan).
Ik zou de kabels vervangen als ik jou was, word niet vanzelf beter nl.
Of bij wijze van experiment eens in het donker in een regenbui gaan rijden, kun je de blauwe vonkjes over de kabel zien lopen, best een grappig gezicht......

Groeten Dennis, die straks weer naar zijn werk moet

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 feb. 2008 08:50 
Bougiedoppen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pauldelft
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 feb. 2008 22:43 
hoe essentieel is het om het te vervangen? kan ik er gewoon mee doorrijden?
reed voor de winter naar mijn idee iets zuinig, rij nu iets van 1 of 17... zou dit er mee te maken kunnen hebben? is 1 op 17 een beetje redelijk?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 feb. 2008 08:27 
Niet echt zuinig; gemiddeld moet een CX toch 1:20 kunnen halen.
Maar dat hogere verbruik zit niet in de ontsteking; dat komt doordat de spoeiers en sproeier-/gasnaalden uitlubberen.
Die kun je vervangen, maar dat is prijzig.
Mijn woon-werk CX rijdt nu gemiddeld 1:14. Dat was ooit 1:21 en is mij te veel met deze hoge benzineprijzen. Dus monteer ik komende weken wel een ander setje carbs. Zal ie wel weer wat minder verbruiken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 feb. 2008 13:52 
Onregelmatige tikken, ik neem aan dat hij het over de vonk spanning heeft.

Ja ik heb dat wel eens eerder gezien. Het onregelmatig vonken van de bougie. Als dat het gene is dat hij waarneemt duid dat op een kapotte cdi unit. Wat ook nog zou kunnen, maar dan moet het wel heel erg nat zijn, kan het zijn dat dat er een lek spanning naar de CDI unit is zodat ook de andere cilinder een vonk genereerd op die bougie waar jij onregelmatig heden waar neemt.

Dan het verbruik. 1 op 14 is niet ok. 1 op 17 eigenlijk ook niet. Normaal lopen ze bijna altijd 1 op 19 tot 1 op 23.

Haal de luchtfilter er uit en plaats een nieuwe. Of voor de test rijd men even zonder filter. Dan kan men zelf waarnemen hoe of wat.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Pauldelft
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 feb. 2008 16:00 
denk niet dat ik een kapotte cdi unit heb, heb immers gewoon goed ontsteking. De motor loopt ook gewoon mooi, althans zover ik kan waarnemen, viel alleen op omdat ik mijn duim op de bougiedoppen legde tijdens het wachten op een stoplicht. Links een duidelijke tik (ik neem aan bij elke ontsteking) en rechts helemaal niets...

kan je door een nieuwe luchtfilter van 1/17 naar 1/20 gaan?? Lucht filter ziet er nog schoon uit, maar is misschien de moeite waard, zal hem er eens uit halen en een tank zonder rijden, wie weet!
Wat voor verbruiksverbetering haal je dan uit andere carb of nieuwe naalden? Enige idee wat voor prijs hier bij komt kijken?

Bedankt voor de hulp mensen!
Paul

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 26 feb. 2008 16:32 
Paul, wat bedoel je precies met "tikken"? Voel je een mechanische tik, of krijg je een stroomstoot?
Mijn ervaring met bougiedoppen is dat er intern nogal wat corrosie kan optreden. Vervang de bougiedoppen onderling en kijk of je het tikken dan aan de andere kant voelt. Remedie voor gecorrodeerde doppen; uitelkaar peuteren en schoonmaken, of vervangen voor nieuwe.
Wat betreft het verbruik, kijk bij dit "draadje" over carburateur revisie. Met de huidige benzine prijzen is zo'n revisie redelijk snel terug verdiend. (als je veel rijdt tenminste)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Pauldelft
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 feb. 2008 18:41 
Goede tip marcel, zal ze eens omwisselen. Gaat echt om een mechanische tik heb ik het idee, maar misschien eens voelen zonder handschoenen aan!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 tikken bougiekabel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven