Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Semi-synthetisch 10W40

 
Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 maart 2008 00:20 
vraagje.....
Nu weten we allemaal dat onze blokken olie lusten.... (bij de 1 wat meer dan bij de ander)
Nu zijn er verschillende merken met daaraan verbonden verschillende prijzen.
Maakt het niet uit wat je er in stopt zolang het maar Semi-synthetisch 10W40 is?
Ik heb namelijk nu Semi-synthetisch 10W40 bij het kruitvat gevonden voor maar €2.80 per liter. (is toch een aantrekkelijke prijs als je wat meer olie verbruikt)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#2 | Geplaatst: 1 maart 2008 06:56 
Hoi Pjotter,

Lees het stuk van [url=Smeermiddelen ]Marco[/url] eerst eens door dan weet je al een hoop meer over het hoe en waarom van smeermiddelen.

Groeten

Ton

Heb je trouwens je lowers nog goed kunnen bevestigen?

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 maart 2008 07:01 
Hmm ging niet helemaal goed, nog te vroeg zeker....

Je vind het stuk over olie onder het kopje techniek -> sleutelen helemaal onderaan.

Ton

Schrijver dreester
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 maart 2008 09:10 
goeiemoggel pjot,

heb gisteravond dat stukje gelezen wat Ton bedoeld.

ik denk dat als ik het goed begrepen heb van Marco dat als je goedkopere olie neemt, er minder additieven in zitten om je olie goed z'n werk te laten doen. je blijft met je kruitvat olie wel op 10w40 zitten,dus de dikte blijft hetzelfde.
als je dus olieverbruik hebt,kun je net zo goed goedkopere olie gebruiken immers, je vult regelmatig bij zodat er regelmatig nieuwe olie bijkomt. wel zul je met goedkope olie je iets beter aan de voorgeschreven olieverversingsbeurt moeten houden.

wat ik er uit begrijp is dat je misschien beter kunt kiezen voor een minerale, dikkere olie zoals 15w40. Dit heeft namelijk niet alleen een beter effect op het olieverbruik(hoe dikker,hoe minder sijpelen langs cylinders e.d.),maar heeft ook meer demping van geluiden. wel heb je zoals Marco zegt wat meer last van een "klap" als je na koude start hem in z'n eerste versnelling zet.(dit wordt een stuk minder als je eerst even een paar keer je koppeling in en uit trekt voordat je schakelt)

met dat laatste weet ik niet of dit wel juist is. wat ik begrepen heb van olie is namelijk dat 15w40 weliswaar dikker is bij kamertemperatuur dan 10w40, maar dat 15w40 net zo dun wordt als 10w40 als je motor op bedrijfstemperatuur is. maar ja, deze info is ongeveer 15 jaar oud en weet dus niet of dit anno 2008 nog zo is.

10w40 heeft dus minder last van dunner worden naarmate de olie warmer wordt dan 14w40.

groeten Andre
(die denkt ook iets te weten en met spanning wacht op correktie of bevestiging van juistheid!)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 maart 2008 11:24 
Nog even een kleine aan vulling. Bij de lidle hebben ze ook olie in de aanbieding.
Ik heb synthetisch 10W40 olie gekocht om te zien wat het is. Kosten 12.48 de 5 liter.
Het eertste wat ik doe is er aan ruiken en kijken hoe helder dat die is. Daarna even over de finger halen en gewoon voelen. Bij deze olie heb ik sterk mijn twijfel of het zelfs wel vol synthetisch 10W40 is.
Maar goed, ik heb ook spoel olie nodig om een gezandstraalt blok schoon te krijgen en dan is goedkope olie prima. Ik gooi die olie na 10 minuten draaien al weer weg. Zo spoel ik achter gebeleven materiaal weg.

dan heb ik ook nog Semi-synthetisch 15W40 gekocht. Leek wat dikker en het kost 8.45 per 5 liter. Maar ook deze was donker van kleur en stonk naar ouderwetse smeer middelen. Het leek wel gewoon minerale olie te zijn. Ook dit is een spoel olie voor mij.

Ik koop zo af en toe nog wel eens van dit soort goedkope producten om te kijken of het ook een goed product kan zijn. Maar voorlopig waag ik me er niet aan om de vol-synthetisch 10W40 van de lidle in mijn Ford te gooien.

Ik heb vroeger een HONDA CIVIC gehad, en deze was totaal versleten door goed kope olie van de aldi. De twee soorten die ik hier boven heb beschreven roken net zo als 20 jaar geleden. Dus het lijkt de zelde olie als van toen wel.

Helaas moet ik wel toe geven dat een CX/GL is gemaakt voor minerale olie. Maar we weten ook dat de lagerschalen er wel uit kunnen lopen. Dit was nou net ook gebeurd met die Honad civic. Dus, ik houd ,?, vraagtekens bij goedkope olie.


Doe mij de duurdere olie maar. Ik ben wel geneigd te zeggen dat shell Semi-synthetisch en vol synthetisch 10W40 de beste olie is. Dit omdat ik dat gewoon kan zien als ik het blok open maak. Meestal zit ik goed met mijn gok. Klant bevestigd dat dan achter af wel.

Maar uit ervaring is de olie die ik aanraad ook een hele goede olie. Welke is dat, lees mijn verhaal over smeermiddelen maar.

Iedereen is vrij om te gebruiken wat hij of zij wil, maar ga alst u blieft niet over de grens van 7500 kilometer heen met dezelfde olie.
En bij goed kope olie zelfs niet over de 5000 kilometer grens.


Groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver dreester
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 maart 2008 11:49 
@Marco,

hoe vaak kun je met een oliefiltertje doen? las dat je die niet altijd vervangt...

groeten Andre

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 maart 2008 12:32 
Eigenlijk moet je de olie filter ook elke keer vervangen.
Hij kan dicht slippen en dan gaat de overduk klep in de bout open en dan heb je geen filterende werking meer.

Maar als ik het blok gezandstraat heb dan gebruik ik hem 3 keer. Wel elke keer uit spoelen en dan heb ik er in totaal nog geen 200 kilometer mee gereden.
Ik ververs altijd olie en filter als een set. Normaal gesproken.

Het heeft dus niet mijn aanbeveling, maar als je 2 keer met de zelfde filter wil doen, dan zou dat mischien wel kunnen.
Maar waarvoor zou je dat willen doen. Het kost 7.90 euro een filter. (een goedkope zit je rond de 5 euro) Kosten zijn hogers als je het vergeet, en of hij gaat kapot.
Kijk het moet echtwel 20.000 kilometer mee kunnen. Maar als het dan fout
gaat het ook goed fout. En we weten dat de lagerschalen niet het beste onderdeel zijn, en die krijgen bij vuil echt op hun kloten.

Ik heb nu het een en ander uitgeprobeerd meet die GL en CX blokken.
En ik heb veel gezien wat er kapot kan gaan. Maar ik ben er van overtuigd dat als je je blok goed verzorgd er bijna niets kapot kan gaan. En geloof me, ik ben niet lief tegen die blokken. 10.000 toeren laten draaien bij hoge snelheden doe ik maar wat graag. Zelfs heb ik de kleppen al op de zuigers gehad. Het geeft een snerpend geluid. Was achter af niet zo slim omdat te proberen bij 175 kilometer per uur op een GL.

Maar ik ben er van overtuigd dat de olie het blok heel houd tewijl bij de anderen de lager schalen zomaar met 35.000 kilmeter het blok uit komen. Vaak tref je een oud filter aan met minerale olie.

Ik kan er niks aan doen, maar het is de praktijk. Dus wie bespaart op deze zaken kan zich zelf tegen komen.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver dreester
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 maart 2008 13:21 
heb nu de shell half synteet er in 10w40 met nieuw origineel filtertje(plus alle rubbers nieuw. was voor de olie 38 euro 4l kwijt en de filter kost 13,45 euro.
wat me opviel vannochtend dat er 2,6 liter (incl. filter) in moet volgens boek. na er 2,6 liter ingegooit te hebben peilde ik op de stok net op het geribbelde. ook na het even laten draaien van de motor kwam het niet hoger dan minimaal. heb er 0,4 liter bijgedaan en nu staat het oliepeil net onder maximum. klopt het boek niet of is er iets anders aan de hand?

groeten Andre (die het verschil nu al kan horen)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 maart 2008 13:59 
Ja het klopt dat er meer in kan dan aangegeven staat. Ik zelf zit ook al gouw op de 3 liter.
Dus dat klopt wel dat er meer in gaat.

Af vullen zo vol mogelijk.

groetjes....
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 maart 2008 22:18 
@ marco. Ik heb zelf ook de olie gehaald van BREZAN. (die jij zelf ook gebruikt)daarnaast gebruik ik van tijd tot tijd ook nog olie( jij hebt het resultaatin mijn oude blok gezien)vande shell.Ik ga me dus maar niet aan die goedkope olie wagen.Hoe zit het overegens met mijn oliefilter....... is die al aanvervanging toe of had jij dat recentelijk gedaan.Gretzzzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Semi-synthetisch 10W40

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven