Nog even een kleine aan vulling. Bij de lidle hebben ze ook olie in de aanbieding.
Ik heb synthetisch 10W40 olie gekocht om te zien wat het is. Kosten 12.48 de 5 liter.
Het eertste wat ik doe is er aan ruiken en kijken hoe helder dat die is. Daarna even over de finger halen en gewoon voelen. Bij deze olie heb ik sterk mijn twijfel of het zelfs wel vol synthetisch 10W40 is.
Maar goed, ik heb ook spoel olie nodig om een gezandstraalt blok schoon te krijgen en dan is goedkope olie prima. Ik gooi die olie na 10 minuten draaien al weer weg. Zo spoel ik achter gebeleven materiaal weg.
dan heb ik ook nog Semi-synthetisch 15W40 gekocht. Leek wat dikker en het kost 8.45 per 5 liter. Maar ook deze was donker van kleur en stonk naar ouderwetse smeer middelen. Het leek wel gewoon minerale olie te zijn. Ook dit is een spoel olie voor mij.
Ik koop zo af en toe nog wel eens van dit soort goedkope producten om te kijken of het ook een goed product kan zijn. Maar voorlopig waag ik me er niet aan om de vol-synthetisch 10W40 van de lidle in mijn Ford te gooien.
Ik heb vroeger een HONDA CIVIC gehad, en deze was totaal versleten door goed kope olie van de aldi. De twee soorten die ik hier boven heb beschreven roken net zo als 20 jaar geleden. Dus het lijkt de zelde olie als van toen wel.
Helaas moet ik wel toe geven dat een CX/GL is gemaakt voor minerale olie. Maar we weten ook dat de lagerschalen er wel uit kunnen lopen. Dit was nou net ook gebeurd met die Honad civic. Dus, ik houd ,?, vraagtekens bij goedkope olie.
Doe mij de duurdere olie maar. Ik ben wel geneigd te zeggen dat shell Semi-synthetisch en vol synthetisch 10W40 de beste olie is. Dit omdat ik dat gewoon kan zien als ik het blok open maak. Meestal zit ik goed met mijn gok. Klant bevestigd dat dan achter af wel.
Maar uit ervaring is de olie die ik aanraad ook een hele goede olie. Welke is dat, lees mijn verhaal over smeermiddelen maar.
Iedereen is vrij om te gebruiken wat hij of zij wil, maar ga alst u blieft niet over de grens van 7500 kilometer heen met dezelfde olie.
En bij goed kope olie zelfs niet over de 5000 kilometer grens.
Groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html