Waar het om gaat is bij warme motor de klepspeling 0,000000 mm te hebben. Te strak (zodat ze niet meer sluiten en dus hun warmte niet meer kwijt kunnen) is niet goed want dan 'verbranden' de kleppen. Dit betekent dat klepzetel en de klep zelf niet meer goed tov elkaar afdichten.
Het horen 'tikken' van kleppen is ook niet optimaal (maar inderdaad beter dan te strak stellen) omdat dan toch de klepstelen en ook de nokkenas via de klepstoters iedere keer weer een 'opdonder' krijgen.
Ik rijd bij de CDI onsteking CX altijd (dus al jaren en ca 20.000 km per jaar) met 0,08 voor de inlaat en 0,10 voor de uitlaat. Stil krijg ik de kleppen pas bij het afstellen zoals door mij beschreven. Tot op heden perfect en de compressie blijft hetzelfde. En trouwens het vervangen van kleppen en klepzetels is bij een CX een piece of cake! Bij hoge kilometestanden moet dat toch wel een keer gebeuren. Maar echt kritisch is de CX daarin niet; dan is allang eerst iets anders versleten.
De transistor CX moet een speling hebben van 0,10 inlaat en 0,12 uitlaat. Warom dat is weet ik niet.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.