Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

- pool accu weggesmolten!!

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 maart 2008 10:49 
hallo
ik had gisteren iets raars: ik was gewoon aan het rijden tot mijn motor uitviel toen ik de koppeling inkneep (ik had al 230km op de teller staan, dus benzine) ik op reserve zetten en starten. start weer gewoon. Rook wel een beetje raar, maar dacht: 'dat komt door het ff leegstaan van de carburateurs'.

ik door rijden, even later valt al mijn licht uit (tellers, koplam, achterlicht, knippers, toeter, alles). ik zet de motor stil (neutraal lamp ook niks meer) en zet de motor uit, ik contact weer om om te kijken of de startmotor wat doet, maar ook niets.

ik ruik een vreemde lucht, en ruik ff bij het accukapje, en daar stonk het. Ik trek het kapje eraf en ik zie een fikje achter mijn accu met veel vonkjes. ik schrikken en snel accu eruit, zie ik dat het van mijn -pool afkwam en dat de hele -pool op de accu is gesmolten!!! de kabel en het oogje zijn nog in orde, maar de accu is dus daar gesmolten en heb ik niks meer aan!!

heb ff marco becker hebeld en die zei dat het een probleem is met het contact van de kabel, en dat ik alles schoon moet maken en een andere accu proberen. Ik ga dit nu proberen, wat is jullie zienswijze hierop??

gr chris (die een hekel krijgt aan accu's, ook nadat zijn cb900 is afgefikt)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver MIOB
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 maart 2008 11:05 
Ik heb altijd begrepen dat dit inderdaad gebeurd bij een slecht contact. Dan is de weerstand veel hoger en moet er dezelfde hoeveelheid stroom doorheen oid waardoor het heet wordt. Een nieuwe accu zou dta op moeten lossen.

Maar dit is slechts theoretische kennis, opgedaan via ervaringen van anderen.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2008 11:05 
Wellicht heb je kortsluiting in de accu gehad. Was het vloeistof(accuzuur) niveau wel hoog genoeg? Hoe oud was de accu?
Als je de 12 Volt van de accu kortsluit, gaat er een enorme stroom (ampere) lopen. Dan kan je pool inderdaad wegsmelten. Heb je nog geluk gehad, voor hetzelfde geld was je motor een tweede "phoenicx"geworden.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 maart 2008 11:10 
ik ben blij dat ik er op tijd bij was ja, anders was ik niet blij geweest!!

het vloeistof niveau was precies goed (3/4 in het gedeelte waar hij tussen moet zitten) en de accu is ongeveer 10 maanden oud!!!

ik denk dat ik alle contacten ga nalopen, opschuren en goed monteer weer met een nieuwe accu.

keep you informed!!
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2008 12:07 
Zat er nog garantie op die accu?
Als de weerstand heel hoog zou zijn, wordt het niet warm, want dan loopt er bijna geen stroom. Wet van Ohm;U=IxR. Waarbij U= de spanning, uitgedrukt in V(olt). I=stroomsterkte, uitgedrukt in A(mpere), R=weerstand, uitgedrukt in Ω (ohm)
BV; 12 volt /10.000 ohm=0,0012A.
Heb je geen weerstand of een andere "verbruiker"(kortsluiting); 12 volt/0,0001 ohm=12.000 A
Tot zover deze natuurkunde les.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 maart 2008 12:09 
Ik heb jaren geleden het zelfde gehad.
Ik had toen sluiting in mijn kabel en idd brand en vonken (mijn + tegen massa)
Alles schoon gemaakt en mijn + kabel vervangen door een iets dikkere.
mijn probleem was toen op gelost.
Ik hoop dat het bij jou ook zo simpel is. Strekte

Greetzzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 maart 2008 12:37 
Kan iedereen gebeuren ,mijn eerste chef toen ik ging werken[en dat is heel lang geleden ]was zo leuk die vertelde alles wat je doet CONTROLLEER eerst je zelf twee maal .
Dus als je een accu monteerd al is het voor een auto of motorfiets
dan bij een auto controlleer de accu klem of deze niet versleten is ,maak boutje los en druk deze goed over de POOL heen ,niet slaan zoals ik al veel hebt gezien maar tik deze er voorzichtig erop zodat de accu klem uit kan zetten en draai dan de moer van de bout vast
Nu de motor accu`s als deze nieuw is contolleer de aansluitingen of deze schoon zijn ,draai het boutje goed vast [ook niet te vast want het is maar een stukje Lood waar het moertje onder zit ] want dit scheurd nogal gouw
vooral bij ouderen accu`s
Is alles aangesloten dan wat zuurvrije vaseline er op en er tussen ,tegen woordig is dit in een spuit bus te koop
[NOOIT TUSSEN de accu pool en accupool klem zo ook bij je motor aansluiting WANT vaseline Geleid niet VANDAAR de vele slechte aansluitingen en verbrandingen van de plus pool of de min pool
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver voorbijganger
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 maart 2008 13:12 
Ik heb het met een CB 650 meegemaakt dat de aansluitingen van de spanningsregelaar waren weg gesmolten. Door slechte geoxideerde stekkerverbindingen. Naast de regelaar was ook de accu ka pot.

kijk hier maar:

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 6 maart 2008 13:28 

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 6 maart 2008 13:52 
Ha die Ray, tijd geleden dat je hier was! Alles goed met je?
Mag ik zo vrij zijn om jou foto hier te plaatsen?
(ik neem die vrijheid maar vast..)
gesmolten accu
Marcel.
Hondacx500.nl

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 maart 2008 15:33 
zo, ik heb de accu uit een andere motor die ik had staan gepakt en die aangesloten, nadat ik alle kabels eraf heb gehaald en de contacten heb opgeschuurd. Ook zag ik dat er een stukje van de buitenkabel van de + was gesmolten omdat die wss ergens tegen aan heeft lopen schuren, dus lagen isolatietape omheen geplakt en hij doet het weer!! lopen, lichten, niets meer aan de hand

iig bedankt

gr chris (die blij is dat de motor nog heel is)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Ray
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 maart 2008 17:04 
@ MARCEL/MAST

Tja, druk met kids, werken, Inge en Renovatie@home.
De dingen op de site herhalen zich nogal eens en ben ook wat uitgekeken op de CX. Wil weer eens wat anders dus zet de 650 binnenkort te koop.
Liefhebbers???

@CMTHEMAN;
mazzelkont dat je bent, je was er net op tijd bij. Mijn ouwe CX , de PhoeniCX die nu van Gompie is, verging het anders en daar was precies hetzelfde aan de hand: zie overCX/verhalen/CX in Brand

Groeten
Ray ( die de brandlucht van toen nog altijd kan ruiken...)

Schrijver gompie

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 maart 2008 23:18 
Inderdaad, zo is de PhoeniCX ontstaan!

Ray, de PhoeniCX is nu in handen van Deaffy, redelijk vlak bij je in de buurt...

Groetos, Dirk (die geheel geen brandlucht ruikt omdat hij ozongenerators verkoopt)
Rookworst zonder R is ook worst!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 - pool accu weggesmolten!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven