Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

motor dood?/

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 maart 2008 13:56 
hallo
heb laatst een topic gestart over een motor die er mee gestopt was , weer even deed en weer stopte.
ik heb hem aan nader onderzoek onderworpen en ik vrees het ergste:
brandstof is goed, elektrisch systeem is goed, alleen als ik de startknop indruk piept de startmotor en gaat hij niet rond, terwijl het met dezelfde accu in mijn andere cx wel gaat. de startmotor heb ik eruit gehaald en in de andere cx en doet het ook goed. Nu dacht ik dat de cilinders vastzitten, en de inspectie dop onder de radiateur is dol dus krijg ik niet los.

wel is het zo als ik ren met de motor en ik de koppeling loslaat hij geen slag maakt (ik hoor niks uit de uitlaat, ook geen klein plofje, ook zonder bougies) hij maakt alleen een aanloopgeluid, maar zuigers bewegen volgens mij niet.

is dit einde reis, of moet ik ergens anders naar kijken, de motor liep goed en tikte een klein beetje (kleppen wss) dus kan hij zomaar vastlopen als er genoeg olie inzat??
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver MIOB
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:06 
Volgens mij is er maar 1 manier om er echt achter te komen: blok open.

Heb je al eens aan je olie geroken? De enige vatstoper die ik ooit gehad heb (midden in een woestijn, 500km van de eerste nederzetting...) veroorzaakte toch wel ene duidelijk merbaar luchtje aan de olie.


Je kunt hem eventueel op de middenbok zetten en dna in de 3e versnelling ofdzo en proberen het achterwiel te draaien (kost wel veel kracht) kan je beter horen of hij compressie maakt of niet.

succes!

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:12 
ik heb geprobeerd op de bok in de 5 en er was geen beweging te krijgen. Normaal als je loopt met de motor in versnelling in de 5 zonder bougies dan hoor je als je de koppeling loslaat een poef-poef geluid uit de cilinders en de uitlaat. maar nu hoor ik alleen rrrrrrrr en geen poef-poef???!!!

chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver antonio
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:23 
dan zal het wel het einde zijn
maar jij hebt toch onderdelen genoeg dan moet dat geen probleem zijn toch?

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:24 
Als je wilt weten of het mechaniek goed draait is het handig om eerst de bougies er uit te draaien, dan verder a la MIOB. En dan maar luisteren wat er allemaal gebeurt. Eventueel startmotor los (kan aanlopen?).
Succes ermee,

Peter

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:26 
ja is het antwoord
ik heb een kawasaki 500 mach 3 gehad die liep vast bij ongeveer 120 km /u
reden een kapot lager bij een big end
lagerkooi kapot en een naald van het lager tegen een 2 de naald aan dus geblokeerd ondanks genoeg olie

zo zijn er nog wel meer mogelijkheden aan te geven
het feit dat hij geen slag meer maakt en bij de 5 de versnelling zonder bougies het blok ook niet rond wil , het piepen van de startmotor met goede accu
denk ik wel dat het blok vastzit en de reden ja dat word zoeken

gr Arnold

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:30 
ah das naar aangezien ik geen onderdelen heb om zoiets van het blok te fixen.
nog naarder is dat de motor al verkocht is en de koper er op reed toen hij vastliep, ding is door de ANWB teruggesleept naar mij thuis!!
had ik dit aan kunnen zien komen of heeft de koper er misschien erg vrijpostig mee omgesprongen en veel te hard gegast (ik hoorde niet veel speciaals aan de motor op een lichte tik na, maar reed er goed mee)???

chris (die hier erg van baalt)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Peterski
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:34 
Als het mechaniek dan goed blijkt te zijn toch nog maar eens de ontsteking checken. Ik herinner mijn oude fiat Uno, die tien kilometer kon rijden, dan afsloeg, en pas na 2 uur als de motor weer koud was weer kon starten. Oorzaak: sluiting in halgever bij warm worden (bekabelingsprobleem).

mvg
Peter

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 maart 2008 14:45 
Chris,

Haal de olie er eens uit en kijk dit goed na. Controleer vooral het oliefilter. Hier kan je al gauw aan zien wat er gebeurt is in het blok. (Koperkleurig is slecht nieuws, Metaal kleurig kan distributie ketting zin).

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver MIOB
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 maart 2008 15:01 
Ter verduidelijking: Dikke zeug heeft het over metaalsplintertjes in de olie.

Een ander CX blok is toch nog wel te vinden?

Schrijver antonio
Gast 
#11 | Geplaatst: 9 maart 2008 15:56 
was dat die zelfde motor met al die problemen de laatste tijd?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 maart 2008 17:38 | Aangepast door: ouwe_jan 
Aankomende Motorfiets Monteur of sleutelaars
Hier dan jullie eerste les stof voor een CX 500 of 650 Honda motor
Haal de voorste bescherm kap van de Radiator er af
Iets onder de radiator tussn het oliefilter en het koppelingshuis
zit een platte afdekplug met steek 17 m/m dop draai deze los met verlengstuk ,als de dop er af is doe dan de dop in het ronde gat en draai dan aan het verlengstuk met dop 17m/m altijd van de voorkant gezien van de motor naar Rechts niet naar links want dan draai je de moer los met alle gevolgen van dien [dus naar de Linker cylider draaijen ]
Als je hier aan begint haal dan wel de bogie`s er uit en een kleppen deksel er af en de dop op het vliegwiel Dynamohuis
Probeer dan of de motor wilt draaijen met het verlengsuk met ratel of het wringstuk [maar altijd naar Rechts ]
Is er geen beweging in te krijgen dan motor er onder van daan en zoek dan de oorzaak waardoor de motor vast zit
Er zijn diversen onderdelen die de geest kunnen hebben gegeven
Groeten O.J.
en geef ons even een berichtje wat het was,volgende keer graag
motorfiets type en cc inhoud
veel voorkomende euvel is nokkenaskettinggebroken dan staan van de linker of de rechter de kleppen open en slaat de zuiger daar op vast op
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 maart 2008 20:11 
Hallo Chris, en hallo Ouwe-Jan,

als ik 't goed begrijp krijg je de dop die O-J bedoelt er niet af.

Dan maar : bougies er uit, cylinder deksels eraf. Dan met de bekend goede startmotor en bekend goede accu (want getest op andere CX) :

- starten :

-- klik van startrelais, startmotor wil wel maar niets beweegt : vastloper?
Probeer 'm eens in 5 te zetten en met ruk aan achterwiel.
-- startmotor draait, kleppen bewegen niet : nokkenasketting kaduuk
Dat was wat O-J al vermoedde. Openmaken en kijken wat te redden is..
-- alleen groot geratel : starttandwielen defect, nokkenasketting k.o. ?
-- krukas draait, kleppen bewegen en komen ook langs een stand waar ze speling hebben : waarschijnlijk geen mechanisch probleem

Wat er dan nog over blijft weet ik zo snel ook niet. Klinkt behoorlijk ongezond in ieder geval.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 maart 2008 21:37 
Frans,
en Chris en O-J,

Zoiets was mijn idee ook, nadat ik las van de 'dolle dop'
Netjes opgesomd wat de mogelijkheden zijn, zelfs met de fout-mogelijkheden erbij. Heb ik weer wat geleerd.

En je zou zelfs de carter dop kunnen los schroeven, en met een viltstift een streepje op het vliegwiel zetten. Staat het streepje na de startpoging op dezelfde plaats .... dan draait de krukas niet .... en dan is er ergens iets heel erg vast gelopen..

Harmony,
Hans.
( leert graag trucks en tips van iedereen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 9 maart 2008 23:08 
hoi, de startrelais en startmotor willen wel maar er draait niets, en zelfs lopen in de 5 en koppeling loslaten dan gaat hij niet rond en beweegt hij minimaal.
ik vrees voor een vastloper ergens en ga de koppen eraf trekken.
gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motor dood?/

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven