Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

lekkende carburateur

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver sjouke
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 maart 2008 12:15 
Hallo sleutelaars, ik heb een probleem waar jullie of één van julie me naar ik hoop kan helpen. Het volgende is het probleem. Onderaan mijn Honda cx 500 uit '78 druppelt konstant wat benzineuit het rechter slangetje. Na wat gezoek op deze site is de oorzaak waarschijnlijk een vieze of versleten vlotternaald. Deze heb ik dan ook vervangen (dure hobby trouwens voor zo'n klein onderdeeltje meer dan 32 euro), en daarnaast de carburateur zo goed als het ging schoon gemaakt. Maar wat schetst mijn verbazing hij lekt nog steeds. Na een paar maal demonteren en weer monteren is het resultaat nog steeds lekkage. Ik weet het niet meer, wie kan me hierbij goede raad geven? Bvd Sjouke

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 maart 2008 12:21 
Afhankelijk van het model carburateur: Bij sommig kan je het vlotterbakje in hoogte verstellen (lipje verbuigen met een schroevendraaier). De handboeken vertellen de exacte handeling, vindplaats en afstel hoogte.
(indien onvindbaar wil ik het wel zoeken en aan je melden)

Vr.Gr. Erik

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 maart 2008 12:24 | Aangepast door: Hans 
Het kan zijn dat het aftapschroefje van de vlotterbak op zijn konisch eind verrot is of het afdichtringetje van de aftapschroef is kapot.
Die schroef dient er voor om na het aftappen van de vlotterbak (inderdaad via het door jou genoemde slangetje) de zaak weer af te dichten.

Je draait die schroef er uit, met polishpasta of heel fijn waterproof schuurpapier de konische passing reinigen en weer met een nieuw rubber ringetje monteren. Dan zou het lekken verholpen moeten zijn (als tenminste niet de konische passing in de vlotterbak zelf uitgelubbert is).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 maart 2008 12:43 
Hallo Sjoukje,

Paul van Leeuwen had onlangs een soortgelijk probleem, hij had de vlotternaald vervangen maar zonder resultaat, lekkage bleef. Hij heeft er toen een andere vlotter bak ondergeschroeft en toen was het over, waarschijnlijk een klein lekje in het koperen overloop pijpje. Wissel de vlotterbakken eens van plek en kijk of het probleem zich verplaatst heeft naar de ander zijde.

Succes,

Ton

Schrijver sjouke
Gast 
#5 | Geplaatst: 10 maart 2008 12:43 
Jullie zijn snel, beide opties zijnhet proberen waard. Ik hoop dat ée'n v/d beide opties gaat helpen. Ik laat weten of het wel of niet gelukt is. In ieder geval bedankt ik kan nu tenminste weer verder. En Erik ik heb de betreffende paragraaf gevonden en deze is van toepassing op mijn carbs. Gr Sjouke

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 maart 2008 12:44 
Sorry Sjouke ik schreef ja naam verkeerd!

Schrijver sjouke
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 maart 2008 14:13 
Geen probleem Ton, je reaktie maakt het al goed bedankt hiervoor. Gr Sjouke.

Schrijver MIOB
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 maart 2008 14:48 
ik heb al 2x gehad wat ton beschrijft. Makkleijk te testen door het lekkende bakje even onder de andere carburateur te schroeven, als dan in enen de andere gaat lekken zit het hem in het bakje en moet je die vervangen.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 maart 2008 10:39 
Inderdaad het kan zo zijn dat een vlotterbakje lek is en daarom niet meer drijft, vervangen is dan het makkelijkst.
Vr.Gr. Erik

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 maart 2008 13:25 
Ik heb dit ook in het begin na de winterstop, als ik de kraan open draai. Als ik stilsta sluit ik de kraan en bij het rijden gebruikt de motor de benzine, ook bij stationair draaien. Na verloop van tijd houdt het lekken vanzelf op. Misschien dat de doorlopende benzine de achtergebleven "sludge" oplost? Ik zet hem wel altijd weg met lege carburateurs (winterstop).
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver sjouke
Gast 
#11 | Geplaatst: 14 maart 2008 12:09 
Héhé eindelijk kon ik met jullie tips aan de slag. Bij het omwisselen v/d flotterbakjes bleek inderdaad al snel dat het ene bakje ergens een lek moest hebben omdat het lekken zich van de ene carb naar de andere verplaats had. Ik heb de tip van Hans ook nog even ter hartegenomen. En inderdaad het aftap schroefje vertoonde niet echt een glad uiteinde. Deze op mijn accuschroefboormachine gezet en in een doekje met polish rond laten draaien om een ovale ronding te voorkomen. Jammer genoeg mocht dit niet baten en lekt het bakje nog steeds. Wat ik me afvroeg is het volgende; ik heb het vlotterbakje onder de kraan vol met water laten lopen en dan lekt hij niet RARA hoe kan dit? En heeft iemand mischien nog zo'n vlotterbakje over welke ik over kan nemen, of zijn ze ook los te verkrijgen voor een schappelijke prijs. Ik vind het nl jammeer om een hele carb te moeten kopen voor één zo'n bakje. Alvast bedankt en ook nogmaals voor de eerder geopperde goede adviezen. Gr Sjouke.

Schrijver MIOB
Gast 
#12 | Geplaatst: 15 maart 2008 09:04 
dat had 1 van mijn 2 lekkende bakjes ook. Nooit echt begrepen. Misschien komt het dor de lagere vicositeit/dichtheid van benzinen dat het veel makkelijker door kleine gaatjes gaat, misschien zit het lek nèt boven het niveau tot waar je het bakje met water kunt vullen, ik weet het niet.

Maar je weet nu in ieder geval hoe je het op kunt lossen.

Schrijver sjouke
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 maart 2008 09:56 
Ik weet nu inderdaad hoe ik he op moet lossen en dat het inderdaaad aan de dichtheid moet liggen. Ik heb later het volgende nog gedaan (had ik eerder moeten doen), maar mischien is dit een bruikbare tip voor cx fanaten die met hetzelfde probleem zitten. Op deze manier kom je er heel snel achter oen waar het vlotterbakje lekt. Doe het overloopslangetje op de plaats waar het hoort. Laat het bakje tot aan de ran vollopen met water. Zet je vinger op het overloopgaatje en blaas op het slangetje. Je ziet of er lekkage is en waar op de plaats waar de luchtbelletjes verschijnen. Verschijnt erniets dan zit het w.s hoger dan de rand of is er iets anders aan de hand. Je kunt dan altijd het bakje in zijn geheel onder water dompelen als je het nog zeker wilt weten. Ik zou dit als eerste doen voordat ik vlotternaalden zou kopen. Want deze zijn best wel prijzig en zoals bij mij bleek lag het hier niet aan. Ik heb Trouwens via Tono uit Dokkum alweer een nieuw vlotterbakje op de kop kunnen tikken. Dit voor maar 5 euro, dus Friezen heb je wat nodig Tono heeft veel en voor weinig geld. Jongens bedankt voor jullie hulp. Ik ben al bijna weer onderweg. Gr Sjouke.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#14 | Geplaatst: 15 maart 2008 23:40 
En loopt ie al weer Sjoukje,

de koffie was best lekker in Leeuwarden.


Groet Ton(o)

Schrijver sjouke
Gast 
#15 | Geplaatst: 16 maart 2008 10:28 
Hoi Ton, zoals bijna alles komt het ongeluknooit alleen. Eén van de rubbertjes van het verbindings stuk tussen de 2 carburateus was ws verleten want nu begon hij daar te lekken. Maar gelukkig had ik nog een rubber ringetje van het goede formaat liggen. Dus hij loopt weer zoals het hoort. Nogmaals bedankt en de koffie is je gegund. Groetjes Sjouke

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lekkende carburateur

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven