Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

vastgeroeste zuigers

 
Schrijver kolenberg
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 maart 2008 21:26 
ik heb een cx 500 die 7 jaar heeft stilgestaan
de vorige eigenaar heeft er niets aan gedaan om dit te voorkomen
ik heb de koppen eraf en alles zat vol met roest
wie heeft een tip of sugestie,s om hem weer draaiend te maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 maart 2008 21:53 
Koop een spuit bus imal of een flesje naaimachine olie en spuit een van de twee geheel leeg op de cylinders en laat dit een week intreken
daarna voorzichtig de krukas rond zien te draaijen
Dit doe je om de dop aan de voorzijde met een 17 m/m dop los te halen
dan de dop er in steken en naar de linker cylinder te draaijen
niet naar de rechter cylinder want dan draai je de borg bout los van de tandwiel van de oliepomp ketting tandwiel
veel geluk en wij wachten met spanning af hoe deze los maak van de vast zitten van de zuigers afloopt
En misschien heeft iemand anders nog een ander idee
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 maart 2008 22:50 
met WD40 volspuiten? tijdje laten trekken?
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 maart 2008 07:01 | Aangepast door: gompie 
Je moet er geen haast mee hebben.
Per slot van rekening heeft het ook 7 jaar geduurd voordat hij in deze kennelijke staat kwam.
De methode van O.J. werkt goed.
Eventueel (na die week) de zuigers laten 'schrikken' door een paar zachte klapjes van een houten hamer, op het moment dat je met een sleutel spanning zet om de krukas te draaien (werkt makkelijker met 2 man) (voorzichtig, het kan heel makkelijk stuk gaan...)
Mocht het je niet lukken, gewoon even een nieuw berichtje schrijven.
In geval van nood kan je Ooievaars Kuitenvet paraat houden.
Succes met de operatie!
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver emiel
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 maart 2008 07:36 
In geval van nood kan je Ooievaars Kuitenvet paraat houden


@ Dirk: dat is hier helemaal niet meer te koop.

Verder weer handige tips van jullie, Kolenberg succes met de operatie!!

Emiel & Andrea

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 maart 2008 09:13 
Niks meppen of laten schrikken ...... het kost je zo maar een (of meerdere) zuigerveren.
Het zijn nl de gietijzeren zuigerveren die in de cylinder zijn vastgeroest.

Het is inderdaad goed om een week of wat de zaak in olie e.d. te laten weken. Wat goed helpt is daarna de zaak met een gasbrandertje langzaam warmstoken (begint die olie lekker te bubbelen/schuimen). Ik bedoel dan de zuigers. Roest is vervelend, maar kan absoluut niet tegen warmte/hitte.
Als je geluk hebt hoor je als je warm stookt iets tikken; dat is het teken dat het roestverbond weg is en de zaak weer gangbaar wordt. Dan proberen als gemeld de krukas rond te draaien.
Daarna de cylinders met heel fijn waterproof schuurpapier ontdoen van roestresiduen en / -plekjes.
De zaak goed inoliën en een paar minuten met de startmotor rond laten draaien. Koppen monteren en voorzichtig weer gaan rijden.
(nog beter is de zuigers demonteren en goed schoonmaken, nieuwe zuigerveren en de cylinder laten honen;maar dat is bij een CX een hele operatie)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 maart 2008 16:09 | Aangepast door: ouwe_jan 
Daar is de oude man weer even ,ja als je de zuigers aan het draaijen hebt gekregen,zou ik nog een paar weken olie er op spuiten en af en toe even met de hand de kruk as draaijen
Niks schuuren enkelt maar draaijen want de ROEST moet wel even zacht worden en dat gaat niet zomaar in eens.wil je het erop gokken dan hier een goed recept,pas wel op het geeft wel een hoop blauwe rook,maar als je dat in de avond doet dan heeft niemand daar last van,nou hier dan het recept als je tien liter benzine in de tank doet [super is het beste
een kwart liter TWEETACTOLIE er bij ,wel EERST even de carburateur vullen met schonen benzine ,pak aan ,helm op ,handschoenen aan,de TWEETAKTOLIE IN DE TANK ER BIJ, Starten en ga dan een uurtje gezellig rijden ,
niet meteen scheuren maar bij 3500 toeren steeds op of af schakelen
veel plezier daar mee ,bij thuiskomst motor af ,carburateurs leeg laten lopen vang dit we op ,tank leeg ,gewonen benzine er in, en de anderen dag weer een uurtje rijden
daarna kan je je gang gaan [dit heb ik al heel wat keeren met oude motoren gedaan en met veel sucses ]
O.J. die vanaf die tijd alles Blauw ziet [en kleuren blind is ]
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver dreester
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 maart 2008 16:39 
Kan me voorstellen dat dat een best rookspoor na laat. maar smeert wel prima!

andre.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 maart 2008 18:01 
O-J

tuurlijk wel voorzichtig schuren. Dat gebeurt immers ook bij het honen van de cylinders.
Ik heb dat bij de oldtimer motoren die ik in de loop van mijn leven heb gehad al 10 tallen keren en met succes gedaan.
Het kan trouwens ook met polijstpasta, maar alleen bij zeer oppervlakkige roest. En roest is niets meer dan gedecomposeerd metaal en zo zacht als boter; die hoeft niet op te lossen.
Maar het is allemaal voor niets als de roest de cylinderwand heeft aangetast (putvorming). Dan kun je met goed fatsoen alleen nog maar opboren + overmaat zuigers.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kolenberg
Gast 
#10 | Geplaatst: 14 maart 2008 18:17 
hallo allemaal , ik heb de koppen verwijderd en kruipolie op de cilinder gedaan nadat ik de motor scheef heb gezet anders loopt het maar gedeeltelijk op de zuiger.
de andere kant is moeilijker omdat die zuiger op het bovenste punt staat en de opgespoten olie meteen in het waterkanaal valt.
er zat wel veel roest onder, zelfs in de kop maar die is al bijna helemaal losgeweekt omdat ik eerst kruipolie er in gedaan heb toen de kop er nog op zat , het is nu een kwestie van afwachten.
ik zal ondertussen op internet eens kijken waar ik een koppakking kan bemachtigen.
ik heb hiervoor wel eens wat gedaan met brommetjes maar is niet te vergelijken, hier komt veel meer bij kijken.
alvast bedankt voor de reaktie,s
gr eric kolenberg

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 14 maart 2008 21:17 
Koppakking is (o.a) te koop bij Roukama. Je kan online bestellen en hebt je spullen na een paar dagen in huis. Zelf ophalen kan ook, ligt er aan waar je woont. Hier de link naar de CX koppakking. Koppakking
.
Succes met sleutelen, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vastgeroeste zuigers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven