Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

defecte temperatuurmeter?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver deaffy
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 maart 2008 18:42 
Hallo,
vandaag weer een kleine 100km gereden,
met de phoenicx verse olien erin, eerste probleem,
was dat er benzine lekte uit het slangetje onder de achterbrug,
eerst laten lopen met benzinekraan dicht, daarna weer benzinekraan open, en dat probleem was toen gelukkig opgelost,
maar mijn temperatuurmeter geeft helemaal niks aan, ook niet na langere tijd rijden, ik heb gezien dat de ventilator het wel doet, maar deze doet t gelijk als je ,m start, en ik was van mening dat ie pas moet beginnen,
als de motor op temperatuur is, ik heb wat contactjes nagelopen, en
schoongemaakt, de grijze draad onder de tank, maar nog steeds tevergeefs, wie heeft er nog een tip of advies voor mij?
gr arthur

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 maart 2008 18:50 | Aangepast door: Johan de Vries 
Bij een 'gewone' CX (bestaan die eigenlijk wel?)
draait de ventilator altijd, zodra de motor loopt.

De reden is simpel:
de ventilator zit op de voorzijde
van de nokkenas gemonteerd.

Ik begrijp je veronderstelling
van aanslaan bij op temperatuur komen,
zo werkt het inderdaad in nagenoeg alle auto's
en moderne motoren (wat zeg ik nu weer).

Dat de temperatuurmeter niets aan lijkt te geven
is denk ik een verhaal op zich.
Daar weten anderen meer van te vertellen,
vermoed ik zo.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 maart 2008 19:59 
Voor de temperatuutrmeter wordt een voedingsblokje gebruikt waar 12 V in gaat en 7 V richting temp meter uitkomt.
Dat is gedaan omdat anders de wisseling in de boorspanning (ontladen en laden tot boven de 14 V) wordt doorgegeven aan de temp meter die daardoor onrustig en dus verkeerd aangeeft.
Vaak is het voedingsblokje (dat zit direct onder de tempmeter) defect.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 maart 2008 23:35 | Aangepast door: Hansv 
Even een aanvulling, niet dat ik onder iemands duiven wil schieten, of na-apen of wil meeliften op een anders verhaal, maar gewoon voor mijn eigen duidelijkheid.

De onrust van de temp. meter, indien de voedingsspanning niet gedempt zou worden door een 7V 'regulator' wordt veroorzaakt door dat de temp. meter in feite een Amperemeter is. De hoeveelheid stroom door de sensor weerstand (NTC) geeft aan hoe warm de sensor is.
Meer voedingspanning geeft ook meer stroom, minder spanning minder stroom, waardoor de beschreven onrust ontstaat.
Het defect van het voedingsblokje (zoals hierboven aangegeven) zou inderdaad een totaal falen van de temp. meter te zien geven.

Dit gezegd hebbende, komt bij mij de volgende vraag op; Heeft iemand al eens geprobeerd dit probleem op te lossen met een gewone 'LM7807 voltage regulator'?
Die dingen kunnen ong. 1A continue aan (dacht ik uit m'n hoofd), en er wordt ongeveer 0,5Amp. maximaal gevraagt (Temp=120 geeft I +/- 0,43A)

Ik ben benieuwd....

Harmony,
Hans.
( ontwerpt in stilte al een digitale temp. uitlezing mbv een LM3914 oid )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver gompie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 maart 2008 01:04 
Die Hans toch...
Hij kan van de kleinste reparatie een heel technisch verhaal maken!

Dirk (die eens een kever het Noord-Hollandskanaal ingereden heeft omdat hij een VW met waterkoeling wilde hebben)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver gompie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 maart 2008 01:08 | Aangepast door: gompie 
Deaffy,
De carbs van de PhoeniCX zijn door Ernst Hagen schoongemaakt en voorzien van nieuwe vlotternaalden!
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver deaffy
Gast 
#7 | Geplaatst: 16 maart 2008 02:26 
hallo,
ja dirk, de carb functioneren nu weer goed,
alleen de temp meter,
gr arthur

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#8 | Geplaatst: 16 maart 2008 08:52 
zo dirk,

voelde jij je toen met je kever als een vis in het water? gelukkig dat de cx al waterkoeling heeft, anders had je die er mischien ook in gereden...

groetjes werner (die dacht dat ik zelf al gekke dingen deed)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver deaffy
Gast 
#9 | Geplaatst: 16 maart 2008 11:22 
ja, een beetje meer koeling kan nooit geen kwaad,
toch? maar deed de temp meter het bij jou wel dirk?
mss moet ie nog wakker worden en doet ie t staks ineens weer,
arthur

Schrijver jowan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 maart 2009 10:00 | Aangepast door: jowan 
@Hansv,
Inderdaad dit heeft al eens iemand gedaan.
Kijk hier maar: URL

Er staat ook een hele mooie uitleg over de werking van de temperatuurmeter: URL
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 maart 2009 13:53 
beetje laat...
maar ja, beter laat dan nooit...

Andre

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 maart 2009 19:40 
Inderdaad , beetje laat.

Maar nu we het er toch over hebben.

HIER is een CX500 temperatuur-aflezing grafiek bij verschillende spanningen

Harmony,
Hans.
( laat wel eens wat berekenen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 15 maart 2009 23:15 
Hallo Hans e.a. ,

nou, niet helemaal te laat. Iedereen schijnt altijd een 7805 (of variant) te gebruiken met een diode of LED (groen) erbij om 7 volt te krijgen ipv van 5.

Inderdaad waarom geen 7807 ? Zou een stuk simpeler zijn. Het zal wel zijn omdat iedereen die wel eens met IC-tjes gespeeld heeft wel een 7805 heeft rondslingeren, maar de 7807 is een zeldzaam dingetje, moet je bestellen.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 16 maart 2009 22:18 | Aangepast door: Hansv 
Frans, klopt natuurlijk.

7806 en 7808 zijn min of meer standaard, een 7807 echt niet. Foutje,
dan maar met een LM317.

Dan krijg je zoiets als dit hier.



En als je dan toch bezig bent, kijk dan dit verhaal ook even.

Harmony,
Hans
( pruts soms heel wat af )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 maart 2009 11:56 | Aangepast door: brinkcx 
Hans,

Mooi stukje weer !

LM317 heeft ook niet iedereen, en als je een 7807 gebruikt, met de 2 C'tjes ben je klaar zonder potmetertje. Dan heb je waarschijnlijk wel weer een koelblokje nodig en met de LM317 niet geloof ik.

Er leiden vele wegen naar Rome, zie ook hier voor een simplistiese weg met een 5V regelaartje.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 defecte temperatuurmeter?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven