Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

dynamo

Schrijver Sailor
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 maart 2008 21:47 
mijn CX van 1979 heeft slechts 33000km op de teller.
nu heb ik sterk het idee dat de dynamo niet voldoende bijlaad; heb al een en ander over de dynamo gelezen, maar het is nogal een ingreep die dynamo demonteren begrijp ik.
is het aannemelijk dat met deze km-stand de dynamo kaduuk is?
Mvg sailor

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 15 maart 2008 22:43 | Aangepast door: theojansen 
vaak is niet de km-stand, maar de leeftijd van de motor de oorzaak van een defekte stator.
weet je wel zeker dat er geen andere reden voor het laadprobleem is?
theoj

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 15 maart 2008 23:58 
Zoals Theo zegt kilometers zeggen niet alles soms zelfs helemaal niks.

Maar het is hardnekkig in de volksmond is weinig kilometers weinig slijtage en dat is niet perse waar, het is ook weer perse niet onwaar. Snap je het nog?

Weinig km kan nl betekenen veel korte ritten en daar slijt een motor meer van dan een dag toeren en op die dag 450 km op de klok zetten.
Nu is weinig kilometers bij motoren van die leeftijd niet perse korte ritten rijden maar komt vaak door "mooi weer rijders". Niks mis mee maar door de leeftijd word een en ander van de bedrading en isolatie aangetast. En dan kom je bij het antwoord van Theo , je stator kan dus idd gewoon op aan het raken zijn met deze leeftijd.

Is het nog te snappen?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 maart 2008 00:24 
Meten = weten
Dus meten wat de dynamo nog laadt en of de accu zelf ook wil bijladen.
En hoe zeker zijn die 33000 km; of moet er een 1 of misschien zelfs wel een 2 voor ?
En hoe zit het met de spanningsregelaar ?
dus niet gelijk de stator verdenken .... alhoewel die toch vaak na bijna 30 jaar motorleven de oorzaak blijkt te zijn.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Sailor
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 maart 2008 12:12 
de accu is nieuw, heb ik eerst vervangen.als ik met volle accu vertrek, met de lader thuis opgeladen, ik rijd ook overdag met licht aan, merk ik op zeker moment dat de richtingaanwijzer niet meer knippert, maar blijft branden.ook blijft de temperatuur meter te laag staan.als ik dan zonder licht ga rijden is dit weer goed; en de richtinggever knippert weer.
zet ik de motor stil op de pont, en wil starten: helemaal niets, startmotor gaat niet rond.een klei duwtje( oprel af) en hij loopt weer.
Kunnen jullie hieruit opmaken of dit de dynamo dan wel de spanningsregelaar is?
ben zelf niet zo technisch; zeker niet met electriciteit.
Mvg sailor

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 16 maart 2008 12:29 | Aangepast door: voorbijganger 
Het is zeker zo dat er niet bijgeladen word maar of dat de spanningsregelaar of de stator is dat valt vanhier af niet te bezien.

Zoek eens op het forum naar bijladen, stator en spanningsregelaar je komt vast veel info tegen, zoals Hans zei meten is weten

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 dynamo

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven