Tja het is wat met dat warm stoken van de zuigers.
De meningen zijn nogal verdeeld.
Zoals ik al aangaf kan roest absoluut niet tegen warmte.
En als na het verwarmen het spul weer afkoelt (en dat zal elk onderdeel anders doen door verschil in materialen; zuiger aluminium, zuigerveren gietijzer, cylinder nikasil-chroom) dan zal dat het roestverbond verder lossen.
Zo worden bijv ook matrijzen gelost.
Maar absoluut NIET slaan op de zuigerkop; die is niet zo dik en je hebt zomaar een scheurtje.
Hydraulische druk kan wel, maar dan wel op het gehele oppervlak van de zuigerkop (dus moet je een mal maken).
Dus het recept voor nu is, gewoon weer kruipolie op de zuigers, een paar dagen laten staan en dan weer verwarmen en kijken of de krukas wil draaien . Zo niet dan gewoon net zolang dat procede herhalen tot er wel beweging komt.
Is er eenmaal, hoe miniem ook, beweging dan is de zaak los.
Dan de cylinderwand met heeeeel fijn waterproof schuurpapier van roestaanslag ontdoen. Je kunt natuurlijk ook de cylinder mbv de boormachine en een hoonapparaatje zelf even ophonen.
Het kan zijn dat de zuigerveren door de roest vast zitten in hun groef; door de motor daarna te starten, stationair te laten lopen met af en toe wat gas geven kunnen de zuigerveren weer los komen. Eventueel daarna nog even rustig een stukje rijden.
Komen ze niet los dan zal de motor veel olie verbruiken, roken en vermogen missen. Dan moet de zaak alsnog uit elkaaar.
Veel succes met deze operatie (die gewoon veel geduld vergt).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.