Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nog even de vastgeroeste zuigers

 
Schrijver kolenberg
Gast 
#1 | Geplaatst: 18 maart 2008 21:24 
iedereen praat over volspuiten met w 40 of kruipolie
de koppen zijn eraf en de rechter zuiger staat op zijn bovenste punt en er is geen ruimte om deze vol te spuiten , de linker zuiger staat 1.5 cm onder het bovenste punt, deze kant is het wel mogelijk.
voor de rechter zuiger heb ik de motor scheef gehangen zodat de kruipolie een beetje er op blijft liggen,
ik heb de beide zuigers een klein weekje ingespoten gehad en vandaag met een brandertje opgestookt en de zuiger die het diepst ligt lijkt mij goed , daar komt na verhitting ook wat kruipolie uitzetten bij de veren,
bij de andere is dat niet het geval.
weet iemand nog een oplossing of een tip ????
vr gr eric kolenberg

Schrijver antonio
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 maart 2008 22:50 
met een klosje hout de zuiger naar beneden kloppen
als die loskomt moet je toch de veren vernieuwen en de zuigers schoonmaken een hele klus
een ander blok [of een andere cx]zoeken is makkelijker en goedkoper

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 maart 2008 08:14 
Eric probeer nu eens of de krukas wilt draaijen
En maak de motor niet meer warm deze gaat daarna krimpen en dat moet juist niet
Ben je met zijn tweeen dan een de kruk as draaijen en de anderen met de steel van de hamer tikken geven op de zuigers maar wel spanning op de krukas houden
lukt dit niet dan moet de motor geheel uit elkaar
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 maart 2008 08:26 | Aangepast door: Johan de Vries 
Ik denk even mee:

De koppen liggen eraf,
ik neem aan dat de draadeinden
nog op de cilinders zitten.

Neem de maten van deze gaten over
op hout of metaal (Hoekstaal?) met de afmetingen van de cilinderkop.
plaats een blok hout op de zuiger en tussen deze brug
en zet druk op de zuigers door de moeren
op de draadeinden aan te draaien.

Zo kun je heel beheerst en gelijkmatig
proberen beweging in de zaak te zetten.

Kijk uit dat je de zuiger niet kapot drukt,
hoe groter het drukoppervlak,
des te beter de krachten verdeeld,
des te kleiner de kans op beschadiging.

Johan

PS Doe dit aleen bij de cilinder
waarvan je weet dat de zuiger
niet in het dode punt staat.

Neem in dat geval de andere cilinder.
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 maart 2008 08:48 
Tja het is wat met dat warm stoken van de zuigers.
De meningen zijn nogal verdeeld.
Zoals ik al aangaf kan roest absoluut niet tegen warmte.
En als na het verwarmen het spul weer afkoelt (en dat zal elk onderdeel anders doen door verschil in materialen; zuiger aluminium, zuigerveren gietijzer, cylinder nikasil-chroom) dan zal dat het roestverbond verder lossen.
Zo worden bijv ook matrijzen gelost.

Maar absoluut NIET slaan op de zuigerkop; die is niet zo dik en je hebt zomaar een scheurtje.
Hydraulische druk kan wel, maar dan wel op het gehele oppervlak van de zuigerkop (dus moet je een mal maken).
Dus het recept voor nu is, gewoon weer kruipolie op de zuigers, een paar dagen laten staan en dan weer verwarmen en kijken of de krukas wil draaien . Zo niet dan gewoon net zolang dat procede herhalen tot er wel beweging komt.
Is er eenmaal, hoe miniem ook, beweging dan is de zaak los.
Dan de cylinderwand met heeeeel fijn waterproof schuurpapier van roestaanslag ontdoen. Je kunt natuurlijk ook de cylinder mbv de boormachine en een hoonapparaatje zelf even ophonen.
Het kan zijn dat de zuigerveren door de roest vast zitten in hun groef; door de motor daarna te starten, stationair te laten lopen met af en toe wat gas geven kunnen de zuigerveren weer los komen. Eventueel daarna nog even rustig een stukje rijden.
Komen ze niet los dan zal de motor veel olie verbruiken, roken en vermogen missen. Dan moet de zaak alsnog uit elkaaar.

Veel succes met deze operatie (die gewoon veel geduld vergt).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver TonH
Gast 
#6 | Geplaatst: 19 maart 2008 18:19 
Ik probeer ook even mee te denken.

Is er al gekeken of het inwendige van het blok; distributie, big-end's, versnelling (ook al staat ie in z'n vrij), nog wel recentelijk met olie in contact is geweest. Immers als dat droog staat kan het ook vastgeroest zijn.
Nou ik hoop er maar het beste van. (Veel olie en warm/koud stoken)
Success met de kruipolie.

Ton (die ook af en toe het gevoel heeft vastgeroest te zitten)

Schrijver deaffy
Gast 
#7 | Geplaatst: 20 maart 2008 15:50 
waar blijft nu de reactie van de hr kolenberg,
na al deze fantastische tips!?
arthur

Schrijver kolenberg
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 maart 2008 16:11 
hier even een reactie van mij , ik kan meestal niet meteen antwoorden omdat ik internationaal vrachtwagenchauffeur ben en niet vaak thuis ben
ik denk het beste dat ik blijf warmstoken en inspuiten met olie en na een maand als het niet lukt ga kijken voor een ander blok.
de motor heb ik voor niet veel geld gekocht , maar daar tegenover dat hij helemaal orgineel is zonder enig roest of andere narigheid ( 14000 km ).
enkel het oude baasje zat met zijn gezondheid en de motor is 7 jaar geleden niet meer na omgekeken in een warme schuur, de beste man is overleden en de zoon kan de motor niet ergens neerzetten.
ik bedank iedereen voor zijn advies en ga er mee aan de slag, met de nodige geduld ( met geweld krijg ik het wel stuk maar dat is niet de bedoeling )
als ik resultaat heb geboekt laat ik het zeker weten BEDANKT

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 maart 2008 17:48 | Aangepast door: Johan de Vries 
Hoi Eric,

Dank je wel voor je reactie,
dit verhaal lezende lijkt het mij echt de moeite waard
om de boel weer aan de gang te krijgen.

Een mooi origineel exemplaar van een oude baas,
warm en droog weggezet voor misschien wel eens ...

Daarmee kun je het
als liefhebberij blijven zien,
naast je bestaan langs de weg,
en kun je er een boel plezier aan beleven.

Menig CX blijft of komt door de deze club
vroeg of laat weer op de weg, als het moet
met een motorblok van elders ...

Behulpzaamheid in woord en daad
is dan ook eerder regel dan uitzondering!

Met vriendelijke groet,

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver kolenberg
Gast 
#10 | Geplaatst: 20 maart 2008 20:03 
bedankt johan voor je reaktie, de cx 500 is voor mij een leuke hobby in een druk leven.( beter dan in de kroeg hangen )
wij zijn wel al 25 jaar motorliefhebbers en gaan in onze vrije tijd veel toerritjes maken , altijd 20 jaar met een shopper, maar mijn vrouw was het beu om op een vierkant blokje te zitten en hebben al een paar jaar een bmw r 1100 r ( ook eerste eigenaar 6 jaar oud met 4600 km op de teller )waar we wat confortabeler op zitten en rijden.
als alles een beetje wil lopen hou ik deze motor er bij en ben van plan om wat clubdagen te bezoeken en wat ervaringen te delen .
het is echt een plaatje van een cx en is door de vorige ( EERSTE ) eigenaar vertroeteld, mijn schoonzoon wil ook van de zomer gaan lessen en het is een leuke motor om wat ervaring op te doen
vriendelijke groeten eric

Schrijver kolenberg
Gast 
#11 | Geplaatst: 29 maart 2008 17:27 
na een paar weken inweken met kruipolie heb ik een goede gasbrander gekocht , dus het grote werk ging vanmiddag beginnen
ik zet de sleutel met dop op de krukas om tijdens het warmstoken te bewegen merk ik dat hij al LOS ZIT , dus de brander voor niets gekocht,
wel blij dat hij op een vriendelijke manier los is gekomen.
heb nu een koppakkingset besteld bij roukama en heb de remmetjes los gemaakt en schoongemaakt,
volgende week ga ik er verder mee aan de slag.
iedergeval iedereen bedankt voor de adviezen en laat weten wanneer ik hem aan de praat heb gekregen

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nog even de vastgeroeste zuigers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven