Ik ben bezig met een CX500 om die weer rijdend te krijgen. Omdat het blok er toch onderuit was besloot ik om de carburateurs maar even na te kijken. Ik merkte dat een van de gasschuiven niet bewoog, terwijl de andere heel soepel heen en weer te bewegen was. De boel verder open gemaakt om te kijken wat de oorzaak daarvan was. De gasschuif zit als een soort zuiger in een cilinder, het ronde cilindertje bovenop de carburateur. Het zuigertje bleek iets aan te lopen in het cilindertje. De linker carb werkte perfect, de rechter niet. De zuigertjes omruilen leverde als resultaat dat het zuigertje uit de rechter carb. perfect bewoog in de cilinder van de linker. En de linker zuiger liep vast in de rechter carb. Volgt U het nog?
Met andere woorden, het cilindertje van de rechter carb. gaf het probleem.
Bij nadere inspectie zag ik aan de buitenkant van het cilindertje een kleine beschadiging. Precies op die plek aan de binnenkant liep het zuigertje "vast".
Met heel voorzichtig schuren met fijn waterproof schuurpapier lukte het uiteindelijk om de zuiger weer vrij in het cilindertje te laten bewegen.
Ik vraag me nu af wat de symptomen zouden zijn als de motor zou lopen, en een van de gasschuiven zou niet bewegen.
Loopt ie dan slecht aan een kant?
Gebruikt ie dan teveel benzine?
Of juist te weinig?
En herkent iemand dit verhaal?
Het hele verhaal over mijn "project cx" is ook te lezen op
mijn weblog.Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl