Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

hoofdremcilinder lek ook na revisie

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 maart 2008 10:08 
Inmiddels heb ik de zuiger van de hoofdremcilinder geheel laten vervangen, met de verwachting dat het lek opgelost zou zijn. De lekkage blijft. Stilstaand nauwelijks lekkage, rijdend na 15 min flinke druppel bij de handle. Ik twijfel of de o-ring de oorzaak is, omdat er stilstaand nauwelijks een lekkage is. Ik had graag ook de o-ring willen vervangen van het plastic reservoir, maar ik krijg dit reservoir met geen mogelijkheid van het remhuis.

Tweede handsje bij de ruilbeurs kan altijd nog; graag jullie advies/ervaring met zo'n lekkage na de revisie. (DeLuxe 1980: vierkant reservoir 4 schroeven).

mvg Erwin

Schrijver reinier
Gast 
#2 | Geplaatst: 28 maart 2008 10:43 
Hoi erwin,
Destijds had ik ook problemen met het voorremsysteem van mijn CX. Ik heb toen besloten een goede 2e hands Honda CBR-1000 remhendelsysteem er op te zetten. Mooie ervan is nl dat deze een verstelbare remhendel heeft en op elke hand(grootte) is in te stellen. Ander type kan natuurlijk ook.

Verder nog een andere tip over remleidingen. Die stalen vond ik te duur maar er zijn ook zwarte carbonleidingen te krijgen die een motorzaak voor je op lengte knipt en met de aansluitnippels die je er bij koopt kun je het zelf installeren. Betaalbaar en het zet ook niet uit... :))

succes verder, Reinier

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 maart 2008 11:05 
Erwin,
het rempotje kan echt losgemaakt worden. soms moet je een heveltje gebruiken. dan weet je of de o-ring het probleem was. het zou ook kunnen dat er een minimaal barstje in het kunststof van het reservoir zit.
kan je zien waar de remvloeistof uit komt?
theoj

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 maart 2008 19:06 
heb er nog wel 1 liggen als het niet meer repareerbaar is
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 maart 2008 19:49 
Dank voor de eerste hulp. De remolie komt langs het afdekrubbertje bij het zichtbare uiteinde van de remzuiger. Er zit geen scheurtje in het plastic.

Ik vraag me nog steeds af of dit kan gebeuren wanneer de o-ring beschadigd is. Kan een o-ring trouwens bij zoiets statisch als een remreservoir plotseling gaan lekken?

Zijn er ook andere CX'-ers die al goede ervaringen hebben met de Carbon remleidingen zoals Reinier die voorstelt?

Groet Erwin (vandaag weer heerlijk gereden op de pekelvrije wegen)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 maart 2008 21:05 
je vraagt je af of een o ring bij iets statisch als een remcilinder kan gaan lekken
een o ring sluit een beweegbaar gedeelte af (niet statisch dus)
maar er kan ook een kras of beschadiging in de plunger zitten of een uitgelopen(beschadigde cilinder) door val of iets dergelijks
een o-ring is rubber en kan makkelijk beschadigd zijn alleen al bij verkeerde montage wat zich in eens openbaart soms na een lange tijd goed functioneren
dus het antwoord is ja
nu nog de oorzaak achterhalen en dat valt niet mee
de oorzaak is of kan divers zijn goed schoonmaken en voorzichtig monteren zonder geweld , met een beetje olie en geduld is vaak de juiste manier
Controleer alles op krassen en beschadigingen en op scherpe kantjes waardoor de nieuwe o-ring weer kan beschadigen
veel suc6
Gr Arnold

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#7 | Geplaatst: 28 maart 2008 21:34 
Arnold, dank je wel. De remcilinder en nieuwe zuiger is heel goed gereinigd. Ik ga dus voor een beschadigde o-ring, maar vrees het ergste wanneer ik het plastic reservoir alsnog moet losbeuken. Ik heb hiervoor nog geen hevel gebruikt, maar met de hand en veel kracht was het voor de zuiger-revisie nog niet te doen.

Het vierkante reservoir kan ik wel draaien, maar ik krijg het met geen mogelijkheid los. Ik heb het partnr van die o-ring, maar kan ik ook een universele o-ring gebruiken met dezelfde afmetingen?

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 28 maart 2008 21:54 
erwin, je zegt dus dat de olie lekt langs de zuiger. als dat zo is dan hoeft het reservoir niet los, maar dan vrees ik dat de rubbers v/d hoofdremcylinder versleten zijn. of als je nieuwe rubbers hebt gemonteerd dat de binnenkant v/d remcylinder beschadigd is. (kan door roest)
theoj

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hoofdremcilinder lek ook na revisie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven