Wat mijn CX betreft; ik ben niet iemand
die een strak onderhoudsschema erop na houd,
maar ben wel gevoelig voor signalen vanuit het blok;
*wanneer de motor wat luidruchtig wordt ...
*wanneer de motor wat rommelig gaat schakelen ...
*wanneer het benzineverbruik wat oploopt ...
Dan ga ik over op smeerolie verversen.
Alhoewel ik in de winter iets minder motor rij dan in de zomer,
blijft het blok in de winter stiller, de olie is dan dikker door de lagere temperatuur en het rustiger rijgedrag (gladheid).
Zomers ververs ik een keer extra,
ik rijd zo'n 15.000 kmr/jaar.
Bougies evenzo:
*slaat de motor wat moeizamer aan ...
*gaat het brandstofverbruik wat omhoog ...
*gaat de motor minder mooi rond lopen ...
Dan zijn dat voor mij tekenen voor nieuwe bougies.
Of ik mijn CX verwaarloos? Dacht het niet. Eerder vertroetelt.
en alle natjes en droogjes worden regelmatig
gecontroleerd en zo nodig bijgevuld.
Maar ik laat mij in de eerste plaats leiden door technisch intuïtie,
en pas op de tweede plaats door de kilometerstand.
O ja, nog even de temperatuur van de cardanklok (zie forum elders) Zolang je de klok met de hand nog vast kunt pakken,
is het volgens mij okee.
Johan de Vries
Honda CX 500 Custom 1984