Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Is dit geloofwaardig?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver PIRANHA
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 april 2008 21:01 

Schrijver startweer
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 april 2008 21:27 
Het heeft mij een te hoog complottheorie gehalte. Maar het is wel een spannend stukje schrijfwerk, dat wel.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 april 2008 21:43 
Mijn ervaring met werktuigmachines is dat zolang er olie in zit, alles goed gaat. Misschien in echt zeer kritische situaties zal de oude olie niet genoeg meer smeren, minder van belang bij gewoon gebruik.
Toch smeer ik mijn cx jaarlijks, voor enkele euro neem ik geen risico.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 april 2008 21:55 | Aangepast door: Johan de Vries 
Het geeft wel te denken,
de gigantische hoeveelheid smeerolie
die op enigerlei wijze gerecycled dient te worden.

Zag eens een TV-programma waarin de kwaliteit
van een Honda 50 cc getest werd. Het motortje bleek
prima uit de voeten te kunnen met frituurvet in het carter.

Heb ook eens een verslag gelezen van een Citroën 2CV (Lelijke Eend)
in the middle of nowhere. Smeerolie verbruikt en niet te verkrijgen.
Maar thuis gekomen op een mengsel van bananenprut ...

Sterke verhalen?
Wie het weet mag het zeggen.

Maar een gegeven is wel dat hoe blank de smeerolie
er ook ingaat, die 'oppervlakkige schoonheid' is van korte duur.

Vermoedelijk zou mijn leraar van ooit
nu van wal steken met een verhaal
over dopes en oxydanten.

En het gaat mij te ver om over te stappen
op frituurvet of bananenprut.

Maar ik ben wel benieuwd
naar verdere reacties.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver reinier
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 april 2008 21:55 
Als een andere bobo in dit vak nu eens bevestigd...

Het wordt in ieder geval tijd voor een levensduurtest van motorolie.
100.000km rijden en dan het lab in met het spul. De 'truc' zit hem waarschijnlijk in het bijvullen van verse olie wat de oude olie weer voldoende verrijkt...
Bij goede olijfolie is dit wel een bekend verschijnsel namelijk. De oudere olijfolie wordt weer opgefrist door een flinke scheut nieuwe toe te voegen. Joop Braakhekke's advies in elk geval....en die goeroe zit nog steeds in het vak :)

Wie biedt zich trouwens aan voor de test?????

Reinier (die wel een verzegelloodje op je olie-aftapplug komt zetten)

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 april 2008 22:07 | Aangepast door: Johan de Vries 
Er valt mij iets te binnen:

Eens werkte ik met Stork Werkspoor Diesels,
met een carter van honderden liters smeerolieinhoud,
waarvan de totale inhoud op gezette tijden werd ververst.

Op zeker moment werden die periodes verlengt,
enerzijds vanuit millieu- en kostenbesparing,
maar ook vanwege toename aan kwaliteit van de smeerolie
en omdat smeeroliemonsters uitwezen
dat er meer draaiuren mogelijk waren
zonder nadelige gevolgen voor deze diesels.

Kwalitatief goede smeerolie gebruiken
is een prima uitgangspunt.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver voorbijganger
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 april 2008 22:17 
Ik heb ooit in een ver verleden eens iemand gesproken en die zei "het belangrijkste is dat er olie inzit" En over de kwaliteit van die olie wilde hij het niet hebben.

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 april 2008 23:10 
Niet geheel toevallig heeft de beste man zelf een peilstok uitgevonden die erop wijst wanneer de olie moet worden vervangen. Dit soort verhalen steekt om de zoveel tijd de kop op. Volkomen ongefundeerd en waarschijnlijk verzonnen door een "oud topman" die zelf met kinnesinne is vertrokken bij Castrol. Ik zou zeggen: probeer maar lekker 100.000 kilometer te rijden op je motor zonder olie te verversen maar ga er maar van uit dat je niet bij deze meneer kan aankloppen als het mis gaat (wel zijn peilstokkie kopen hoor!!!!)

Schrijver gompie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 april 2008 23:19 | Aangepast door: gompie 
Sinds ik in de jaren '80 in de krant las dat je bij motorolie eigenlijk alleen het zout- en zuurgehalte in de gaten moet houden, heb ik ook mijn twijfels bij het regelmatig verversen.
Ik houd echter nog wel het reguliere onderhoudsschema aan en laat iedere keer gewoon mijn olie verversen, ondanks dat ik eigenlijk beter weet/denk te weten.
Maar hoe komt het dan dat een motorfiets beter en soepeler schakelt met verse motorolie???

Dirk (die al in de jaren '80 lezen kon)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver puk
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 april 2008 00:45 
hoe verklaren jullie dan dat wij bvb met olie X om de 6000 km moeten verversen en bvb ik noem maar een merk , mercedes aanbeveeld om met olie X een interval te hebben van 60.000km, of bij vrachtwagens van meer dan 400pk zelfs 100.000km mogen rijden, ( aangegeven door de constructeur), die olien zijn zeker zo zwaar belast als in ons cx ske en van identiek dezelfde viscositeit en kwaliteit.
Zelf is er een cx 650E rijder bij me thuis geweest met 95.000km op de teller die beweerde de moto nieuw gekocht te hebben en na de eerste smeerbeurt' roderen) nooit meer olie ververst heeft , enkel bijgegoten, en dat blok draaide prima.
ten andere , waarvoor dient een oliefilter?? toch om de slijtdeeltjes vast te houden
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver antonio
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 april 2008 08:07 
ik rij een ford granada oldtimer 40.000km per jaar
nog nooit olie ververst
alleen 1x per 1000km 1 liter olie erbij en dat is nog voor die druppel die hij lekt
ik rij er nu 2 jaar mee gr antonio

Schrijver Albert
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 april 2008 08:40 
Verversinterval heeft ook te maken met de hoeveelheid olie: in een vrachtwagen gaat meer olie dan benzine in een CX tank. Bovendien heeft het ook iets te maken met de toeren die een motor maakt. Mij is ook altijd verteld dat het voornamelijk om de zuurgraad van de olie gaat en dat additieven uitgewerkt raken.

Albert

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 april 2008 15:18 
Het is niet te geloven, maar ik heb met die bewuste man een maand geleden in het zelfde hotel gezeten in het ski gebied arinsal/pal in andora.

Hij vertelde dat hij voor castrol werkte maar ik kreeg niet de indruk dat hij een hoge functie beklede. Hij vertelde dat hij 85 jaar was en gelukig nog is staat was om op de lange latten te staan.

Ik kan nu wel weer een heel verhaal over olie gaan schrijfen, maar dat ga ik niet doen. De atwoorden hierboven geven eigenlijk al wel aan hoe of wat.

Groetjes marco becker.
En ik ga zijn stukje nog even lezen.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 april 2008 15:25 
Ik heb het gelezen, ik wil er nog iets over zeggen. Moet men maar eens over na denken.

Mijn ford mondoe vertoond wel problemen als ik te lang door rijd met dezelfde olie. Ik rij ook nog eens op gas, wel schoon maar heter voor het blok.

Het probleem zit hem in het volgende, olie wordt te dik, hierdoor blijven de hydroliche klepstoters van de uitlaad kleppen open staan. En dan heb ik weer een probleem. Kan ik weer het blok schoon maken met een reinigend product , en olie verversen. Dan blijkt mijn auto ookn og zuiniger te rijden op nieuwe olie. Ik verdien dus aan lagere brandstof kosten het een en ander terug. Dus heb blijven ??????????????????

geloof mij maar dat ik een hoop CX ga zien de komende tijd. Vooral diegene die 20.000 kilometer op de zelfde olie willen halen en vergeten bij te vullen.
Groetjes marco.

(was het geen 1 a[pril grap)
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 april 2008 16:36 | Aangepast door: Johan de Vries 
Wat mijn CX betreft; ik ben niet iemand
die een strak onderhoudsschema erop na houd,
maar ben wel gevoelig voor signalen vanuit het blok;

*wanneer de motor wat luidruchtig wordt ...
*wanneer de motor wat rommelig gaat schakelen ...
*wanneer het benzineverbruik wat oploopt ...

Dan ga ik over op smeerolie verversen.

Alhoewel ik in de winter iets minder motor rij dan in de zomer,
blijft het blok in de winter stiller, de olie is dan dikker door de lagere temperatuur en het rustiger rijgedrag (gladheid).
Zomers ververs ik een keer extra,
ik rijd zo'n 15.000 kmr/jaar.

Bougies evenzo:

*slaat de motor wat moeizamer aan ...
*gaat het brandstofverbruik wat omhoog ...
*gaat de motor minder mooi rond lopen ...

Dan zijn dat voor mij tekenen voor nieuwe bougies.

Of ik mijn CX verwaarloos? Dacht het niet. Eerder vertroetelt.
en alle natjes en droogjes worden regelmatig
gecontroleerd en zo nodig bijgevuld.

Maar ik laat mij in de eerste plaats leiden door technisch intuïtie,
en pas op de tweede plaats door de kilometerstand.

O ja, nog even de temperatuur van de cardanklok (zie forum elders) Zolang je de klok met de hand nog vast kunt pakken,
is het volgens mij okee.

Johan de Vries
Honda CX 500 Custom 1984

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Is dit geloofwaardig?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven