Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

wel/niet starten?

Schrijver grietje
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 april 2008 22:42 
hallo deskundigen,

mijn "hans" heeft kuren, hij wil soms wel en soms niet starten, als ik de sleutel omdraai dan doet alle lampjes het wel alleen niet starten. en na een paar keer aan en uit draaien wil hij dan soms weer opeens wel starten?

op de stamtafel breda erover gehad en joost zei dat het contact dan vuil was, maar na wd40 wil hij nogsteeds niet? wie weet raad...

groetjes grietje (hoopt dat "hans" altijd wil starten)

Schrijver gompie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 april 2008 23:39 
WD40 is in feite niets meer dan een universeel soort smeerolie, wat je nodig hebt is een echte "Contact Cleaner", zoals verkrijgbaar in een electronica-onderdelen winkel. Dit spulletje maakt het kontakt goed schoon i.p.v. er een vette waas op te smeren.

sterkte, Dirk (die ook bij tijd en wijlen contactgestoord is...)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 april 2008 07:56 
Grietje,

Ik zou beginnen met (Werner) het slot uit elkaar (laten) te halen, en de binnenkant, waar de contacten zitten, schoon te maken. Is heel goed te doen, maar let erop dat bij het loshalen van sleutel- en contactgedeelte de sleutel op "ON" moet staan, anders krijg je het slot niet open.

Contactspray en WD40 en zo zorgen alleen maar voor een tijdelijke oplossing, en daarna komt het probleem erger terug.

Lees ook dit verhaal

Harmony,
Hans.
( maakt ook wel eens moeilijk contact )

Harmony,
Hnas.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#4 | Geplaatst: 8 april 2008 08:41 
hallo hans,

ik lees in jou verhaal dat daar geen lampje het doet, bij de motor doen ook gewoon alle lampjes het als ie niet wil starten...

werner (die wel met grietje contact heeft, maar niet altijd met "hans")
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 april 2008 09:53 
Werner wat Hans waarschijnlijk bedoelt is dat er aansluitingen los kunnen zitten die zorgen voor zo'n soort probleem.
een probleem lijkt vaak op elkaar maar is haast nooit hetzelfde.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 april 2008 10:14 
Werner/Grietje je moet er geen WD40 inspuiten want het contactslot werkt los van het electrische gedeelte. Je moet het contactslot demonteren en dan aan de onderzijde het contactgedeelte schoonmaken en dat is nog een moeilijk klusje om het contactgedeelte los te krijgen want het plastic breekt gouw af en als je het los hebt verlies je makkelijk de losse contactstrippen. Je bent net zo snel klaar als je er een ander contactslot inbouwt je hebt dan alleen 2 sleutels ipv 1 (1 voor de tankdop en 1 voor het slot)

Schrijver beussie
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 april 2008 10:17 
wat ook nog kan is de startknop die vervuilt of geroest is en dan slecht contact maakt. dus schakelaar open maken en daar kan je dan wel contactspray inspuiten en evt. met een scherp mesje het contact schoon krabben.

Schrijver MIOB
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 april 2008 10:48 
ik ga met Beussie mee: slecht contact in de startknop, ook last van gehad bij mijn andere motor.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#9 | Geplaatst: 8 april 2008 11:34 
hallo alemaal,

heb contactspray in het slot en bij de startknop gespoten, daarna gestart, soms wel soms niet... toen aan de onderkant van het contactslot met die stekker heen en weer bewogen die tegen dat ronde witte ding wat onder het contactslot uitkomt. toen deed ie het weer wel, nu een paar keer geprobeert en elke keer starten, als ie niet starte gewoon even weer tegen dat ronde witte ding geduwt, dan deed ie het elke keer weer wel... daar zit een beetje speling op, kan het heen en weer bewegen en voel het ook bewegen als ik het contact aan en uit zet.

waar ligt het nu aan, heb ik toch een nieuw contactslot nodig, of moet gewoon die stekker en dat ronde witte ding eens schoongemaakt/nagekeken worden? of komt het mischien doordat ik de startknop ook met contactspray heb ingespoten?

groetjes werner (die dat dan wel doet als de andere kuip erop gaat)

ps, toen hij het niet deed, wilde de schakelaar van het licht ook het licht niet aanzetten
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 april 2008 12:00 | Aangepast door: Hansv 
Werner,

Dat "ronde witte ding" is het contactgedeelte van het contactslot. De contacten zitten vast geklonken, en eentje daarvan (of meerdere) is zo geoxideerd (verroest) dat 'ie geen contact meer maakt. Kijk op de foto's bij mijn verhaaltje.....

Harmony,
Hans.
( die zoiets samen met Theo ooit heeft gereviseerd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 april 2008 15:48 
Meten is weten. Met het een en ander na, om te zien waar er geen contact wordt gemaakt.

Tip, wil de motor niet starten maar je hebt geen tijd, pak dan die euro uit je broekzak en druk hem tussen de polen van het start relai. Pas op, een euro wil ook warm worden.
Mocht hij dan nog niet starten,,, dan is het de startmotor zelf. de koolbortels zijn versleten en of zitten vast.

Het kan ook zijn dat er een wikkeling kapot is in de start motor, als die daar op staat, dan doet hij het dus niet.

En hoor je het start relai wel klikken?, het kan ook zijn dat daar de contacten vuil zijn. En daar kom je eigenlijk niet bij. Ook niet met wd40.
Ik ben trouwens ook niet zo gek op wd40. Doe mij maar contact spray. Daar zit een hoog gehalte zilfer oxide in. En dat is nouw net dat gene wat ook op schakel contacten zit.

Dus meten is weten.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver edward
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 april 2008 16:30 
Startknop is geoxideerd. Handel loshalen, demonteren en schoonmaken en klaar. Tot Vechta!

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 april 2008 21:23 
Ik heb heel soms zelfde probleem. controlelampjes branden, bij druk op startknop klikt relais maar startmotor doet niks. Tweede poging: onmiddelijk starten en weer 100 keer goed starten. Maar toch al wel 15 keer voorgehad vorige 3 jaar.
Ik dacht ook eerder aan startmotor, dus volg ik Marco 's gedachtengang.
Maar in mijn geval wacht ik toch nog om startmotor te vervangen...
...Hopelijk wordt het niet steeds erger!
Groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wel/niet starten?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven