Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Benzine lekt door , houston we have a problem!!!!

 
Schrijver edho
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 april 2008 21:24 
Hallo CX mensen,

2 weken geleden motor uit de stalling gehaald. Accu er in, carbjes afgetapt en start prima. Geen gekke dingen, maar 1 keer een hikje onderweg.
Thuis geparkeerd, na een aantal dagen rook ik benzineluchten in de tuin dus ik even onder de hoes snuffelen. Jahoor, benzine lekt. Gek genoeg niet uit de carbs of overloop, maar uit de uitlaat. Het kraantje bleek iets over de uit heen een beetje op reserve te staan. Netjes op uit gezet en toen hield het druppelen van de uitlaat op. Verder niets aan gedaan.

Vandaag duwde ik de motor naar buurman voor onderhoud en vertelde over het vreemde lekken uit de uitlaat. Hij zegt nog ,dat klinkt niet goed.
Hij draait de sleutel om en start de motor (die toen al op de heftafel in zijn garage stond), en gelijk sloeg hij aan en tevens een fontein van benzine uit beide uitlaten. Binnen notime lag er een dikke liter achter de motor op de grond.
De olie was goed, er is dus geen benzine in het blok geslopen.

Vragen:
Wat is er aan de hand als de benzine via de cilinders de uitlaat in sijpelt?
Is het een carb probleem (vlotters, ontluchting of iets anders)
Als iemand het weet, hoe los ik het op?

De olie gaat er toch uit en filter ook. Ik los het liever op voor dat er schone olie in gaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties, want ik ben vast niet de eerste op de wereld die dit overkomt.

Groet,
Ed.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#2 | Geplaatst: 17 april 2008 21:32 
Stond de bike op de Jiffy?
Mogelijk stond je uitlaatklep open en is de benzine zo via de carburateur en inlaatklep, uitlaatklep je uitlaat systeem in gelopen. Als je zuiger dan ook nog een lekker bovenin stond en je hebt goede zuiger veren kan het zijn dat het er zo in de uitlaat is gelopen.
Dan zou het een gevalletje van toeval kunnen zijn.

Schrijver edho
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 april 2008 21:34 | Aangepast door: edho 
Motor stond op bok.
Benzine kan aan 1 kant doorgelopen zijn. Dat het uit 2 uitlaten spuit komt natuurlijk door de balanspot. Die zal nu wel lekker schoon zijn van binnen.

Zuigerveren zullen nog niet versleten zijn. De motor heeft in totaal nog geen 12.000 km gelopen.

Het gaat trouwens om een CX650E

Schrijver voorbijganger
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 april 2008 21:41 
Tja dat denk ik dan ook dat de boel lekker schoon is, hoewel zo schoon is benzine nou ook weer niet als je ziet hoe het na verloop van tijd gele aanslag achterlaat op je carbs.

Schrijver beussie
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 april 2008 23:41 
weet je wel zeker dat het benzine is wat uit je uitlaten komt en niet regen of condenswater want door de afvoer van je uitlaatgassen door de uitlaatpijpen krijgt de uitlaat aan de binnenkant natuurlijk een soort benzinelucht wat op het regen of condenswater neerslaat want normaal gesproken kan het helemaal niet dat je benzine door de carbs. en door de cylinders (waar de kleppen hoger zitten dan de carbs.)in de uitlaten komt.
dus controleer dan ook meteen de inhoud van de tank.
Mvg. Beussie.

Schrijver edho
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 april 2008 23:49 
Zonder enige twijfel pure benzine. Motor met zo vol mogelijke tank weggezet. Nu tank bijna half leeg en 8 km gereden voor de lekkage.

Condens komt niet als een fontein uit je uitlaat. Het was nog al schokkend om te zien. De hele buurt stink naar de benzine.

carbs en daaronder helemaal droog, geen drupje te zien. Het moet wel via de cilinders gegaan zijn. Hoe komt benzine anders in de uitlaten terecht en niet op de grond?

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 april 2008 09:33 
Houston, we have a problem ...

Ik zie bij deze een CX met raketaandrijving voor mij ...

Zoiets als 'Met de vlam in de pijp ...'

Wees maar blij dat het bij en beetje stankoverlast gebleven is.

Raadzaam is de smeerolie te verversen, zodat je zeker weet
dat er geen benzine meer in het carter is.

Enerzijds om goede smering te voorkomen,
anderzijds om het fenomeen 'carterexplosie' te voorkomen.

Geen geintje: Grote (scheeps)diesels
hebben explosiedeksels op de carters ...

Verder: oorzaak zoeken,
denk inderdaad bij de benzinekraan.

Langs openstaande kleppen
kan brandstof in de uitlaat komen.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 april 2008 10:12 
Nou dit is een kolfje naar mijn hand
Want er zijn twee mogenlijkheden die het niet kunnen zijn en dat is de eerste krijgt een of twee carb te veel benzine dan vloeit deze weg door het overloop pijpje wat in de vlotterkamer bevind {dus uit de zwarte slangetjes onder de carb
De tweede mogenlijk is interne lekkage van de benzine kraan en dat de benzine door het vacuum slangetje voor de carb komt en dan kan er wel benzine in de motor komen
dus er is maar een mogenlijkheid interne lekkage van de benzine kraan
Hier in Wieringerwerf heb ik zo`n kraan liggen die dat doet
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 april 2008 11:40 
Dank Jan voor je toevoeging,

Dus als ik het goed begrijp denk jij hierbij
aan de vacuümbediende benzinekraan,
zoals bij sommige van onze motoren?

Vloeistofslag zou dus in beginsel
dankzij de overloop van de carbeurateuren
niet mogelijk zijn, kun je dan stellen.

Weer wat geleerd!

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver edho
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 april 2008 12:19 
Als ik het goed begrijp stellen zowel Beussie als Ouwe Jan dat lekken via de carbs in de cilinder niet mogelijk is.

Dan zou de theorie van Ouwe Jan, lekkage van de benzinekraan naar het vacuumslangetje het moeten zijn. Ik ga vanmiddag nog eens bij de motor kijken en bedenken of deze theorie de enige juiste is. Waar zit dat vacuumslangetje dan aan vast? Ging de benzine dan wel door de cilinder heen?

Bij het constateren van de lekkage ontdekte ik dat de benzine kraan iets te ver was gedraaid. Deze heeft 3 standen: omhoog = on, horizontaal = off en naar beneden = reserve. Bij het uitzetten van de benzinekraan heb ik hem een paar milimeter richting reserve gedraaid.
Mogelijk werkt het vacuummembraam niet helemaal meer perfect waardoor hij iets benzine door heeft gelaten. Een bomvolle tank en de zwaarte kracht hebben misschien ook meegeholpen.

In het manual boek staat dat een vacuum systeem eigenlijk geen kraantje nodig heeft wat je op off kunt zetten. Dat ie er wel op zit is vooral handig als de tank er even af moet.

Kunnen we nu al concluderen dat, als de uitlaatpijpen weer droog zijn, er eigenlijk niet veel aan de hand is?
Als het kraantje maar netjes op de juiste stand dicht staat, gaat het vermoedelijk gewoon goed.

Ik ga toch ook deze keer de koelvloeistof vervangen dus de tank gaat er even af. Dan kan ik gelijk de functie van het kraantje eens goed checken.

Verder aanvullingen zijn nog steeds welkom.
Ik hou jullie op de hoogt van mijn ontdekkingen.

Groet,
Ed.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Benzine lekt door , houston we have a problem!!!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven