Ja Hans alles begint onder bij de carburateurs.
Het volgende is uitleg voor het thuis komertje en daarna leg ik het hopelijk duidelijk uit om hem helemaal te repareren.
THUISKOMER
Je kunt na verwijderen van de tank net bij je carburateurs komen blijft een krap hoekje.
De uiteinden van beide kabels zijn hetzelfde (gesoldeerd cilindertje), alleen heeft de trekkabel 1 stelschroef meer.
De trekkabel is die die het dichts bij het luchtfilter zit. met sleutel 10 moeten de bouten los gedraaid kunnen worden.
Een veer zorgt normaal voor het sluiten van het gas, de duwkabel is dus een soort veiligheid (heeft honda zelf ook niet meer in het assortiment).
Als je de stelschroef bij de caburateur los hebt moet je met een tang (schroevendraaier maar dan wel voorzichtig voor de vingers) de plaat waar het uiteinde van de kabel invalt omhoog houden.
Hierna is het mogenlijk het uiteinde uit de inkeping te halen ( blijft lastig).
Door de veer die de carburateur wil sluiten blijft dit het lastigste aan de hele bekabeling.
De duw kabel is makkelijker los te halen.
Stelschroef los en in principe moet het uiteinde dan zonder problemen uit de plaat bij de caruratuers komen.
Dit uiteinde kan dan weer geplaatst worden in de achterste inkeping (Friemelwerk door de veer en het plaatsen van het cilindertje) waarna de stelschroef weer op zijn plaats gezet kan worden.
((""Op dit moment is je gashandel helemaal terug gedraaid naar wat eigenlijk helemaal open is. Daar merk je niets van tenzij je erop aan het letten bent tijden het verleggen van je kabels.""))
Om met dit thuiskomertje te rijden moet je dus je gas "dicht draaien" om gas te geven. Even heel raar en daarom zeg ik er nog even bij
"vertrouw je de situatie niet afstand houden en even hand los van het handvat dan moet ie vanzelf dicht gaan, zodat je niet per ongeluk gas bij geeft"
VOOR THUIS
Als je de beide kabels los hebt moet je je handvat en de schakelaars aan de rechterkant los draaien.
De beide kabels inclusief het handvat verwijder je nu van je motor.
Nu alles de ruimte heeft kun je de beide kabels verwijderen van je handvat (dat was eerst niet mogenlijk zonder schade aan de binnen en buiten kabel(eigen ervaring))
Het binnen werk van je handvat heeft 2 inkepingen voor de kabels, de achterste is om het gas open te draaien, de voorste voor je duw kabel.
De buitenkabel kun je nu weer bevestigen in het achterste gat aan het handvat en de binnenkabel aan de achterste inkeping , je kunt nu meteen kijken of je idd het gas opent door even droog te draaien.
Nu kun je het handvat en de schakelaars terug plaatsen op het stuur.
De nieuwe "trekkabel" is nu klaar om aan de carburateur bevestigt te worden zoals hierboven beschreven.
Zal nog even kijken of ik wat foto's kan maken en dan mail ik ze wel maar ik hoop dat de uitleg je voorlopig verder kan helpen.
Cosmar (niet technisch maar wel een hoop moeilijke woorden)
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.