Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoe hard moet een CX kunnen remmen?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 april 2008 11:41 
Beste mede CX-rijders,

hopelijk kan iemand me wat inzicht verschaffen: Ik heb sinds kort een cx500 uit 1980. Mijn eerste motor (vandaag precies 2 weken m'n rijbewijs!) en ben er erg blij mee.

Ik heb alleen het idee dat ik niet hard genoeg kan remmen met de voorrem. Zelfs als ik de handel maximaal inknijp (dan zit ie bijna tegen het handvat) blokkeert mijn voorwiel niet. Hij remt dan wel flink maar ik heb het idee dat het harder zou moeten kunnen
(ik vrees voor een noodstop...)

Ik heb de blokjes eruit gehaald en vlakgeschuurd (tip van een vriend) en de schijven afgenomen met papier met spiritus om te ontvetten, dit maakte niet veel uit. Ik heb niet het idee dat er lucht in zit, althans het voelt niet erg sponzig aan, ik kan erg hard knijpen, maar rem dan gewoon niet superhard.

Kan iemand mij een idee geven of dit CX-eigen is of dat ik nog iets kan doen om de remvertraging te verbeteren?

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 april 2008 12:03 
De remmen op de CX zijn niet super (in vergelijking met de nieuwe motoren).
Maar als je de handel tot tegen het handvat kan inknijpen, zegt dit meestal iets over de toestand van de leidingen.
Steelflex leidingen overwegen is zeker een goed idee, lijkt mij.
Deze zetten niet uit, de originele (of ander standaardremleidingen) doen dit wel na verloop van tijd.

Schrijver TonH
Gast 
#3 | Geplaatst: 25 april 2008 12:09 
Hoi Jasper,

Als jouw remblokjes, op wat voor manier dan ook vet zijn geworden, dan heb je dit verschijnsel. Dan kan je schuren totdat jij een ons weegt of totdat de remvoering dikte nog maar 1mm is, helpen zal het niet. Je zegt zelf niet het idee te hebben dat het lucht in de leiding is (voelt met lucht in de leiding wat "sponzig" aan). Ook heb ik hier op de site al het nodige gelezen over het uitzetten van de rubber leidingen.. Honda stelt zelfs dat rubber remleidingen iedere 4 a 5 jaar vervangen moeten worden. Een oplossing voor dat zouden Stahlflex remleidingen zijn.

Dus: vervang remblokken, en maak de remschijf goed schoon met remmenreiniger o.i.d. En controleer de remleidingen.

Groet en succes.
TonH (die op ebay een complete nieuwe set stahlflex remleidingen voor zn cx650c voor slecht 39,50 euri heeft gezien)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 april 2008 12:51 
Het kan zijn dat de blokken gewoon te oud zijn waardoor ze te hard geworden zijn en echt goed remmen zullen ze dan niet meer
komen ze wel goed vrij(draait het wiel vrij rond na een rem actie)
anders zit het in de rem klauwen zelf die te veel vermogen nodig hebben om een rem actie uit te voeren (eventueel schoonmaken of revisiset)
Het beste rem resultaat is eerst je achter rem aanspannen waardoor de motor duikt en daarna de voor rem aanspannen en door knijpen (met gevoel)
dan bereik je het optimale rem resultaat(vaak oefenen tot het een gewoonte word)

gr Arnold

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 april 2008 12:59 
Ter indicatie, ik kan met mijn cx de voorrem blokkeren bij 50 kilometer per uur.
Ik trek dan ook remsporen met de voorband.
Dus, remmen kunnen ze wel, maar niet zo als de nieuwe race fietsen. Die doen het dan toch wat beter.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 april 2008 13:54 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik denk dat ik toch maar een setje nieuwe blokjes erin ga zetten, las in een ander item dat dat toch behoorlijk kan schelen.

groeten Jasper

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 april 2008 14:17 
Let wel Jasper eerst in remmen dus niet gelijk vol er op
anders kun je ze blijven vernieuwen
vooral als de rem schijven al wat in gesleten zijn dan moet je de rem blokken de kans geven zich aan te passen aan de schijven
en de achterkant even insmeren met een weinig kopervet
en let op het goed monteren van antie piep plaatje (rem blok spreider)

Arnold

Schrijver lswarte
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 april 2008 15:07 
Als je je handle bijna tegen het handvat aan kunt trekken met knijpen denk ik toch dat het cilindertje lek is.

Vloeistof is niet samendrukbaar. Als je je handel tegen het handvat aan kunt knijpen zou er of veel beweging in de blokken moeten zitten of de remvloeistof blijft ergens anders: achter het cupje.

Heb je een rond of een rechthoekig rempotje? Van de ronde is bekend dat ze nog wel eens lek gaan.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 april 2008 16:52 
Hoe HARD moet een CX Remmen
Nou bij mij is de stelregel hoe snel moet hij of zij stilstaan
Dus beknibbel niet op de uitgaven voor je Remmen
Want zes plankjes is duurder dan een goede Rem revisie
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 april 2008 16:57 
Let wel Jasper eerst in remmen dus niet gelijk vol er op
anders kun je ze blijven vernieuwen
vooral als de rem schijven al wat in gesleten zijn dan moet je de rem blokken de kans geven zich aan te passen aan de schijven
en de achterkant even insmeren met een weinig kopervet
en let op het goed monteren van antie piep plaatje (rem blok spreider)


Ja ik heb die plaatjes er weer tussen zitten (eerst paste het niet, toen kwam ik er achter dat ze op twee manieren lijken te passen nu zitten ze goed) en wat kopervet op de achterkant en randen van metalen achterplaat.
Nadat ik ze had opgeschuurd heb ik wel een paar keer flink hard geremd, ik dacht dan kunnen ze juist snel inslijten. Zou ik ze daarmee weer hebben laten uitharden ofzo?

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 april 2008 17:03 
Heb je een rond of een rechthoekig rempotje? Van de ronde is bekend dat ze nog wel eens lek gaan.

Heb een rechthoekig vloeistofreservoir. Waaraan zou ik kunnen zien of er iets lekt? En zou ik dan niet de handle langzaam steeds verder kunnen trekken?

Schrijver voorbijganger
Gast 
#12 | Geplaatst: 25 april 2008 20:49 
Als remvloeistof lekt zie je dat wel zeker als het op de lak is, want het werkt las verf afbijtmiddel.

Schrijver lswarte
Gast 
#13 | Geplaatst: 25 april 2008 22:19 
Remvloeistof heeft een nare eigenschap: het is "hygroscopisch". Dat betekent dat het vocht (water) aantrekt.

Als remvloeistof lang in het systeem blijft zitten komt er op een gegeven moment zoveel vocht in de remvloeistof dat de remcilinders gaan oxideren, of in gewoon Nederlands, gaan roesten.

Door de oxidatie wordt het oppervlak van de cilinder ruw. Het cupje, de rubber afdichting van de remzuiger, kan dan niet meer voldoende afdichten en de remvloeistof verplaatst zich langs het ruwe oppervlak van de remcilinder naar de andere kant van het cupje.

Deze lekkage heeft geen uitwendig effect: de remvloeistof verplaatst zich gewoon in de cilinder, en je ziet er dus niks van.

Het begint langzaam, maar naarmate het roesten van het cilinderoppervlak voortgaat wordt het erger en verplaatst zich meer, en gemakkelijker remvloeistof van de ene naar de andere kant van de cup.

Soms kun je het eenvoudig testen: knijp een paar keer snel achter elkaar in de voorremhandle. Kun je 'm nu nog steeds tot het handvat aantrekken of niet? Zo ja, dan heb je zeker lekkage in je remcilinder en zul je 'm moeten reviseren. Zo niet, dan zijn er drie mogelijkheden: of de remcilinder is zo lek dat 'oppompen' geen effect meer heeft; of er zit ergens een bobbel in een remslang; of het is iets anders...;-)

Als je een rechthoekig potje hebt, dan heb je zeker ook een ruitje op de cockpit?

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 25 april 2008 23:33 | Aangepast door: Jasper 
Ik heb laatst inderdaad geprobeerd een paar keer snel achter elkaar in de rem te knijpen. Er veranderde toen niks, hij bleef nagenoeg hetzelfde. Wat zegt dat nu?

Ik heb geen kuipruitje, maar de fiets is ook aardig onder handen genomen door een vorige eigenaar (alles incl. blok is zwartgespoten, ander achterspatbord en achterlicht, verkort zadel, andere spiegels, voorspatbord ingekort, geen middenbok meer)

Schrijver gompie

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 april 2008 23:52 | Aangepast door: gompie 
Hoever ben je?
Na zoveel raadgevingen raak ik zo langzamerhand de draad kwijt...
Welkom bij de club trouwens!

Dick
Rookworst zonder R is ook worst!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoe hard moet een CX kunnen remmen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven