Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

klepsteel afdichtingen vervangen

 
Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 april 2008 08:56 
Ik ben van plan om mijn klepseals te vervangen en vraag me af of dit ook kan zonder de cilinderkoppen te demonteren. Is er een truck of tip op de klepsteel 'hoog' te houden om na de seal wisseling de veren en klepschoteltjes te plaatsen. Ik herinner me uit de vorige eeuw nog een verhaal over vliegertouw via het bougiegat, maar ik hecht meer waarde aan onze kennis.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 april 2008 11:29 
Hallo Erwin,

hier alvast twee broodje aap verhalen dan, zelf nooit geprobeerd :

- met een hefboompje door het bougiegat

eerlijk gezegd kan ik me dat niet zo goed voorstellen

en meer intrigerend :

- zuiger in BDP, olie in cylinder, bougie erin, met druk kleppen dicht houden

klinkt ook nogal fantastisch .......

succes, en wie weet er nog meer ?

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 april 2008 13:57 | Aangepast door: Erik1 
Ik ben in het bezit van een omgebouwde bougie met daar op een bandenventiel aansluiting. Nog een erfstuk van mijn vader! Het verloopje draai je in het bougie gat en op de andere kant zet je gewoon de 8 bar van de banden vul klok. Ik weet alleen niet of de bougie schagt niet te diep is voor dit verloopje. Is dat wat??

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 april 2008 15:34 
Het onder druk zetten van de ruimte boven de zuiger is de enige mogelijkheid om zonder demontage van de kop klepseals te vervangen.
Met een bougie als beschreven lukt dat (heb ik in het grijze verleden al een aantal keren bij auto's gedaan waar 1 of 2 klepseals moesten worden vervangen en het zonde was om alleen daarvoor de kop te demonteren die dan ook nog eens gevlakt moest worden - dat hoeft bij een CX niet -), alleen is en blijft het tricky. Valt de druk weg dan valt de klep naar beneden en moet de kop er alsnog af.
Ander punt is dat een 'normale' klepverentang niet kan worden gebruikt. Je zult dus een hulpmiddeltje moeten maken waarmee de klepveren worden ingedrukt om de spieën uit te nemen.
De contructie verschilt per motor; het is maatwerk. En een heel gepriegel zeker ook omfdat de ruimte bij en CX daarvoor erg beperkt is.
Dus mijn advies: bij een CX gewoon de kop er af, kleppen er uit, nieuwe seals monteren, kleppen beetje inschuren en monteren maar weer.
Overigens; olieverbruik komt in de meeste gevallen van een uitgehard klepsteelrubbertje. Maar ook speling op de klepsteel/klepgeleider is een veel voorkomend euvel. is dat laatste het geval los je het probleem niet op met het simpel vervangen van de seals.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 april 2008 16:57 
Vraag is alleen waarom zou je dat willen doen? het probleem zit meestal ergens anders.
]Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 april 2008 17:20 | Aangepast door: ouwe_jan 
Daar komt die ouwe man weer eens met een ideee
demonteer de uitlaat pijpen de carburateurs de kleppen deksels
er zijn klemtangen in de handel klein van voormaat waarmee je de klepsteel vast kan zetten
deze wel onderaan vast zetten ,daarna met een hefboom de klepveer plaat naar beneden drukken en de twee spietjes er uit halen de afdichtings ringen er af en de nieuwe er op dan weer de veer met de spieplaat er opdrukken en de spieen er in zetten
de klepstang tang verwijderen en dan aan de volgende beginnen
dus een voor een
O.J.
die er nu een punt achterzet
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 klepsteel afdichtingen vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven