Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

lekkende keerring

 
Schrijver Rone Goudsblom
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 april 2008 20:47 
Hoi Motorduivels,

Sinds twee weken ben ik in het trotse bezit van een honda CX 500 C. Omdat ik 20 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald en sindsdien door omstandigheden niet heb kunnen rijden, een extra unieke ervaring. Echter, vorige week heb ik mijn keerringen laten vervangen, waarvan er één lekte. Helaas lekt die nu weer. De oorzaak lijkt een kleine beschadiging op de voorpoot. Het betreft een miniscuul krasje. Weet iemand een oplossing voor dit probleem.

Ik wil liever geen nieuwe voorpoot aanschaffen als het niet hoeft.

groeten,

Roné

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 april 2008 22:51 
Hoi Roné,

Verwar ons niet met de Hells Angels, wij zijn meer Holy Angels !! ;-)
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 april 2008 23:27 
Ja Henk en dan ben jij zeker een holy boontje!

Ton

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 april 2008 23:29 
Maar Roné,

Jij zit natuurlijk niet op deze onzin te wachten. Als je even zoekt onder het kopje techniek dan kom je heel wat info tegen met betrekking tot lekkende voorvorkkeeringen en wat je daar mee moet.

Succes!!

Ton

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 april 2008 10:34 | Aangepast door: marcobecker 
Er is nog een andere optie,
Heel soms wil die werken.

Haal aan de binnenkant keerring het ronde veertje er uit. Kijk waar de einden elkaar raken. Draai met een losdraaiende schroefbeweging de delen los. Nu open je de ring. Dus er is nu een eind en een begin. Kort het veertje in aan de dikke kant. De smalle kant draai je er weer in terug met die draaiende beweging. Wat je er af moet halen is ongeveer 2 tot 3 mm.
Meer is niet nodig. Je knip het met een knip tang.
Sluit de ring weer, plaats die terug in de keerring.
Nu sluit het geheel veel strakker.
Denk er aan, dit is een nood oplossing die soms kan helpen. Controleer of er geen speling op de binnen poot is die in de buiten poot gaat. Pak met je linkerhand de binnenpoot boven aan vast. Pak met je rechter hand de buitenpoot boven aan vast. Kijk of er speling is door je rechterhand bewegingen te laten maken die met de rij richten mee gaan of terug. Meer dan 1mm speling is te veel.
Vervang voor poten.
Voor meer info, vraag het Pjotter. Hij heeft gezien aan zijn eigen poten. Ik demonstreede even waarom zijn poten bleven lekken na het vervangen van de keerringen.
Mocht je op zoek zijn naar beter voor poten, bel me eens.
Marco Becker
Tel 0321 312336
0622690706
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 april 2008 15:37 
Marco druk veer goed idee maar vernieuw ook de Bovendste Lager en de Onderste Lager ,want deze slijten wel na jaren gebruik
Hiermee vang je ook de ruimte die ontstaat bij de jaren gebruik
Deze lagers kan je bestellen bij Marco of een Honda dealer
Groeten O.J. deze oplossing geld voor de CX en GL vanaf 1981
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 april 2008 16:00 
Jan, das mooi, jij begrijpt het. Je weet ook dat dit eigenlijk eenhulp middel is.
Verder ben ik bezig met een stuk (verhaal) over de voorpoten. Hierin beschrijf ik het verhaal over de lager bussen en keerringen. Echter was de vraag hierboven gerelateerd aan het type C , en die kan ook zonder lager bussen uitgevoerd zijn. Dat is nu even het probleem. We kunnen het hier niet in het stuk achterhalen of deze met of zonder lagerbussen is. Ik ga er van uit dat het zonder is. En dan praten we over de gewoone cx voorpoot. Daar loopt de binnen poot koud in de buiten poot. Ik bedoel te zeggen dat er geen lager vervangdelen aan wezig zijn. Als dan te veel speling word waargenomen, ben je eigenlijk verplicht nieuwe of ander voorpoten te zoeken.

Dan zijn vrijwel alle cx modellen grijze inport voorzien van lucht onder steunende voorpoten. Hierin zitten altijd de lager bussen. Als stel regel kan men hanteren, daar waar lucht onder steuning mogelijk is, is de zaak vaak uitgevoerd met lager bussen.

Maten van voorpoot zijn, 33mm pijp is zonder lagerbus.
maten van voorpoot zijn 35mm /37mm pijp is met lager bus.

Het zal niet lang meer duren, dan zal ik het stuk over de voorpoten naar de CX club sturen en die zetten het wel weer op de site. Ik kan nu al wel vertellen dat er deze keer veel foto's bij staan en handige tips die het makkelijk maken om de keerring te vervangen en de lagerbussen te controleren.

Hou de site in de gaten, groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rone Goudsblom
Gast 
#8 | Geplaatst: 29 april 2008 20:31 
He mensen, dank voor jullie tips. Ik moet echter vermelden dat ik a technisch ben, dus sommige zaken gaan langs mij heen. Iets zomaar vervangen of inkorten is aan mij niet besteed. Maar ja een eerste poging moet ik toch een keertje doen. Mijn eerste ingeving is om met een waterproof schuurpapiertje de poot iets bij te werken en een nieuwe kering aan te (laten) brengen. Waarschijnlijk is een andere voorpoot de beste (lees meest gemakkelijke) oplossing. Ik heb overigens het idee dat het geen door lucht ondersteunende poten zijn.

Ik ga eerst een paar dagen op vakantie, moed verzamelen om te gaan sleutelen. Daarna denk ik dat ik Marco maar eens ga bellen. Overigens ben ik benieuwd naar je stuk over de voorpoten.

groeten en tot mails
Roné

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lekkende keerring

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven