Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kleppen

 
Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 mei 2008 14:53 
vraagje: mijn kleppen nu al twee keer achter elkaar gesteld. Als ik de motor koud start hoor je niets (loopt prachtig). Naarmate de motor warmer wordt, begint een klep toch steeds iets harder te tikken. Is mijn klepspeling nou te groot of te klein?

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 mei 2008 16:14 
Als je niets meer hoort tikken, istie in ieder geval te klein.

Groetn:

Paul

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 mei 2008 19:17 | Aangepast door: marcobecker 
Het kan ook nog wat anders zijn. Het wil nog wel eens voorkomen dat de nokken as aan het slijten is. Vlak voor het hoogste punt onstaat er als het ware een dalletje in de nok. Meestal is het aan de rechter zijde. Er ios maar een manier om daar achter te komen en dat is kijken hoe de nokken as er uit ziet. Voor de kenners kun je het ook voelen. Haal cilinder deksel er af. Bougies er uit. En laat de motor op de startmoter draaien. Voel nu eens aan de tuimellaars of je onregelmatig heden voelt. ZO ja, dan is dat je antwoord.

Waarom hoor ik het alleen als de motor warm is,,,, de olie is dan dun. Er zijn geen remmende werking meer en hierdoor kunnen klepstotors en nokkenassleper vrij bewegen. Dan zou je het er uit moeten kunnen stellen. Fout, het dalletje ligt net voor de nok. Dus het hoogste punt is vrijwel gelij als de nieuw waarde.

Dit zou het probleem kunnen zijn.

Controleer ook de volgende punten.
Draaipunt tuimellaars.
Stelboutjes.
klepstelen.
Wat gebruik je voor voelermaatjes,,,,, ins maten of mm.
Je moet 0.08 mm inlaat en 0.10 uitlaat hebben. Gelloof het of niet, er zijn mensen die met ins maten aan het meten waren. Hier lag dus ook het probleem.

Lees ook mijn verhaal door.
Kleppen stellen. Ik zet de link er even niet bij, zoek maar even op de site.
groetjes marco becker. (groende banner onder aan.)
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JosvanR
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 mei 2008 22:47 
Bedankt voor de tip marco,

denk (hoop) eerlijk gezegd niet dat de nokkenas aan het slijten is. blok heeft pas 58 k gedraaid. heb nog wel een paar andere voelermaatjes liggen. zal die eens gebruiken (je weet maar nooit hoe het met de toleranties van die goedkope zooi ligt).

Schrijver marcel V
Gast 
#5 | Geplaatst: 9 mei 2008 23:12 
"Zero tolerance" zou ik zeggen, in navolging van Jos

.......
(wat een flauwekul) ....... But seriously

Pas geleden een klepstelschroef moeten vervangen, deze brak gewoon af
bij het stellen, moet er niet aan denken dat de stukken metaal in het blok waren geschoven. Waarschijnlijk heeft iemand in het verleden het tikken weg willen stellen waarna de boel gewoon te strak stond.

Nu staat de boel goed en klikt het wel daaronder.....

Een beetje getikt mag soms wel, toch ? En zuinig zijn op de spulle...

Groe(n)tje
Marcel

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 mei 2008 13:46 
laat me even weten hoe het afloopt
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 mei 2008 13:50 
laat me even weten hoe het afloopt
groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 14 mei 2008 22:53 
Heb na allerlei experimenten vandaag de kleppen toch maar weer EXACT op de merktekens op de rotor gesteld. Inlaat 0,08 en uitlaat 0,10. Je hoort de kleppen nu nog steeds een beetje maar ik leg me er maar bij neer dat je het blok niet fluisterstil krijgt. Overigens hoor ik het getik sterker met dan zonder helm (.....).

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 mei 2008 10:43 
Jos

Je kunt natuurlijk ook de alternatieve manier van kleppenstellen proberen zoals ik ooit eens heb beschreven (en goed gejat van de site van onze zweedse vrienden).
Mijn ervaring daarvan is dat het geluid echt heel veel minder is.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 15 mei 2008 15:34 
Het verhaal van Hans vind je HIER terug. De Zweedse CX site is blijkbaar uit de lucht, daar komt dit verhaal oorspronkelijk vandaan.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 mei 2008 21:19 
Ik ben wel benieuw wat onze Marco van deze methode vind...
CX500A 1979

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 mei 2008 09:11 
Heb ik ooit al eens antwoord op gegeven. Ik ben niet voor dat andere manier van kleppen stellen. In de regel ben je gebonden aan de tijden die honda voorschrijft. Ga je op andere tijdstippen stellen, dan manupuleer je gewoon je klepspeling. Het is het zelfde als je kleppen stellen met een veeeel dunnere voelermaat. Dus, ik heb er persoonlijk wel moeite mee, of ik moet het hele verhaal verkeerd begrijpen. En zoals ik het beschrijf, zit je gewoon op de honda tijdstippen te werken. Als er overmatige klep geluiden zijn te horen, dan is dat vaak te wijten aan overmatige slijtage. Daar kijk ik liever naar.

Ik hoop dat de taal fouten nog mee vallen, het was gisteravond weer erg laat. Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JosvanR
Gast 
#13 | Geplaatst: 17 mei 2008 16:46 
zwarte oude woonwerk cx : kleppen op de alternatieve methode gesteld: loopt goed

rooie mooie CX: kleppen op de alternatieve manier gesteld: loopt niet goed dus maar de gewone manier toegepast.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 mei 2008 21:17 
Bij kleppen stellen gaat het om de tolerantie bij koude motor van de maximale lichthoogte af te stellen. Doel is om ook bij warme motor de klep nog te laten sluiten en de warmte van de klep af te voeren op de klepzitting/cylinderkop.
Dat Honda daar dmv merktekens een bepaald ritueel van heeft gemaakt doet niets af aan het feit dat met de 'alternatieve' methode eenzelfde resultaat wordt bereikt; alleen veel nauwkeuriger. Omdat op die manier ook rekening wordt gehouden met mechanische slijtage van motoren die reeds veel km's hebben gemaakt.
En trouwens ook automotoren heb ik altijd op die manier afgesteld. Daar waren ook geen merktekens aanwezig.
Dus stel ik de CX nooit meer af op de Honda merktekens.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 20 mei 2008 08:18 
Prima, dat neemt niet weg dat ik zeer veel moeite heb met de theorie die jij er op los laat. Het kan zo zijn dat je gelijk hebt, maar ik blijf daar toch moeite mee houden. Constructie technies heeft honda zijn verhaal er op los gelaten. Gaan wij dat wijzigen doordat er slijtage is, wat maakt het dan uit in welke stand je gaat stellen. Honda beschrijft niet voor niet een vaste plek. Ook ik heb het een en ander uitgeprobeerd, maar was er zeer zeker niet van overtuigd dat een ander tijdstip beter was. In het verhaal beschrijf ik zelf ook een andere methode om kleppen te stellen, maar als je goed kijkt kom je op de merk tekens uit. Dus wat ik beschrijf staat gelijk aan het verhaal van honda. Dus dat is de meest optimale stand.

Wil men het anders doen, loopt men de risico een fout te maken die op den lange duur naar voren komt. Ik heb genoeg probleem gevallen gezien. En daarnaast zeg ik ook dat als er zo veel slijtage is, dan is er wat aan de hand met de nokken as en of slepers. En kan mij het gevoel niet bekoren dat als men de kleppen volgens honda stelt er te veel speling is, en op een ander tijdstip de speling correct is gesteld kan worden. Van welke meet waarde ga je dan uit. Daar kan ik maar niet uit komen. Het zal mijn stare denk beeld wel zijn.

Daarnaast weet ik dat de techniek van honda heel sterk is, maar ook soepel en buigzaam. Ik denk dat hier de tussen weg uit voord komt. Bij een andere afstelling zal de techniek van het cx blok de zaken zelf wel oplossen. Als het ware wordt de zaak gewoon onder druk gezet. Daarnaast hanteerd honda ook veilige marges. Dus ook hier is nog wel wat op te vangen.

Ik sta open voor een andere afstelling, maar de tijd zal het moeten leren. Daarnaast wil ik ook de gevallen wel eens bekijken of er niet wat anders verkeerd is gegaan. Bijvoorbeeld dat honda zelf verkeerde nokken assen heeft geslepen. Ook mij is echtwel bekend dat ik sommige blokken niet stil krijg. Meestal is een versleten nokken as en of sleper de boos doener. Ja, en dan kan ik me best voorstellen dat een andere afstelling gewenst is.
Een probleem, alle 4 de klepbediningen stijten niet gelijk matig. Dus je moet er wel gevoel mee hebben. Leg dit maar eens uit aan een niet sleutel kundig persoon. Dat is dan ook gelijk mijn probleem.

Laten we elkaar op de hoogte houden en zien wat de toekomst brengt. Ook honda kan het fout hebben gehad toen der tijd.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kleppen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven