Arjan
10 tegen 1 dat het inderdaad een gebroken kettingspanner is. Niet meer mee rijden en onmiddellijk repareren. Als de nokkenasketting nl niet meer gespannen wordt gaat ie slaan/klapperen en werkt dan als een soort frees binnenin het blok. Alleen al metaalsplinters in de olie is niet bevorderlijk voor een goede smering.
Je kunt de inspectieplus uit het motorachterdeksel draaien en met je vinger naar boven voelen of het spanblad inderdaad is gebroken (dat gebeurt vaak net onder het bovenste bevestigingsoog). Tijdens die exercitie de motor natuurlijk niet laten draaien; je vingers worden dan geheid ingekort.
Het duidelijkst kun je het constateren door het achterste motordeksel te demonteren. En daarvoor moet de motor natuurlijk uit het frame. Reparatie is niet moeilijk en ook niet echt duur, als je het tenminste zelf doet. Vervang wel ALLE pakkingen en O-ringen en let op de waterpompseal. De dynamorotor moet er ook af; hoe moeilijk dat is (en hoe het lukte) zie een discussie van de afgelopen dagen.
Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.