Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

stator defect ??

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver leos
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 mei 2008 16:05 
hallo ik heb vandaag de stator gemeten de drie gele draden
onderling spanning verschil ik meet ongeveer 15 20v wisselspanning
maar ik meet ook op 1 gele draad 10 v aan de massa
dus van de multimeter de zwarte op het frame en de rode op een gele draad van de stator
je moet toch 0 volt meten ???
dus stator vernieuwen ???

Schrijver voorbijganger
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 mei 2008 19:55 
Hans is de stator man wat mij betreft, maar wat voor kenmerken geeft de fiets nog meer als je rijdt?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 mei 2008 20:23 
Dank u, dank u hartelijk voor deze lofuitingen....

Maar gaat het om een CX (z/a/b) of wat anders ?

Wel even een opmerking: met een voltmeter meet je volten, lijkt me duidelijk. De gele draden leveren wisselspanning (wissel-volten dus). Verder is het m.i. een driefase wisselstroom (wisselspanning) generator.

A - Als ik het goed heb, dan moet bij een 5000 RPM er een 95 tot 100 volt naar MASSA op elk van de draden staan.
B - De weerstand (ohmse) meting tussen de draden onderling moet minimaal zijn ('sluiting') en de weerstand naar massa moet oneindig zijn.

Bovenstaande kun je zonder moeite hier op de site vinden. Ik heb deze gegevens ook niet zelf uitgevonden, maar schaamteloos gepikt, van (A) Floris en (B) Hans in dit geval. Dus: hulde aan Floris en Hans

Harmony,
Hans.
( weet echt, echt niet alles, heus niet !!! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver leos
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 mei 2008 21:51 
95 tot 100 volt naar massa toch wel de gele draden onderling he
dus de zwarte van de multimeter op een gele en de rode van de multimeter ook op een gele hebt ik dat goed ?
en 0 volt aan de massa dus gele draad en het frame hier meet ik 10 volt
op 1 draad de andere 2 gele draden 0 volt

o ja ik heb een cx500c '84

gr leo

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 mei 2008 21:54 
Leo

Wat is de spanning op de accu, moet toch ongeveer 14,7 volt zijn

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 mei 2008 22:14 | Aangepast door: Hansv 
Leos,

De zwarte van de multimeter op massa, de rode van de multimeter op één gele draad. Mag ook omgedraait, want dit is de wisselspanning.

Dan ong. 5000 toeren laten maken, en alstublieft niet met je vingers die draden en meetpennen vasthouden.

En als ik me niet vergis (want dat kan ook ) dan moet de spanning op de accu ong. 12 volt (gelijkspanning) zijn. Bij het laden inderdaad de genoemde 14,7 volt.

Harmony,
Hans.
( Dit had die ouwe meester Bak, leraar elektrotechniek in 1972, eens moeten meemaken, die rolde compleet van z'n stoel )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 mei 2008 08:08 
Leos,

Cruciale vraag is: loopt je CX niet goed, dat je de stator hebt doorgemeten? Want (en niet iedereen zal het met mij eens zijn) meten is niet altijd het middel. Mijn nieuwe stator (Carmo) laat ook heel andere waarden zien dat het boekje; maar mijn CX loopt als een speer.

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver leos
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 mei 2008 08:35 
De zwarte van de multimeter op massa, de rode van de multimeter op één gele draad. Mag ook omgedraait, want dit is de wisselspanning.

als het boven staande uitvoer dan moet je toch 0 volt meten
of heb ik het nu verkeert

gr leo

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 mei 2008 10:13 
Leo,

De zwarte van de multimeter op massa, de rode van de multimeter op één gele draad. Mag ook omgedraait, want dit is de wisselspanning.


Ja, je meet 0 Volt als de motor uitstaat. Maar als 'ie draait , dan moet je echt wel spanning meten.

Multi meter instellen op VOLT ~
Meetbereik, doe maar wat onder de 400, of wat je schaalverdeling ook is.
Zwart met klemmetje aan massa
Rood met klemmetje aan één gele draad

Starten

Meter geeft een hoeveelheid SPANNING aan.

Harmony,
Hans.
( die het eens met foto's zal proberen uit te leggen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver leos
Gast 
#10 | Geplaatst: 13 mei 2008 10:18 
nee hans als ik het zo meet wat jij zegt met draaiende motor
mag je niks meten ( ik meet op 1 draad 10 volt )
alleen de gele draden onderling moet je wisselspanning meten toch
de gele draden hangen toch niet aan massa

gr leo

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 mei 2008 13:12 
Je kan alleen de gele draden onderling meten omdat het ster punt in de stator volgens de tekeningen niet aan massa hangt. Dat er 10V staat is (denk ik) geen goed teken. Of zeg ik nou gekke dingen Hans??

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver antonio
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 mei 2008 13:15 
EN TOEN WAS HET STIL

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 mei 2008 14:57 | Aangepast door: Hans 
Je meet toch alleen stroom op het moment dat de stroom van + naar - vloeit.
Tussen 2 draden waarvan er niet 1 op de massa zit zul je weinig laadspanning meten dunkt me.
Hetzelfde principe geldt bij het laden van de accu die ook met 1 pool aan de massa hangt; de spanningsregelaar voorkomt dat er te veel stroom naar de accu gaat en sluit dat circuit kort. Door dat kortsluiten 'levert' de dynamo direct (de niet benodigde / overtollige) stroom aan de massa.
Want een dynamo levert als ie draait altijd stroom en het maakt niet uit waar die naar toe vloeit/voor nodig is.

Dat je op de 3 draden onderling geen weerstand mag meten lijkt mij ook logisch; dat zou nl betekenen dat 1 van die draden al ergens massa maakt en dus de stroom nooit de accu zal bereiken. De dynamo is dan defect.

Weliswaar heb ik meer verstand van het mechanische van een motor, maar het basisprincipe van een dynamo lijkt mij toch niet zo moeilijk te doorgronden (of heb ik het ook helemaal verkeerd ????).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 13 mei 2008 17:06 
Nou breekt mijn klomp in Wieringerwerf
Ik zal zegen laat al die Hansen het nou maar eens uitzoeken
Groeten van die O.J. die het zo makelijk vind maar het niet schrijft deze keer
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 13 mei 2008 18:00 
Nou ik ben blij dat ik op dit moment geen problemen heb.
Heel erg verwarrend allemaal. De ene roept "meten geel op geel" de ander roept "zwart op massa en rood op geel" en dan komt er nog een 3e die gaat roepen...... zeer verwarrend.
Als ik jou was leo zou ik me vasthouden aan hansv, die weet waar hij over praat lijkt mij. (maar ook ik ben maar mens)

Greetzzz pjot. (die de juiste man bij het juiste probleem zoekt)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 stator defect ??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven