Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppelingsplaten vervangen

 
Schrijver voorbijganger
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 mei 2008 17:59 
Een vraagje is dit een ingrijpend karwei?
Wat is er voor nodig (naast nieuwe/andere koppelingsplaten? kan het zonder speciaal gereedschap?
Waar rekening mee houden? (tricky zaken)

Zijn CX / Custom en Gl platen uitwisselbaar

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 22 mei 2008 18:20 
het is niet moeilijk maar:
het is handig als je een 'passende sleutel' hebt voor de moer van de platenhouder.
pas op met het vastdraaien van de 4 bouten van het 'vrijlooplagerding' / koppelingsveren.
ik heb zelf al eens een koppelingskorf kapot gemaakt.
500 cc CX/C/GL zijn uitwisselbaar.
zijn ze echt versleten of heb je misschien verkeerde olie gebruikt?
je moet wel zeker weten dat ze versleten zijn, anders doe je een hoop werk voor niets.
groet, theoj.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 mei 2008 18:54 | Aangepast door: voorbijganger 
Theo,

dank voor je reactie.

Mijn platen zijn niet versleten ik dacht van wel totdat ik er achter kwam hoe mijn koppelingskabel liep. Daarom had ik al wat in huis. Dat kan nu weg en een aspirantkoper wilde weten hoe lastig het was. Ik heb ooit een korF gedemonteerd van een CB 650 met een zelf gemaakte (pijp) sleutel waarin ik 4 lippen overhield om de centrale moer los te draaien.

Zoals hier ligt /staat



Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 mei 2008 21:17 
De koppeling van de CX zit net zo in elkaar. Ook hier is de centrale moer het lastigste punt en je zou liefst de speciale sleutel moeten hebben. Die moeren kunnen goed vast zitten.

Als je de boel toch los hebt is het ook een goed idee om evt. ingeslagen bramen in korf en naaf wat weg te werken. Krukas niet verdraaien als je de korf eruit haalt, vulring achter de korf (indien aanwezig) niet vergeten.

(en ik heb net als Theo ook al eens een korf gemold, zelfgemaakt gereedschapje voor de centrale moer schoot los, daarmee zo'n staand "pilaartje" waar de veren omheen zitten afgebroken. Dan wordt 't wat meer werk :=( )

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 22 mei 2008 22:18 
hier http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/181999 en hier http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/81/2staat het verhaal in foto's

Cx wijkt iets af vanwege de centrale moer ipv circlip waar men het hier over heeft.

Schrijver Ratz
Gast 
#6 | Geplaatst: 14 juli 2008 14:33 | Aangepast door: Ratz 
Aangezien ik al een vermoeden had dat ze de koppeling op 'het eind' stond gesteld, is het nu 'helemaal over'..tenminste het koppelings-gedeelte dan ;-)
Nog een beetje proberen te stellen, maar het houd op.
De koppeling inhouden, naar de '1' schakelen geeft een flinke tik en de motor wil vooruit.
Niet gezond lijkt me ;-)

Wat vragen:
(1)Misschien een domme vraag, maar moet de olie er uit bij het vervangen van de koppeling?(edit) ja dus :P
(2)Ik zie bijvoorbeeld een koppelingssetje(exclusief de veren) op goparts.nl te koop staan.
Is het verstandiger om gewoon meteen alles te vervangen(dus inclusief die veren en tussenplaten?)
(3)Er wordt her en der gesproken over een 'speciale sleutel' mbt de koppelings-moer. Hoe wat waar...plaatje van dat ding aub :P

Alvast dank :)


Ratz die nog nooit de koppelingsplaten van een motor heeft vervangen, maar hopelijk met het WPB en tips goed uit de voeten komt :)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 juli 2008 20:17 
De koppelingsplaten van een CX/GL gaan heel lang mee. Vaak is het vernieuwen van de koppelingskabel de oplossing. Ik zou zeggen: begin daar 'ns mee.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ratz
Gast 
#8 | Geplaatst: 14 juli 2008 20:23 | Aangepast door: Ratz 
Koppelingskabel is al vernieuwd.
Zowel aan het handvat als aan de 'voet' op het koppelingshuis, stond alles op zijn laatst.
Een klein tikje was als het ware al voldoende om het onderste moertje van de schroefdraad te krijgen.
De koppeling greep ook pas op het laatst aan.

Er staat nu bijna 52000mijl op de teller, dus als het nog de originele koppelingsplaten waren, zijn ze lang meegegaan :-)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 juli 2008 11:52 
Er heeft op het forum ook eens de tip gestaan om slecht aangrijpende / slippende koppelingsplaten schoon te maken het thinner.
Weet niet (nog) of het werkt maar platen die in olie lopen zullen eigenlijk nooit slijten, hooguit dat de koppelingskorf/-veren slijt/uitlubbert en daardoor de platen niet meer goed aangrijpen.
Dus kijk eerst eens of de hardware van de koppeling (korf/veren/ koppelingskabel) nog goed zijn en maak de platen eens goed schoon/ aanslagvrij met thinner.
Lukt dat niet kun je altijd nog nieuwe (dure) koppelingsplaten monteren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ratz
Gast 
#10 | Geplaatst: 15 juli 2008 14:30 | Aangepast door: Ratz 
Bedankt voor de tip Hans :-)

Koppelingsplaten van EBC voor 55euro bij Roukama;veren voor iets van 12euro.
Is idd een hoopje geld, als je het eventueel met thinner kan oplossen :-D

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppelingsplaten vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven