Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

compressie

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver voorbijganger
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 mei 2008 19:08 
Vandaag heb ik de kleppen gesteld, de distrubutie gespannen en de compressie gemeten, de waarde waren 9 nog wat kg/cm bij de L cilinder en 10 kg/cm van de R cilinder.
Is dat iets om me zorgen te maken dat verschil of valt het mee?

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 mei 2008 20:36 
Alhoewel ik niet exact weet welke compressiedruk destijds
een nieuwe CX 500 kende lijken mij dit (ik ga uit van een CX 500)
voor een 'ingereden' CX heel acceptabele waarden.

De compressieverhouding van een CX 500 is 10:1,
dat wil zeggen het slagvolume (opp. zuiger*slag) is
10 maal groter dan de minimale compressieruimte.

Als dan nog 10 bar gehaald wordt is dat buitengewoon mooi.
De zeg maar 7,5% mindere compressiedruk voor links
lijkt mij ook heel acceptabel.

Als je CX niet al te veel smeerolie verbruikt,
geen blauwe walmen uit de uitlaat stoot,
prima start en een benzineverbruik heeft
van tussen de 1:17 en 1:20
lijkt het mij allemaal prima.

Johan

Die best naar Vechta had gewild
maar vandaag een half rondje
Markermeer heeft gedaan.
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 mei 2008 21:34 | Aangepast door: voorbijganger 
Johan,
compressie gemeten bij koude motor en geen van de problemen die jij neerzet, benzine verbruik is wel afhankelijk van de stand van mijn Rechter hand. :-)

De motor loopt stationair onregelmatig en is bijna niet synchroon te stellen (ook niet met vers aangeschafte carb tune pro)
ik ga dus de aanzuigbuizen van carb naar cilinders nog eens vervangen want er zou best eens wat valse lucht naar binnen kunnen komen.
vandaar mijn vraag

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 24 mei 2008 21:53 
zit je gas handel links?
zo te lezen heb je geen 2 linker handen!!
de carb's nakijken en ook de aanzuigbuizen kan zeker geen kwaad.
succes met het zoeken naar de problemen.
groet, theoj.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 mei 2008 22:32 
Die waarden lijken mooi zat.
Alleen ...... compressie wordt gemeten bij warme motor en de gashendel helemaal open.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 mei 2008 06:38 | Aangepast door: voorbijganger 
Hans,

je kunt compressie warm en koud meten.
Mij is geleerd dat bij koude motor de meest betrouwbare waarde is. Dat lijkt me ook juist want wat is een warme motor, hoe warm is tie dan? Koud is Koud.
De waarde zal bij warme motor ook hoger zijn dan bij een koude motor.
Een compressie meting is altijd een moment opname en als je wilt vergelijken is koud een beter vergelijkings moment bv omdat ik altijd de compressie meet na het kleppen stellen bij koude motor. Zo kan ik zien t.o.v. de vorige keer of er meer sleet in is gekomen.

@theo
blijkbaar was ik moe gisteravond heb text gewijzigd.
Snapst

Schrijver Dinges
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 mei 2008 09:43 
Beste Voorbijganger, mijn GL loopt ook onregelmatig stationair, en bij lage toeren (rustig door een dorpje rijden) wil hij ook niet echt mooi gladjes lopen, beetje hobbelig zeg maar. Daar ik geen spullen heb om te synchroniseren ben ik laatst even langs Nubo geweest, waar bleek dat hij perfect synchroon stond. Ook geen valse lucht.
Wat was dan het probleem? De vacuumzuigers van de carbs (zitten onder de ronde deksels bovenop) klemden iets in de deksels.
Na voorzichtig polijsten zodat ze soepel in elkaar gleden weer gemonteerd en ik moet zeggen, hij loopt nu wel mooier.
Dus mocht sync en valse lucht niet het probleem zijn zou je daar eens naar kunnen kijken.

Succes, Dennis

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2008 14:06 
Beste Vbg (heb je ook een 'normale' naam ?)

leuk het meten van de compressie koud, maar als je op de motor rijdt is / wordt ie altijd warm.
Vandaar dat de compressie warm toch echt pas telt (dan komt het aan op prestaties die het blok kan leveren niet waar ?). En die kan best lager uitvallen dan de meting bij koud (afhankelijk van, je zegt het zelf, hoeveel sleet er op het blok zit).
Maar goed, wie ben ik om .......
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 mei 2008 21:42 
Hallo Vbg,

kon 't weer niet laten 't even op te zoeken omdat ik het bij nader inzien niet zeker wist ... en tot m'n verbazing blijkbaar nooit goed gekeken :

Volgens Honda manual voor oer-CX : 12 Kg/cm +/- 2 bij 700 toeren KOUD .

Zelf zou ik ook warm gemeten hebben, voortaan dus koud (voor de CX). Er staat geen waarde voor maximum verschil, maar voor <1 atmosfeer verschil zou ik het blok niet open maken.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:43 
Misschien nog een leuke toevoeging...

Valse lucht kun je simpel testen. Start je motor en laat hem stationair draaien, neem een spuitbus remmen reiniger of een oliekannetje met benzine en spuit op verdachte plekken. Als hij valse lucht zuigt zal meteen het toerental oplopen. Op deze manier kun je makkelijk zoeken zonder te hoeven slopen...
CX500A 1979

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 mei 2008 23:50 
Frans,

Welke Honda Manual ?? De officiele fabrieksmanual (pag ..)?
Want als je de Peters bedoeld ..... daar staan wel meer fouten in.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 mei 2008 00:03 
Ik heb hier een originele Honda shop manual voor me liggen en op pagina 3-4 staat onder 'Compression test' 12+/-2 kg cm2 bij warme motor.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 26 mei 2008 09:01 
Kijk, dat bedoel ik :)

Bedankt Floris !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#14 | Geplaatst: 26 mei 2008 20:47 
Tja warme motor maar hoe warm is die motor dan?

De kans is nl groot dat je appels met peren aan het vergelijken bent bij warme motor. De ene keer zal het blok nl warmer zijn dan de andere keer.

Overigens kan het geen kwaad om met een goede warme motor ook compressie te meten als je daarvoor eerst koud hebt gemeten want dan heb je weer een referentie punt. je kunt dan zien wat de verschillen zijn t.o.v. koud meten en wellicht kun je er ook conclusies uittrekken.

@ Dinges goed idee om de zuigers los te halen en ze wat meer gangbaar te maken.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 26 mei 2008 22:21 | Aangepast door: brinkcx 
Hans, Floris, Vbg,

zoals ik al zei, zou 't ook warm doen .... Hoe warm, nou, warm rijden tot normale temp. op de meter, neerzetten, meten.

Maar ik heb een (copie) manual, daar staat (klik voor groot formaat):

stukje manual

en ook zo in een duits/frans exemplaar. Peters is inderdaad niet foutvrij (wie wel?) en in Clymer staat doodleuk dat je 4 (VIER) bar verschil tussen links en recht mag hebben. Meneer Clymer z'n CX zal wel heel erg trillen !

Als er in nieuwere manuals warm staat, geloof ik dat graag.

Drukfout ?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 compressie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ erikcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven