Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

remprobleem

 
Schrijver Jasper
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 mei 2008 21:34 | Aangepast door: Jasper 
Beste mede-CX'ers, graag jullie visie:

Ik vond mijn CX niet hard genoeg remmen (de voorrem dan). Had al blokjes vervangen, navraag gedaan bij honda-dealer, hij was gewoon hard enzo.

Het viel me wel op dat de linkerschijf aan de binnenkant roestig bleef. Dus de klauw losgehaald, het blokje is daar inderdaad niet eens ingesleten. Heb de zuiger toen een flink eind naar buiten gepompt en weer teruggeknepen met een tang.


Misschien iets te hard geknepen, want nu ben ik steeds mijn remdruk kwijt. Na een paar keer pompen remt hij wel, maar even later weer weg (heb ook niet meer gereden dus). Heb het reservoirtje opengemaakt, als ik in de handle knijp ontstaat er een bobbeltje in de vloeistof.

Is er een of ander ventieltje stukgegaan ofzo, hoe kan ik dat vervangen en waar koop ik het?

Alvast bedankt voor reacties!

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 mei 2008 07:08 
Jasper,

Volgens mij is er een hoop lucht in je langen komen te zitten. Remmen ontluchten en dan denk ik dat je weer genoeg druk op de knijper krijgt.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 mei 2008 08:58 
Gaan we doen.

Bedankt wouter!

P.S. zit er iets van een membraan of ventiel bij het remvloeistof reservoir of kan de vloeistof gewoon vrij heen en weer zolang je niet in de handle knijpt?

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 26 mei 2008 10:02 
in de hoofdremcylinder op het stuur zit een rubber cupje op een veer waar een zuiger tegen drukt ;dit maakt het remsysteem gesloten. de vloeistof kan dus niet zomaar 'heen en weer'.
daling van het remvloeistofnivo betekend dat je remblokken aan het slijten zijn!!
het lastig om uit te leggen, je snapt het het beste als je de boel een keer uit elkaar moet halen.
theoj.

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 mei 2008 10:43 
De remblokjes zijn juist nieuw, maar het het viel me op dat een schijf roestig bleef aan de binnenkant. Klauw losgehaald, het blokje is ook maar voor de helft versleten, de helft het dichtste bij de as is nog glad.

Ik dacht dus misschien beweegt de zuiger in de linkerremklauw niet goed, dus een eind naar buiten gepompt en weer teruggeknepen. Daarna had ik dus ineens geen remdruk meer. Er zit nu dus of lucht in, of er is iets stukgegaan waardoor de vloeistof wel heen en weer kan.

Los daarvan (dus voor ik de druk kwijt was) lijkt het me alsof de zuiger (van de remklauw) niet goed kan bewegen, bij het terugknijpen merkte ik dat hij alleen wilde bewegen als ik hem precies recht naar binnen kneep (met twee waterpomptangen).

Misschien dat hij tijdens het remmen de zuiger iets scheef in de cilinder komt en dan vastklemt. Ik kan namelijk niet erg hard remmen, krijg hem niet aan het blokkeren ookal knijp ik hem vol in.
Handle komt niet tegen het stuur en ik heb dubbele schijven (niet vet) en nieuwe blokjes (al wel ingeremd)

Misschien de hele remklauw maar eens vervangen?

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 mei 2008 13:07 
als de schijf aan de binnenkant 'roestig' blijft kan dat ook betekenen dat de remklauw niet goed kan bewegen op de 2 speciale bouten in het vaste deel v/d klauw. je remt dam maar met een blokje.
wel eerst goed ontluchten voordat je dat kan zeggen.
de zuiger scheef in de cylender kan eigelijk niet. je zou dan alle remvloeistof verliezen. wel kan de rubberring in de cylinder iets verdraait zitten of de cylinder zit vastgebekken door oude remvloeistof.
misschien is het het beste om alles eens los te maken.
theoj
bouten 16 en 17 bedoel ik!

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 mei 2008 14:42 
Hoi Theo,

hij kan vrij bewegen op die bouten, en de cilinder komt ook naar buiten en kan weer terug.

Ga eerst maar eens ontluchten. Ik lees tegenstrijdige verhalen over dot3 en dot4 vloeistof. Volgens Brezan kan ik gewoon dot4 erbij gooien (dot3 is wel goedkoper trouwens).

Wat is trouwens onderdeel 14? Hoort die tussen zuiger en remblokje? die heb ik niet namelijk.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 26 mei 2008 15:10 
Dat is een anti- piep plaatje.(nr 14)
Je kan een betere remwerking krijgen als je de remleidingen vervangt voor staalflex leidingen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 mei 2008 16:54 
Dot4 heeft een hoger kookpunt dan dot3, er is zelfs dot 5.1. dat laatste is ook nog eens dunner en eigelijk geschikt voor race-remmen en remmen met ABS. ik ben het eens met Mast , stalen remleidingen verbeteren de remwerking behoorlijk.
theoj

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 mei 2008 18:37 
hmm dat is wel het overwegen waard dus. Ik krijg het voorwiel nu niet aan het blokkeren, verre van. Is dat normaal voor een CX (zonder stalen leidingen, met dubbele schijven)?

En waar koop ik zo'n setje stalen leidingen voor niet al te veel?

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 26 mei 2008 21:24 
Jasper, wat bedoel je met "ik krijg het voorwiel niet aan het blokkeren"? Normaal gesproken is het ook niet de bedoeling dat je voorwiel blokkeerd bij het remmen. Het risico dat je de motor onderuit remt is dan erg groot. De remtechniek van de CX is meer dan 30 geleden ontwikkeld, naar huidige maatstaven zijn de CX remmen niet geweldig. maar ze voldoen aan de wettelijke eisen. Staalflex leidingen zijn bij verschillende bedrijven te koop. Bij Kommer motorparts in Garderen kan je ze op maat laten maken. Er zijn in de rest van het land vast wel bedrijven waar je dat ook kan laten doen. Op Ebay duitsland worden ze ook wel aangeboden(nieuw)
Voor +-100 euro moet je eind kunnen komen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jasper
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 mei 2008 14:29 | Aangepast door: Jasper 
Hoi Marcel, bedankt voor de tips.

Ik bedoel dat hoe hard ik ook knijp, ik mijn voorwiel niet kan laten blokkeren. Ik snap wel dat je tijdens het remmen normaal geen blokkerend wiel wilt hebben, maar wel bijna (in geval van een noodstop).

De remmen zouden het in elk geval wel voor elkaar moeten kunnen krijgen lijkt me, of er tegenaan. Tot nu toe remde mijn achterrem bijna even hard als de voorrem, dat lijkt me toch wat magertjes voor een dubbele schijfrem?

Overigens kreeg ik het gister wel voor elkaar toen ik wat had zitten pielen (tijdens een 100m testritje), alleen wel pas na 2 keer pompen want ik heb de lucht er nog niet helemaal uit. Echt een vervelend klusje...

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 29 mei 2008 20:12 
Je kan de remcilinder het best terug drukken in het huis met behulp van een lijmklem
die zet je met 2 blokjes hout eronder over de rem klauw en de remcilinder en door hem nu aan te draaien gaat hij prachtig recht(moet wel in het midden staan)de cilinder in
doe aan de 2 pennen waar de rem klauw aan hangt ook een beetje vet nadat ze goed zijn schoongemaakt ze hebben een sleutel platte kant om vast te houden als je de bouten er in draait dit om te voorkomen dat ze gaan wringen door het aandraaien van de bouten (daardoor kan de rem klauw dus toch weer niet lekker lopen )

gr Arnold

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 31 mei 2008 18:40 
Misschien nog een tip, de remzuiger kan je heel goed terugdrukken met een lijmtang. Verder kan het geen kwaad als je ze los hebt ze toch een uitelkaar te halen en goed schoon te maken. Dat scheelt echt best veel vond ik. Remvloeistof trekt water aan, dat komt door rubber gewoon naar binnen. Hierdoor ontstaat roest, corrosie en water kookt veel eerder dan olie dus je verliest druk. Zet alles in elkaar met speciaal remmevet.
Ik heb zelf net staalflex leidingen gemonteerd. Hierbij is de remvedeler vervallen. Er komen dus twee leidingen direct van de hoofdremcilinder. Voordeel is een knalharde remhandel en heel goed, echt veel beter dan met rubber slangen, kunnen doseren van de rem.
CX500A 1979

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 remprobleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven