Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

stoppen met loodvervanger

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Wil Put
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:20 
Dinsdag ga ik mijn GL 650 halen.
De huidige eigenaar (dinsdag de vorige eigenaar sile) gebruikt loodvervanger.
Moet ik nu altijd loodvervanger blijven gebruiken of kan ik enkel euro 95 gaan gebruiken?

Wil

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:33 
Hallo Wil, welkom op het forum. Volgens mij kan ieder CX of GL op loodvrij rijden en is loodvervanger volledig overbodig. Zoek maar eens onder techniek en je zult het nodige tegenkomen over dit topic.
Mijn CX doet het prima op euro 95 zonder toevoegingen.

Succes en alvast veel rijplezier.

Ton

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:33 
Intresante vraag!
Ik begreep dat voor mijn CX500 gewoon euro 95 getankt kan worden...
CX500A 1979

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:35 
Tien jaar geleden tankte ik ook loodvervanger in mijn cx500c. Toen ik het niet meer vond, voegde ik het nog een tijdje manueel bij maar dat is zo'n gedoe....dus dat deden we niet meer. Ben ook al jaren van super 98 naar 95 overgestapt, kan geen spatje verschil voelen en motor heeft er nooit last van gehad.
Dus mijn advies, tank enkele keren met loodvervanger, en probeer dan maar eens het verschil te merken als je loodvrij rijdt. Indien geen verschil, euro 95 tanken, de kleppen kunnen ertegen en het is beter voor milieu en portemonee.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:47 
De cx is destijds ook verkocht in amerika waar toen al geen lood of loodvervanger in de benzine zat, het motorblok is destijds door Honda ontwikkeld om op euro 95 (of iets soortgeleiks van toen) te lopen.
Misschien hebben onze duitse vrienden zelfs met 91 gereden, heb het er vroeger zelf ook nog wel eens ingegooid onderweg.

verder is deze vraag ook al meerdere malen beantwoord.

cosmar( die graag oefend met typen ;) )
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Wil Put
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:48 
OK heren bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik ga het gewoon proberen, maar denken jullie dat ik hem/haar colt turkey af kan laten kicken of wat ik vermoed dat Daniel bedoelt om een gewenningsperiode in te lassen?

Wil

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 mei 2008 22:55 
Ik meende er een jaar of twee geleden
goed aan te doen om op super 98 te rijden.

De praktijk duidde mij echter
dat mijn CX veel mooier liep op euro 95.

Alle goede bedoelingen en theoriën ten spijt
is de CX dus gewoon voor loodvrij gemaakt.

'k Zou het gewoon doen ...
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Wil Put
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2008 23:06 
OK nogmaals thanks

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 mei 2008 23:09 
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ergewoon euro 95 in moet, en als je er 100 procent vertrouwen in wil hebben, je het verschil moet proberen te voelen. Maar dat verschil is er volgens mij NIET, alleen de prijs.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Albert
Gast 
#10 | Geplaatst: 26 mei 2008 08:52 
Het verschil tussen loodvrije en gelode benzine is volgens mij dat "gelode kleppen" gelode benzine nodig hebben omdat ze anders wegbranden. Veel verschil in rijden zul je volgens mij niet merken als je er "verkeerde" benzine ingooit, totdat je gelode kleppen weggebrand zijn. De CX heeft ongelode kleppen en kan dus gewoon op loodvrij rijden.

Het octaangehalt bepaalt of je motor gaat "pingelen", voorverbranden. Dit gebeurt bij hoge toerentallen. Er zijn moderne motoren (bepaalde guzzi's) die echt 98 nodig hebben. Bij de CX heb ik nooit iets van pingelen gemerkt met 95. 91 Heb ik nooit geprobeerd.

Albert

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 mei 2008 09:05 
De loodcomponent in gelode benzine zorgt voor 'demping' van de klep op de klepzetel. Het voorkomt het inslaan van de klep.
Heeft een motor geharde klepzetels (zoals de Honda CX) dan is benzine met loodadditief niet nodig.
Voordeel is tevens dat de uitstoot van ongelode benzine beter is voor het milieu.
De Honda CX rijdt perfect op Euro 95 (ongelood).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#12 | Geplaatst: 26 mei 2008 12:06 
mij was toen ik vroeger mijn 1e cx had ook gezegt dat die loodvervanger beter was? ik als student en motor-leek heb dat ook gedaan, omdat wij destijds in het buienland woonde (pa was militair) en ik dus op kosten van hem kon tanken met benzine bonnen.
toen we weer in nederland woonde mocht ik als student alles zelf gaan betalen en heb geen last ondervonden door er gewoon de goedkopere euro95 in te gooien. heb het toen eens nagevraag bij de motorzaak en die zeiden dat je er alles in kon gooien van octaan91 tot 98? dus dat deed ik dan dus ook...

groetjes werner (die na de studententijd een tijdje cx-loos heeft motorgereden)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Luc van Haver
Gast 
#13 | Geplaatst: 27 mei 2008 14:04 
ik ging dezelfde vraag stellen. Toen ik hem kocht adviseerde de vorige eigenaar 98 en loodvervanger. Er zat een pulletje additief in de topcase. Leeggebruiken en gedaan ermee dus. Ga dus ook overstappen op de 95, hoewel het prijsverschil miniem is.
Is er iemand die de exacte tankinhoud van de cx500 custo kent. Deze morgen tankte ik toen ik net overgeschakeld was naar reserve en ik kon 8,5 liter tanken. Klopt het dat er dan nog 4 in de reserve zit? Enne, heb hem voor de eerste keren naar de max laten gaan en toen zij ie 160/u. Heb ik een optimistische snelheidsmeter, of doe de cx effectief 160?

Schrijver voorbijganger
Gast 
#14 | Geplaatst: 30 mei 2008 22:30 
gemiddeld wijken snelheidsmeters 5 tot 10 % af naar boven.
een navigatie systeem doet dat niet (als je dat hebt) kun je vergelijken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 1 juni 2008 12:32 
Een CX in goede conditie loopt op de teller zeker 180 - 185 km (tja de duitse Autobahn heb ik in de achtertuin).
Een custom ongeveer 10 km minder.

Of de CX teller optimistisch is .... ? Gewoon de vorige tip gebruiken lijkt me.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 stoppen met loodvervanger

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ erikcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven