Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

resonantie bij 4200 RPM

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2008 13:37 
Inmiddels is er een half jaar voorbij en ik ben er niet in geslaagd om een hoog ratelend geluid op te lossen. Bij 4200 trilt het blok (resonantie) en klinkt er een hoog ratelend geluid. Onder en boven de 4200 RPM is het een gewone CX.

Het zijn niet: dempers (popnagels uitgeboord en inspectie tussenschotten), metalen veren die koelwaterleidingen beschermen, radiator grille, benzinetank, kabeltjes. En dus graag jullie tips en ervaring.

Kan de ventilator as resoneren of iets dergelijks? Ik neem aan dat de distributieketting en versnellinsbak geen hoog ratelend geluid kunnen geven, omdat de olie het e.e.a. dempt.

Het gaat hier om een DeLuxe 1980, 65.000 km en ik kan dat hoge geratel eigenlijk niet uitstaan, omdat het een superbike is (zie showroom motor vd mnd april)!

Groet Erwin

(Pjotter, gaaf om je in Den Haag bij Mercuur Motors tegen het lijf te lopen; jouw blok was wel erg heel stil (alternatieve klepstelmethode ??) - ik handhaaf de standaard klepspeling bij BDP en waag me nog niet aan de alternatieve methode)

Schrijver Arnold

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juni 2008 13:52 
Hallo Erwin

Bij mijn CX heb ik het bij 3500 toeren.
Dan hoor ik een ratelent/gorgelend geluid, ik vraag me ook af wat dat is.
Bij andere toeren klinkt hij als een zonnetje.
Mijn motor heeft 98000 km gelopen.
Ben benieuwd waje allemaal te horen krijgt als oplossingen.

Groetjes

Arnold V
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2008 15:14 | Aangepast door: Erik1 
Hoi Beide,

Ik denk dat het de distributie ketting is die je hoort. Ik heb hetzelfde bij mijn zilverwing span. De ketting loopt mogelijk lang een bout in het blok.

Hier zie je het resultaat van de ketting frees :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HULSNE8L-1.jpg

Met dank aan Marcel.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 juni 2008 16:39 
Er wordt gesproken
over een toerental van 4200 omw/min,
waarbij geratel/resonantie hoorbaar zou zijn.

Als mogelijke oorzaak wordt genoemd
de distributieketting welke in aanraking zou komen
met een inwendige bout.

Je zou hierbij dus kunnen gaan spreken over een 'kritisch toerental',
waar je onder of boven moet blijven,
en zo vlot mogelijk doorheen
dient te gaan.

Een andere gedachte zou kunnen zijn
de kettingaandrijving van de smeeroliepomp.

Ook die wil soms nog wel eens
een rammelend geluid geven.

Maar het lijkt mij altijd zinvol
de kritische toerentallen
zo veel mogelijk
te mijden.

Johan

(wiens toerentellerkabel
rond de drieduizend toeren
en halfvolle benzinetank
een jubellied aanheft)
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 juni 2008 17:02 
ik heb wel eens het idee dat het kettinkje van de benzine dop van de tank ook voor vreemde geluiden kan zorgen bij een bepaald toerental

Arnold (die ook alles hoort of denk te horen)

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#6 | Geplaatst: 3 juni 2008 18:44 
Dank alvast voor de eerste reacties. Het is niet de toerentellerkabel en ook niet het kettinkje in de benz-tank (allemaal al gedemonteerd en uitgeprobeerd).

Ik vermijd nu inderdaad om te lang te hangen rond die 4200 rpm. Ik hoop toch nog op een tip anders dan de distributie en oliepomp ketting. Het geluid lijkt me te hoog qua toon om aan deze twee kettingen te denken.

In ieder geval zijn er bondgenoten die goed luisteren naar het CX-lichaam.

mvg Erwin

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#7 | Geplaatst: 3 juni 2008 22:21 | Aangepast door: beinhart 
ik heb ook een rammellend geluid aan de motor, zelfs als ik stilsta en erop zit en dan in en uitveer... haha lol

URL

URL

groetjes werner (en roy maakt ook geluid)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 juni 2008 23:08 
Hallo Erwin,

- controleer zeker ook de fan zelf, die willen ook wel eens los komen, waarbij de aluminium kern los in de kunstof fan komt te zitten.

- uitlaten gecontroleerd, maar ook de balanspot? Bij mij lag er in de (originele Honda) balanspot een pijpje los

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 juni 2008 07:29 
Er zijn twee mogelijk heden, de Fan zoals hierboven door brinkcx is beschreven. Deze kost nieuw ongeveer 56 euro. Maar ik mis nog een puntje wat nog niet vermeld is. In de voorbochten is een binnen pijp mee gebogen. Deze kan ook scheuren en gaat dan mee rammelen. Op lossing is in de buiten pijp een paar gaatjes boren en dan de buiten aan de binnen pijp lassen door die kleien gaatjes die je hebt geboord.

Maar blik is even terug, denk ik dat de fan het probleem is. En wat een tering herrie kan die maken of niet dan.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#10 | Geplaatst: 4 juni 2008 09:12 
Veel dank voor de goede tips en hier en daar gedeelde smart. Ik ga voor de fan-controle en zoek even naar een moment wanneer moeders wat langer van huis is .......

Hartelijke groet,
Erwin

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 juni 2008 07:34 
Nog even extra info. Met de hand is niet altijd te voelen of de fan het probleem is. In een vergevorderd geval kun je de fan nog bewegen over het alu deel. Pak een van de bladen beed en probeer het kunststof deel heen en weer te bewegen. Verneem je gelijk al wat, dan is dat je probleem

Verneem je niks, dan moet je even na gaan wanneer het geluid er ontstaat. Koud is het kunstof nog niet uitgezet. Pas als de radiator zijn warmte af gaat geven gaat het kunststof deel uit zetten. Dat betekend in de regel dat je pas last heb na een kilometer of 4 rijden.

Ze zijn nog nieuwe te bestellen en moetne ongeveer rond de 55 a 60 euro kosten. Het kan de moeite waard zijn.

Mochten er nog vragen zijn, pas op dinsdag lees ik me mail door.
Marcobecker@zonnet.nl

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#12 | Geplaatst: 5 juni 2008 21:52 
Beste Marco, ongelooflijk hoe jij d'r inzit. Inderdaad dacht ik een half jaar lang dat ik na elke nieuwe poging van het geluid af was, maar na een paar kilometer kwam dat ratelende zingende geluid bij dat toerental (zowel bij opvoeren als afbouwen). Ik begrijp nu dat het zo goed als zeker de ventilator is. Veel dank en groet.

Erwin

Schrijver marcel V
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 juli 2008 23:35 
Ratelend geluid: Ik heb denk ik hetzelfde probleem. Is het nog gelukt dit probleem op te lossen met ene nieuwe "fan".
Na een aantal kilometers rijden treedt bij warme motor inderdaad deze resonantie op. Heb al dikkere olie ingebracht, echter het probleem blijft.
Was dit de radiator en fan Erwin?

Gr.
Marcel V

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#14 | Geplaatst: 16 juli 2008 23:55 
Dag Marcel, ik weet nu bijna zeker dat het de oliepomp ketting is. Deze kan ik bijna 2 cm op en neer bewegen terwijl dit plsm 3 mm mag zijn. Morgen krijg ik een nieuwe ketting en in het weekend plaats ik deze. Ik vraag me nu nog af of ik ook het tandwieltje op de oliepomp moet vervangen. Dat laatste heb ik of dit forum als nieuwe vraag uitgezet.

Die fan krijg ik er met geen mogelijkheid af. Ook niet met die M14 trekbout. Gelukkig kon ik het carterdeksel prima verwijderen met een gemonteerde fan (beetje wrikken en draaien). Maar door al dat gesleutel en gekijk kan ik eigenlijk niks aan die fan vinden. De resoantie bij een iets warmere motor verklaar ik nu door de warmere olie die die slappe oliepompketting minder goed dempt dan de koude dikke olie (inmiddels zit ik op 15W40 als proef).

Ik hou je wel op de hoogte. Inmiddels zijn ook de beide motorophangbouten (M10x2,25) in de cilinderkop met een Vcoil setje weer vastgezet. Spannend om met een 10,3 mm boor de cilinderkop op te boren, maar leuk werkje met prima resultaat; zo kom je steeds meer verrassingen tegen.

Hartelijke groet,
Erwin

Schrijver marcel V
Gast 
#15 | Geplaatst: 20 aug. 2008 16:35 
Hallo Erwin, de site is weer in de lucht, ik heb je reactie gelezen en ben benieuwd of je een en ander hebt kunnen oplossen?
Mijn machine heeft nog steeds het geratel, en ik weet het nog steeds niet, koelvloeistof vervangen, de boel wordt nu minder heet en de omgevingstemperatuur is iets lager, dan wordt het gerammel ook minder.
Is je motor nu weer stil?

Gr.Marcel

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 resonantie bij 4200 RPM

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven