Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bandenspanning daalt tot 0.6

 
Schrijver Richard1967
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 juni 2008 23:04 
Wat is er aan de hand als mijn banden (van mijn net aangeschafte 2e Custom) na het bijpompen direct teruglopen naar 0,6 / 0,8 (ipv 2,8). Verder dalen ze niet en je kunt er op rijden, niet verstandig natuurlijk maar het voelt niet alsof ze lek zijn.
a. heb ik nieuwe banden nodig
b. heb ik nieuwe wielen nodig
c. beide
d. dit is waarschijnlijk goed te repareren
d. wat een belachelijke diagnose, dat kan van alles zijn, ga naar je dealer
e. none of the above, nl. ...

Gr. Richard

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 juni 2008 23:11 
Heey Richard,

Mischien moet je een binnenbandje laten plaatsen als je buitenband verder nog goed is.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 juni 2008 23:24 
Hallo Richard,

net als een fietsband hè ? Maar als beide banden dat vertonen, dan moest je eerst maar eens naar de ventielen kijken, gewoon met een sopje of zo. En niet alleen aan het einde, maar ook bij de velg zelf omdat er immers geen binnenband in zit, het ventiel zit in de velg vastgeklemd.

En als ze lekken, dan moeten er nieuwe in en daarvoor moet de band los. Kan je beter laten doen. En kijk ook eens hoe oud de banden zijn (dot code, zoek zonodig even op met google of zo). Binnenbandjes zou ik persoonlijk niet doen, dan maar gelijk een hele nieuwe band (en altijd gelijk een nieuw ventiel)

Niet waarschijnlijk dat er een probleem met de wielen zelf is als er geen zichtbare schade (of slingering) is.

succes,

Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Richard1967
Gast 
#4 | Geplaatst: 23 juni 2008 09:04 
Bedankt zover! Ik ga ermee aan de slag.

Op mijn eerste CX zitten twee overigens prima wielen met dito banden. Is dat voor een (snel lerende) leek eenvoudig over te zetten (m.b.v. het werkplaatshandboek) of is dat ook specialisten werk? Ik denk b.v. aan de remmen waar ik niet mee wil klooien.

Op deze 'donor' wil ik dan winterbanden laten zetten omdat het mijn winterfiets wordt. Maar bestaan er eigenlijk winterbanden voor een motor in het algemeen en de CX in het bijzonder? Zo ja, waar kan ik die het beste kopen en wat vraag ik zodat ik de juiste banden krijg?

Tenslotte lees ik in het forumarchief ook iets over winterbandenlucht, wat is dat precies en waar kun je dat krijgen?

Gr. Richard.

Een leek die overigens wel inmiddels ondersteund door duidelijke clubinstructies wel ff eigenhandig zijn blok van het frame heeft gescheiden, en zonder brokken naar het uitziet ... nu de weg terug nog!

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 juni 2008 09:32 | Aangepast door: Erik1 
Heey Richard,

Een voorwiel kan je vrij makkelijk overzetten. Bij een achterwiel moet je de "meenemer", dat is de tandenkrans tussen de cardan klok en het achterwiel, als set bij eklaar houden. Dus de meenemer van je huidige wiel halen en over zetten op het nieuwe wiel. En uiteraard de meenemer opnieuw in het vet zetten.

Verder is het goed te doen, wel ff met een krik aan de gang voor het voorwiel. Bij het achterwiel de band leeg laten lopen anders krijg je het wiel niet tussen de cardan klok en de brug uit, dit met monteren van de nieuwe ook.

En ehhh winterbandenlucht.... Is dat lucht die beter tegen de koude kan??

We kennen wel stikstof vullingen, daarbij blijft inderdaad bij temperatuur verschillen de druk gelijk, dit is met perslucht niet zo. Ik weet niet hoe belangrijk dat bij onze fietsjes is.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 23 juni 2008 09:57 
Voor een motor bestaan geen winterbanden. Ga je in de winter doorrijden, zorg dan voor banden met voldoende profiel. Vullen met stikstof is in mijn ogen onzin, want lucht bestaat al voor 80% uit stikstof.
Verder is het omzetten van andere wielen goed te doen, zeker als het je al gelukt is om een blok te verwijderen. Let wel op de remmen voor, je blokken en schijven moeten even op elkaar inlopen. (Of je moet de schijven ook wisselen)
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juni 2008 20:39 
En op deze site een voorbeeld met plaatjes om het achterwiel te wisselen.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Richard1967
Gast 
#8 | Geplaatst: 24 juni 2008 15:23 
Hallo,
Dat moet gaan lukken met die band.
Via wat speurwerk op het net begrijp ik dat winterbanden voor de motor nog zeer ongewoon zijn, maar ze bestaan wel. Een interessant artikel hierover in autokompas van vorig jaar: klik hier.
Ik ga toch eens informeren of er voor de CX maten een passende winterband te leveren is.
Gr. Richard.

Schrijver Lemmy
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 juni 2008 20:23 
Wel apart dat zowel de voor- als achterband hetzelfde euvel hebben. Zal dan wel zoiets als lekkende ventielen of poreuze banden moet zijn. Tenminste, als je aan de buitenkant van beide banden geen beschadiging kunt ontdekken.

Als de ventielen niet lek blijken te zijn zou ik de wielen demonteren, goed oppompen en dan ik een grote bak met water dompelen. En dan maar kijken waar het vandaan komt.

Dat van die winterbanden wist ik niet.

@Richard: laat op het forum even weten of er voor cx-en ook winterbanden worden gelverd als je wilt.

Schrijver Richard1967
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 juni 2008 12:45 
Hoe problemen soms onverwacht kunnen oplossen. Door een verbouwing bij mijn normale tankstation was ik noodgedwongen uitgeweken naar een andere. Ook daar wilde ik weer even de bandjes oppompen en wat schetst mijn verbazing: de spanning was gewoon goed. Voor de zekerheid nog wat andere pompstations geprobeerd maar allemaal gewoon goed.
Blijkbaar waren niet mijn banden maar het luchtapparaat stuk.
Nu maar hopen dat ze bij genoemde verbouwing een nieuw apparaat neerzetten.

Gr. Richard.

P.s. ik blijf nog even zoeken naar mogelijke winterbanden, uiteraard meld ik eventuele nieuwe info hier.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bandenspanning daalt tot 0.6

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven