Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

voorvork

 
Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 juni 2008 00:30 | Aangepast door: danielstrouven 
Hallo iedereen!
Dankzij de goedheid van Terry zitten er voor het ogenblik twee redelijkwerkende voorpoten onder mijn cx500c-b 81-83. Maar toch komt er iets te veel olie op de poten. Dat is mijn schuld, want ik heb de keerringen niet vernieuwd.
Ik ben ondertussen mijn oude poten aan het demonteren en reviseren, zodat ik ondertussen kan blijven rijden. Nu kom ik een paar vraagstukken tegen waarmee jullie me misschien kunnen helpen:
-1) als ik alu van de onderpoten opschuur (gaat lekker en ziet er prima uit), moet ik dit werkje dan regelmatig herhalen, of kan ik er iets opspuiten? Verven doe ik liever niet.
-2) Oude Jan schreef ooit iets over veertjes van de keerring korter maken. Ik heb dat bij allebei de veertjes per keerring gedaan, zowel dik als dunne, mocht dat?
-3) Ik herbruik de keerring, is nog maar pas vernieuwd en ziet er als nieuw uit. Als ze gaan lekken na montage reviseer ik die van Terry wel, hopelijk zit daar ook een beter binnenpoot in. Deze nu hebben minieme krasjes, ik ga ze er proberen uit te polijsten....voorzichtig.
-4) Is het mogelijk dat als de veren te slap zijn geworden, dat dan de keerringen sneller lek gaan? Ik heb busjes gedraaid om er bij te steken (1,5cm) op aanraden van Marco...hopelijk krijg ik de plug erop bij het terug monteren. Ik zou ook de vering veel stugger willen hebben.

Zo, een hele boterham. Alle raad en tips zijn welkom, het is zowat mijn eerste sleutelklus maar het moet er maar eens van komen en gelukkig heb ik twee sets zodat het wat tijd mag kosten...liever dat dan veel eurootjes:)
Vriendelijke groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 25 juni 2008 01:10 
1: Alu van de onderpoten kan je na het polijsten, spuiten met blanke lak.
2: Veertjes korter maken van de keerring? geen idee wat je bedoelt.
3: Altijd nieuwe keerringen gebruiken, nieuw kosten die dingen niet echt veel geld en je bent wel een tijdje aan het sleutelen als je alsnog de keerringen moet vervangen.
4: Volgens mij niet, dikkere olie en busje op de veren wil wel helpen voor iets stuggere veren. Progessief gewonden nieuwe zijn nog veel beter, maar ook kostbaar.
Succes met de sleutel klussen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 juni 2008 06:07 
Daniel veertjes kortermaken is jou gelukt en het werkt ook nog
verleden week nog gedaan bij een Magna en geen lekkage meer
over dat stugeren veering ,als je voorpoten hebt met een luchtventiel er boven op dan kan je door middel van de luchtdruk de voorpoot stuger maken er kleeft wel een probleem aan de hoeveelheid lucht die je er op zet of er in brengt in Bars ,zit dat er niet op moetje het uitproberen met wat Marco heeft geschreven
P/s Daniel niet vertellen hoe je dat gedaan heeft met de veertjes want anders ben ik mijn uitvinding kwijt
groeten van de tandlose o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 juni 2008 06:35 
Bedankt allebei voor de haast nachtelijke reacties!
Oke Ouwe-Jan, ik hou het geheim hoe ik met die veertjes bezig geweest ben, ik voeldde me wel echt een professioneel!
Ik heb geen luchtventielen dus busjes.
Maar het is me toch echt een raadsel hoeveel olie (ik wou ATF gebruiken) erin moet, volgens frame en motornummer een cx500c-b van 81-83, en ik denk dat het de originele poten zijn. Dus de Europese versie van de US custom, zonder luchtondersteuning en met twee remschijven vooraan. Maar in geen van de twee werkplaatshandboeken en op geen enkele website vind ik hoeveel olie er in dat type moet. 220 of 135 cc? Want de poten lijken het meest op het gl500 model, maar dan zonder luchtnippel en verbindingsslang.
Dus twee grootste uitdagingen: Hoeveel olie in elke poot en Hoe lichte kras op binnenpoot zo mooi mogelijk wegpolijsten??
Alle tips en aanmoedigen zijn erg welkom, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 juni 2008 08:22 | Aangepast door: ouwe_jan 
even voor jullie opgezocht
Links en Rechts gaat de zelfde hoeveelheid in
4.5 - 4.7 oz in Hollands is dat 135 - 140 cc
voorgeschreven wordt DEXTRON ATF type : hoe hoger het alfabet letter hoe meer hitte deze kan verduren
leuke bij schrift is vul de plastic Baby fles want daar staat de hoeveelheid op in cc en oz
ik vul mijn glas altijd met cognag of wisky en af en toe jonge jenever
voor dat ik ga slapen
o.j.
P/S een lichte kras kan men nooit weg werken of deze moet overnieuw worden hard verchroomd ,maar met een stukje polijstpapier 320 of440 kan men de scherpe kantjes weg polijste ,maar wees daar voorzichtig mee
Er zijn bedrijven die deze krasjes weg dotteren met een verplaats bare verchroom junit deze word veel gebruikt bij de cylinders van hijskranen als er een kraanbedrijf in je buurt is vraag daar eens waar ze dat laten doen
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 juni 2008 14:18 
Hey,
dank je wel voor het opzoekwerk! Is een goeie tip die baby fles( hier zeggen ze papfles, bij jullie ook?) want dat moet hier nog ergens rondslingeren.
Een kraanfirma weet ik nu niet direct, ik ga het krasje proberen zo goed mogelijk de scherpe rand weg te schuren met korrel 600 of zo. Als het niet lukt zien we wel weer.
Hopelijk groeien je tanden weer snel snel aan. Ik ga weer schuren, tot de volgende, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 juni 2008 16:02 
Daniel,
Hier een reactie van een ex-CX rijder. Die vorkkeerringen blijven een zwak punt. Om de twee jaar vervangen is eerder regel dan uitzondering. Spoel de vorkpoten goed uit, je zult verbaasd zijn over de troep die er in kan zitten. Dat busje is een goed idee, maar het inkorten van de veertjes in de vorkkeeringen , dat weet ik niet. Je zet daardoor meer spanning, waardoor ze strakker langs de vorkpoot schuiven en dus harder slijten. Een leuke noodoplossing, maar ik denk altijd maar zo: ze zijn niet voor niets zo ontworpen en gemaakt. En voorkkeeringen kosten geloof ik € 20 er set, dus gewoon vervangen die hap! Je zou verder vervangingsveren kunnen proberen, die zijn wel te koop maar kosten al gauw rond de € 100,-. Het maakt wel veel uit. Op mijn nieuwe Honda ( Hornet600) zit zowel voor als achter een Wilbers set (=duitse motortuner) en dat scheelt zó óngeloofelijk veel in het weggedrag! Zorg ook dat je afdekkapjes goed zijn, dat scheelt veel rotzooi en vocht dat in de keerringen kan komen.
Ik zou eens waterproof 1800 met veel water proberen als ik jou was...600 is te grof....
Groetjes
Ray ( die nu alleen nog maar de ketting hoeft te spannen af en toe...)

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juni 2008 18:55 
He Ray,
toch ook een beetje jammer hoor dat ex-zijn, soms lees ik hier op de site berichten van jaren geleden en jij komt er vaak in voor. Maar zo'n Hornet is leuk en je bent nu ook weer niet dood, alleen cx-loos...
De voorbije 6 jaar geen enkel keerringprobleem, nu dus twee keer kort achter elkaar. Ik probeer het eerst zo maar eens uit , als de binnenpoten ok zijn kan ik alsnog nieuwe keerringen bestellen.
Ik heb 1500 gevonden, zal het zo voorzichtig proberen...met water ook. En dan oppoetsen met doekje en produkt.
Met wat spoel jij die poten uit? De onderpoot bedoel je?
Ciau, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 25 juni 2008 19:38 
Goeiemiddag/bonjour Daniel,
Ach, als ik naar mijn ex-vrouw kijk, is ex zijn soms niet zo erg...:-)
Kwam laatst op de Hornet nog wel een CX tegen...plopperdieplop...en enige zweem van nostalgie overviel me toen wel...Maarja, een weekend flink gestuurd in de Harz en op de terugweg de Hornet helemaal opengeschroefd...13000 rpm en 230 km/u...whaaaaaa!!!
Prbeer het maar voorzichtig met 1500 nat....vooral veel water gebruiken ( emmertje ernaast) en als je een korreltje voelt, meteen je schuurpapier uitspoelen. Zo heb ik menig auto weer mooi strak heschuurd vroeger. Je zal wel glans verliezen, en je kunt daarna nog proberen te polijsten. Anders moet je het rigoreus aanpakken en ze laten hardverchromen. Dat kost geloof ik € 120,- maar dan zijn ze weer echt nieuw. Vraag maar aan Roelof hier in de club. Ik heb de poten gewoon een paar maal met benzine uitgespoeld. Er zitten geen delen in die daar niet tegen kunnen, dus wees niet bevreesd. Kun je bij de onderpoten ook doen. Ik ben het geheel met Marcel eens: na het polijsten van je onderpoten ( ook met nat 1500 op het laatst) kun je het beste blanke lak toepassen, anders kun je na twee weken weer opnieuw beginnen! Orienteer je goed op de blanke lakken, daar zijn een paar soorten van. Nog een tip: bij de PhoeniCX, mijn oude 500, heb ik de vorkpoten ooit 40 mm laten zakken door de kroonplaat. Daarmee wordt je voorvork in feite wat korter, en krijg je een wat sportiever en directer stuurkarakter. Kwestie van proberen of je dat bevalt. Succes!
Groeten
Ray ( die het sleutelen wel eens mist en dus maar aan zijn huis is begonnen)

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 juni 2008 22:15 
Goh de al oude veertjes truuk.... Okee ook ik zal mń mond houden al is het echt heel simpel...als je het weet. Goed kijken helpt vaak al een heel stuk!

Ik heb bij mij progresieve veren gemonteerd. Ik had slappe veren met bussen van 2 cm er bovenop. Ik kan je zeggen dat de nieuwe veren stugger zijn maar ook gewoon beter hun werk doen. Mijn fiets stuurt in elk geval weer prettig en strak. Ik heb ze bij Vogel in Duitsland gekocht!
CX500A 1979

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 juni 2008 07:02 
Hier ben ik weer, 1 poot is nu helemaal klaar. Nog eentje te gaan, maar jammer genoeg heb ik hier in huis nog klussen...
Vorkpoten waren wit geverfd, met reflecterende stickers erop, die heb ik met decapend (verfoplosser) en krabbertje voor keramische kookplaten te reinigen erafgestripd.
Aluminium poot opschuren met 120, dan verder met telkens 240/400/600/1200 waterproof schuurpapier....mooi resultaat. Ziet er uit als geborstelde aluminium, ik ga dat zo laten want ik zie dat liever als spiegelglad. Als je blanke lak gebruikt kun je ze niet meer polieren nu en dan, en op aluminium houdt lak of verf niet gemakkelijk. Bij sleutelen of dagelijks gebruik komt er snel lak af...We zullen wel zien hoe snel ik weer moet poetsen.
Zowel binnenpoot als onderpoot gespoeld met benzine. De binnenpoot licht krasje (was niet door de chroom!) weggeschuurd met 400, zachter schuurpapier haalde niets af en dan opgepolierd met doek. Als je goed kijkt kun je er nog iets van zien, maar als je het niet weet vind je het niet meer.
Alles terug in elkaar gezet, keerring met open kant naar de olie toe en op zijn plaats gezet met PVC-buis diameter 40. Ging vlot met heel licht aantikken op die buis, binnenkort zal ik daar eens een buis in alu voor draaien die nog beter bij de buitendiameter past. Circlip er terug op.
Gevuld met Dextron HQ3 ATF olie 140 cc .
Bovendop erop, amai mijn voeten! Dat busje van 15 mm moest erbij...en het is me ook gelukt. Poot op de grond op een doek, met volle gewicht en kracht dop naar beneden drukken, en met linkerhand binnenpoot draaien --- de derde poging is het gelukt. Gelukkig maar, ik zou het geen tien keer hebben kunnen proberen.
Het resultaat is erg bevredigend maar ik kan pas testen als ze allebei af zijn en in de moto gaan. Daar is geen haast bij want de vervangpoten die ik van Terry had doen nog goed hun werk. Maar als ik ze nu manueel op en af duw voel ik het grote verschil met de nog niet gereviseerde poot, dus hoop ik er het beste van.
Bedankt voor het meedenken, wanneer ik eraan verder doe laat ik het weten hier. Ik hoop volgende week de tweede poot af te hebben?
Mvg, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Ghia
Gast 
#12 | Geplaatst: 31 aug. 2008 15:44 
Hallo,


Aluminium oxide is naast diamant een van de hardste materialen op aarde.

Aluminium even laten 'roesten' is helaas niet voldoende en geeft een ander resultaat.

Maar als men het oxidatie proces goed stuurt, krijg je dus deze harde laag op het Aluminium.

Een bedrijf als Nedcoat.nl doen dat, anders even googlen.

Gr. Eelco

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 voorvork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 3 [ brinkcx, Ron, Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven