Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

versleten ketting oliepomp

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 juli 2008 23:29 
Inmiddels is de oorzaak voor de resonantie bij 4200 gevonden. De oliepomp ketting hangt erg slap bij de uiterste stand van de pomp. De speling is ongeveer 2 cm; terwijl Peters het op zo/n 3 mm houdt. Ik vraag me nu af of ik naast de ketting nu ook het tandwiel van de oliepomp moet gaan vervangen. Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor het graag.

Groet Erwin

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 juli 2008 05:23 
Zou net weg gaan naar Duitsland en las jou vraag
Nieuwe ketting is voldoende nog geen een keer meegemaakt dat er een van de tandwielen was versleten
Maar ja wacht op andere antwoorden je weet maar nooit
O'J'
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 juli 2008 09:04 
Ik heb wel vaker mee gemaakt dat er erg veel speling op die ketting zat. (het is meer regelmaat dan uitzondering, dus gewoon normaal) Bekijk goed of je olie pomp geen speling vertoond op het asje. Kijk goed of de tand wielen versleten zijn.
Kijk ook of bij vervangen met een andere 2e hands ketting de speling minder wordt. Zo niet, controleer de zaken goed. Het kan toeval zijn, dat jij een ketting hebt die niet voldoende uit gehard is waardoor overmatige slijtage is ontstaan. Maar ik zie ook geenovermetige slijtage in jouw verhaal.

Met andere woorden, is dat wel het echte probleem. Ik vermoed dat het niet is wat je zoekt. Maar je moet dingen uitsluiten en uit proberen om herrie te verminderen en op te sporen. Ik heb twijvels over je probleem. Maar goed, probeer het en je weet het. Een nieuwe ketting kan nooit kwaat.

Dan lees ik achter af dat je het over 2 cm hebt. Dit is meer regelmaat dan uitzondering. Ik zou me er geen zorgen over maken. Die 3mm waar jij het over hebt, dat is een te kleine maat voering. Die minimale speling heb ik nog nooit aan getroffen. Wel wordt het een probleem als de ketting over het koppelings huis gaat lopen. Dat heb ik een keer gezien en ook vervangen door een andere ketting. Maar dat was in dit blok nog geen probleem. Er was een andere reden dat ik aan die blok moest werken. Gewoon pakkingen vervangen. Ik zag het bij toeval.

Wat zou het dan wel kunnen zijn. Ik heb vermoeden dat het je ventilator betreft die overmatige herrie veroorzaakt. Van af hier kan ik het niet horen, maar dat zou het maar zo kunnen zijn. Ook verkeerde klepspeling en of verslten nokken as kunnen overmatig herrie veroorzaken.

Begin bij het begin, en vervang die ketting. Je hebt het nu toch open liggen. Blijft het probleem, dan zal je verder moeten zoeken. Maar dat neemt dus niet weg dat ik vraagtekens blijf houden. Kij goed in je olie filter huis, wat kwam je daar tegen? Hierin kun je veel afleiden wat het echte probleem is.
Met vriendelijke groet Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 juli 2008 12:17 
Marco en OJ, dank voor de snelle reacties. Het oliefilterhuis is brandschoon, geen slijpsel of iets dergelijk. Ook de bodem van de carter is schoon. Ik zal ook het asje van de oliepomp controleren.

Groet en ik kom terug met het laatste nieuws.
Erwin

Schrijver lainke
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 juli 2008 13:09 
Ik heb een gelijkaardig probleem met een GL650
In neutraal geen abnormale geluiden enkel tijdens het rijden bij het optrekken vanaf ongeveer 2500tr een tikkend geluid dat lijkt op versleten drijfstanglagers. Blok open gedaan en heb gemerkt dat de oliepompketting ook veel te lang geworden is. Ik kan ze nog wel bijspannen maar blijf met een speling zitten van ongeveer 8mm
Zou ik dit zo laten of is het beter ze te vernieuwen?
Waar kan ik de nodige onderdelen vinden zoals dichtingsset, waterpomp seal, oliepompketting?

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 18 juli 2008 13:42 
@Lainke: op ebay duitsland is deze waterpompkeerring te koop. En HIER een pakkingset. Probeer eens bij www.roukama.nl of ze je aan een andere oliepomp ketting kunnen helpen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 juli 2008 14:38 
Die mast is goed bezig. Mag ik graag zien dat er steeds meer aftermarket producten komen op de vrije markt. Hier in holland worden we nog massaal voor de gek gehouden. Kan er niks aan dien dat die mark hier zo op slot zit.

Dan nog de ketting van de olie pomp. Ik moet even uit ervaring praten, dus meer kan ik er niet van maken. In alle gevallen hangt het kettingje er was losjes bij. Ik ga er dan ook van uit dat er nu op een verkeerde manier naar gekeken wordt. Het komt bijna nooit voor dat dit kettingje te lang is geworden. En met bijna bedoel ik dan ook bijna nooit. Dus dat er nu twee mensen mailen dat hun ketting te lang is, heb ik daar twijveld over. Het zegt niets over het probleem dat er aanwezig in de blokken. En daar kan ik nu ook niet over oordelen. Wel heb ik het iedee dat dit kleine ketting onderdeel nooit heel veel herrie kan maken. Reden is omdat de ketting door de olie en rondmiddelvliegende kracht mooi over de tand wilen gaat lopen. Dus trillingen en herrie, nee daar geloof ik niet in. Wel zou ik kraag horen datiemand mij het tegendeel leverd. Ook ik maak fouten en leer nog steeds bij.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 juli 2008 15:36 
Specialisten en liefhebbers,

Ik hoop nog deze week aan al die onzekerheid over de oliepomp-ketting een einde te maken. Morgen haal ik een nieuwe ketting met o-ringen. Ik heb m'n verwachtingen alvast naar beneden bijgesteld gezien Marco z'n opmerkingen. Toch klinkt het echt als een kettinggeluid vergelijkbaar met kettingaandrijvingfietsen met een te slappe ketting. Spannend en leuk! Wordt vervolgd.

Groet Erwin

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 juli 2008 19:14 
Okay, houd me op de hoogte, zou je het antwoord direct naar mijn email adres willen sturen.
Marcobecker@zonnet.nl
Ik ben benieuwd.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#10 | Geplaatst: 20 juli 2008 15:43 
Marco en belangstellenden, nog even wachten op antwoord omdat de 3 o-ringen van het carterdeksel nog niet op voorraad zijn bij Bolman motoren in Den Haag. Woensdag 23 juli heb ik de de vervangingsonderdelen beschikbaar. Bij www.elsham.pwp.blueyonder lees nog dat zij na 40k miles de oliepompketting laten vervangen; ik heb nu volgens de teller zo'n 69k km gereden.

mvg Erwin

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 20 juli 2008 21:25 
Erwin ,
link werkt niet

gr Arnold

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 20 juli 2008 22:16 
Deze bedoel je waarschijnlijk?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#13 | Geplaatst: 26 juli 2008 10:44 
Beste monteurs, helaas heeft Marco het weer eens bij het rechte eind gehad.

Ondanks m'n nieuwe oliepomp kettinkje (met O-ringen) nog steeds dezelfde ratel Het enige goede nieuws is dat dit nu ook weer is uitgesloten als mogelijke oorzaak en dat ik wat uurtjes sleutelervaring rijker ben en weinig onnodige kosten heb gemaatk. Het carter en de zeef van de oliepomp zijn brandschoon en dat is ook altijd aardig om te weten.

Wat blijft over: ventilator, uitlaat bij cilinderkop, stuiterende tuimelaars, nokkenasspeling .... Ik kan echt niets aan die ventilator zien en voelen, en het blijft een metaalachtig ratelend geluid bij alleen 4200 rpm, vooraan het blok. Ik dacht ook nog aan resonerende koppelingsplaten of iets dergelijks, maar daar hoor ik niemand over en dat zal het dus wel niet zijn. Er is nauwelijks speling van de distributieketting en dus dat blijft ook uitgesloten (zeker ook gezien het brandschone carter).

Ik overweeg om een echte kenner gewoon eens te laten luisteren voordat ik zomaar aan de ventilator wissel of een andere reparatie begin (ik moet overigens daarvoor de huidige opofferen loszagen/slijpen).

En dus hierbij de oproep aan de echte kenner om eens te luisteren naar mijn DeLuxe 'Silverwing'. Ik kom graag eens voorbij.

Groet Erwin

Schrijver Peter1
Gast 
#14 | Geplaatst: 21 feb. 2009 14:35 
Even zoeken en ik kwam hier terecht.
Ook vandaag gezien dat de ketting er slappies bij hing, en ik het boek stond idd dat de Maximale speling (vanaf 2mm) tot 3.5mm mag zijn.
Ook ik heb een nogal 'grote' speling zoals hier al werd genoemd.
Verder geen klachten of slijtageproblemen.
Ik dacht namelijk dat deze ketting te stellen was?

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#15 | Geplaatst: 21 feb. 2009 15:09 
Dag Peter, je kunt de ketting iets stellen met de 3 boutjes op de oliepomp. Maar zoals Marco en andere kenners al aangeven, deze ketting is zelden of nooit de oorzaak van vreemde geluiden. Bij mij was het uiteindelijk een losse, resonerende binnenpijp van de uitlaatbocht. Ik heb de ketting wel vervangen (maar 13 eurootjes), maar dat was dus niet nodig.

Groet Erwin

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 versleten ketting oliepomp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven