Ik heb wel vaker mee gemaakt dat er erg veel speling op die ketting zat. (het is meer regelmaat dan uitzondering, dus gewoon normaal) Bekijk goed of je olie pomp geen speling vertoond op het asje. Kijk goed of de tand wielen versleten zijn.
Kijk ook of bij vervangen met een andere 2e hands ketting de speling minder wordt. Zo niet, controleer de zaken goed. Het kan toeval zijn, dat jij een ketting hebt die niet voldoende uit gehard is waardoor overmatige slijtage is ontstaan. Maar ik zie ook geenovermetige slijtage in jouw verhaal.
Met andere woorden, is dat wel het echte probleem. Ik vermoed dat het niet is wat je zoekt. Maar je moet dingen uitsluiten en uit proberen om herrie te verminderen en op te sporen. Ik heb twijvels over je probleem. Maar goed, probeer het en je weet het. Een nieuwe ketting kan nooit kwaat.
Dan lees ik achter af dat je het over 2 cm hebt. Dit is meer regelmaat dan uitzondering. Ik zou me er geen zorgen over maken. Die 3mm waar jij het over hebt, dat is een te kleine maat voering. Die minimale speling heb ik nog nooit aan getroffen. Wel wordt het een probleem als de ketting over het koppelings huis gaat lopen. Dat heb ik een keer gezien en ook vervangen door een andere ketting. Maar dat was in dit blok nog geen probleem. Er was een andere reden dat ik aan die blok moest werken. Gewoon pakkingen vervangen. Ik zag het bij toeval.
Wat zou het dan wel kunnen zijn. Ik heb vermoeden dat het je ventilator betreft die overmatige herrie veroorzaakt. Van af hier kan ik het niet horen, maar dat zou het maar zo kunnen zijn. Ook verkeerde klepspeling en of verslten nokken as kunnen overmatig herrie veroorzaken.
Begin bij het begin, en vervang die ketting. Je hebt het nu toch open liggen. Blijft het probleem, dan zal je verder moeten zoeken. Maar dat neemt dus niet weg dat ik vraagtekens blijf houden. Kij goed in je olie filter huis, wat kwam je daar tegen? Hierin kun je veel afleiden wat het echte probleem is.
Met vriendelijke groet Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html