Als je spaakwielen voor je CX wilt, dan kun je ze met enig puzzelwerk laten bouwen.
Het begint met de naven, die sloop je uit een setje originele CX wielen. Vervolgens kies je de velgen die je wilt gebruiken, tweedehands of nieuw. Kies geen al te extreme maten, want de ruimte binnen je achtervork (130mm) en voorvork (110mm) bepalen de maximale breedte van de band. Er moeten ook binnenbanden op, hou daar rekening mee.
Daarna zoek je een vakman met een draaibank, die de ringschijven kan draaien uit 5 mm staal. Voor het achterwiel: twee ringen met een buitendiameter ø270 en binnendiameter ø190 en voor het voorwiel twee ringen met buiten ø160 en binnen ø95. Voor 40-gaats velgen worden per ring 20 gaten voor de spaken geboord. Let erop dat de spaakgaten om-en-om geboord worden (zie de foto's). Heel belangrijk: de buitenranden van de ringschijven moet worden afgeschuind. Doe je dat niet, dan gaan de spaken wringen en kunnen ze breken.
Daarna komt de spakenvlechter aan de beurt. Spaken is een precieziewerkje, een goed gespaakt wiel heeft weinig lood nodig om gebalanceerd te worden. En om je portemonnee helemaal leeg te maken moet je tot slot naar de bandenboer voor vers rubber.
Veel succes!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.