Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Weer een motor-olie vraag

Schrijver Ratz
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 juli 2008 20:45 | Aangepast door: Ratz 
HONDA, en in de afdeling TECHNIEK van de cx500.nl-site schrijft men minerale of ½ syntheet voor.
Volsyntheet zou o.a. een slippende koppeling veroorzaken.

Nu zie ik op de KROON-OIL site 2 aanbevolen oliėn:

Volsyntheet:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_bike/krmo/358/twee wieler/kroon-oil-motorolien/expulsa-rr-5w50/

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_bike/krmo/112/twee wieler/kroon-oil-motorolien/motorolie-voor-honda/tab-omschrijving/

Ikzelf had laatst bij ROUKAMA van hun merk 1ltr 10W40 semi syntheet gekocht voor eventueel bij te vullen(nog niet aan toe gekomen trouwens)

Ben een beetje gaan zoeken, maar sta nu een beetje voor een dilemma wat er nu in te gooien?

iemand?

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 juli 2008 22:32 
waarom zou je iets anders gebruiken dan wat iedereen van deze club gebruikt?
ik had het ook al eens op die site van Kroon gelezen, maar voorlopig blijf ik gewoon halfsynth. gebruiken.
groet, theoj

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 juli 2008 22:33 
ik heb er deze er in zitten en het bevalt me goed
Expulsa 10W40
gr andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 juli 2008 07:16 
Gewoon goede kwaliteit half synthetisch in doen.

Ik heb ook zeer goede ervaring met minerale olie. Castrol GP (Rode olie) vindt ik zelf erg goed maar volgens mij is daar moeilijker aan te komen tegenwoordig.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Ratz
Gast 
#5 | Geplaatst: 22 juli 2008 07:40 
waarom zou je iets anders gebruiken dan wat iedereen van deze club gebruikt?
ik had het ook al eens op die site van Kroon gelezen, maar voorlopig blijf ik gewoon halfsynth. gebruiken.
groet, theoj

Nou het is eigenlijk meer een vraag, omdat ik op zowat zekers wist dat je minerale of ½syntheet moet gebruiken, terwijl in dit geval Kroon-Oil vol-syntheet voorschrijft.
Er veranderd constant wel iets in de 'olie-wereld' dus ik dacht dat het misschien met deze olie van hun weer wel kon.

Het flesje ½syntheet heb ik gekocht omdat de vorige eigenaar het er ook in heeft gedaan.
Nu dat ik de olie er uit heb laten lopen, ivm de koppelingsplatenwissel, zat ik gewoon eens te kijken wat ik er het beste in kon doen.
Minerale olie was en is mijn voorkeur, maar ik ging gewoon er even op WWWeren, en kwam dus bovenstaande tegen :)

Dus ik denk er over om Kroon-Oil een email met daar in de vraag waarom hun dan vol-syntheet voor schrijven terwijl minerale en ½syntheet wordt voorgeschreven.

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 22 juli 2008 09:05 
goed idee!
ik ben benieuwd naar het antwoord van 'Kroon'.
het leek mij ook al raar dat een vol-synthetische olie zou kunen in onze motoren.
theoj.

Schrijver Ratz
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 juli 2008 09:18 
Mailtje is verstuurd.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 juli 2008 11:29 
Ik heb net afgewerkte olie gebruikt van mijn ford mondeo. Die olie heb ik in een maxim 750 yamaha gedaan omdat ik het blok gezand straald heb. En dan is even spoelen wel nodig. Dus daar kan die olie van de ford nog voor gebruikt worden. Ook omdat die op gas loopt. En het cx blok hoeft er maar 20 kilometer op te rijden.
Deze olie van de ford was vol synthetiche olie. 5/w30. Ja wel wat erg dun, maar dat spoelt zo lekker. Die olie was 15.000 kilometer gerbuikt in mijn ford. Nog rdelijk goed dus.

Nu kwam het, het werd een drama. De koppeling van de motorfiets begon te slippen. Steeds meer en meer. Ik kon totaal geen vermogen meer kwijt. Ach het was maar voor 45 kilometer. Tuis gekomen gelijk de olie afgetapt met het zand wat nog in het blok aan wezig was. Dat was deze keer gelukkig niet zoveel. Daarna de olie er in gedaan die ik al eerder beschreven heb, en ja hoor de koppeling begon zijn werk weer naar behoren te doen. Dus je ziet, de koppeling blijft een moeilijk punt.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Ratz
Gast 
#9 | Geplaatst: 22 juli 2008 13:33 | Aangepast door: Ratz 
Ik begin, ondanks de erg late stand van de koppeling(aan de hendel en aan het motorblok) wel te twijfelen wat voor olie er in zat.

Schrijver Ratz
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 juli 2008 18:47 
Antwoord van KroonOil:

Als wij de olievoorschriften bekijken van de fabrikant, Honda in dit geval, dan kunnen er in deze motor meerdere oliėn met verschillende viscositeiten gebruikt worden. Dat een Synthetische olie niet gebruikt zou mogen worden in deze motor vinden wij nergens terug. Nu is het wel zo dat er in het verleden bij de introductie van synthetische oliėn problemen zijn geweest op het gebied van (natte) platenkoppelingen maar dat is toentertijd al opgelost door het toevoegen van speciale additieven.

Bijgaand het smeervoorschrift voor uw motor zoals de fabriek het voorschrijft, u kunt de motor dus gerust smeren met de Expulsa (volsyntheet) of een Expulsa RR (volsyntheet).

Wij gaan er van uit u hiermee voldoende te hebben geļnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Dennis van Zon
Office Manager
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
dz@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com

Schrijver Ratz
Gast 
#11 | Geplaatst: 24 juli 2008 15:59 | Aangepast door: Ratz 
Indien ik/iemand meer info wil,
Ik kreeg net een mailtje van ze:

Beste Peter,

Mocht u nog verdere info willen hebben, mijn kennis gaat maar tot zover, neemt u dan even contact op over twee weken (wegens vakantie) met ons Hoofd Technische Dienst Tom Bruggeman.

Met vriendelijke groet,
Dennis van Zon
Office Manager
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
dz@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Weer een motor-olie vraag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven