Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

vet cardanas

 
Schrijver leuvie
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 juli 2008 22:30 
Als nieuweling heb ik veel vragen. Sorry, hoor! Wel erg leuk te zien dat er zoveel mensen in de club actief zijn. Ik moet ook zeggen: ik heb enorm veel plezier in t sleutelen en rijden van de CX (eerlijk gezegd, VEEL meer dan ik dacht!!)

Ter zake:
Ik heb de smeernippel van de cardanas gevonden waar elders in dit forum over wordt gesproken. Ik heb er wat vet ingepompt, maar: hoe weet ik of hij vol is? Dr komt tot nu toe niets ergens uit, ook als ik t kogeltje vd nippel indruk spuit t er niet uit. Is ie gewoon leeg of is het ook mogelijk dat t vet t cardanhuis in is gelopen?? (voor t vetten de cardanolie gecheckt en die was precies op niveau, dus..)

bedankt maar weer!

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 juli 2008 07:17 
Gewoon vier of vijf keer in pompen en klaar. Er hoeft niet zoveel vet in. Het is alleen voor wat smering voor de Cardan. Vet kan ook niet verder in het cardanhuis komen dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Ratz
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 juli 2008 07:49 | Aangepast door: Ratz 
Ik zou gewoon doorpompen totdat het uit de nippel komt.
Zit ie altijd goed vol :P
(geintje!)
Wel kijken dat je goed soort lagervet er in doet, hoog smeltpunt/op lithiumbasis doet het altijd goed :P


Cardanolie moet idd op het voorgestelde niveau blijven.


Nu dat het achterwiel los zit, heb ik meteen het oude vet verwijderd, zo goed en zo kwaad als het kan(en dat was wel nodig).

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 juli 2008 09:04 
Ik heb meegemaakt dat een taxi weggesleept werd omdat er teveel olie in zat.
De chauffeur moest voor zijn dienst eerst het oliepeil controleren.
Dit vond'ie wel erg laag...
Hij had het bijgevuld tot de rand van de carterdop!
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 juli 2008 10:22 | Aangepast door: marcobecker 
Dank u voor de tip. ik was net een stuk aan het schrijfen over de cardan.
Ik zal dit vettige nippeltje gelijk even mee nemen in het verhaal.

Te veel vet pompen in dit nippetje heeft geen zin. Het komt uit eindelijk in de achter brug uit. Wil je de achterbruk ook aan de binnen kant smeren, dan is het mogelijk om via de vet nippel vet in je achter brug te krijgen. Er is wel een probleem. De steek as waarmee het cardan huis gekoppeld is aan het motor blok wordt namelijk bij elke keer dat je vet spuit naar het motorblok geperst. Dit vind het grote achter lager in het blok niet zo fijn. Dus twee a drie of vier keer is genoeg. Overtolig vet wordt door de speling op de passende delen vrij gegeven aan de achterbrug. ZOu je niet smeren, dan kan het heeeeeeel lang goed gaan. Op alle 4 bouts bevesteging cardannen zit deze nippel er niet meer omdat de aansluiting nu zelf ook in de olie draait en een keerring de boel lekker droog houd in de achter brug Lekt deze, dan zal bij de cardan mof achter op het blok lekage ontstaan.


Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 juli 2008 10:25 | Aangepast door: marcobecker 
foutje, ik krijg mijn verhaal hier niet bij als zijnde extra info voor de cardan.
Dus, helaas.
Op verzoek is deze wel op te sturen via de mail.
Later in het jaar zal die denk ik wel op de site verschijnen met foto's samen met het verhaal de veerpoten.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver leuvie
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 juli 2008 11:23 | Aangepast door: leuvie 
Jeemig, man! Wat een reacties! Rijden jullie wel eens of zitten jullie alleen maar achter de pc? ;-)

Geintje.

BEDANKT!

Een erg leuke club zo. Zeker na t verhaal van pjot te hebben gelezen van febr dit jaar. Goed bezig, mannen!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 juli 2008 12:18 
Ik rij ook nog wel, maar sleutel meer. En als ik achter de pc zit, ben ik gewoon ook aan het werk in mijn boeken zaak.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver gompie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 juli 2008 17:18 
Mijn CX staat te blinken in de achtertuin.

Ik kijk er veel naar...

Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 juli 2008 17:25 
Das genieten he,,, ow wat lekker.
Dat heb ik nu even met de XS650 yamaha..

groetjes.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Ratz
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 sept. 2008 08:38 | Aangepast door: Ratz 
Ik wil daar het volgende aan toevoegen:

Wat betreft de olie, koop een zgn hypoidolie (versnbakolie/differentieelolie) met een viscositeit van 80W90 en de CX blijft wel lopen. De Castrol of Bel-Ray zal in beide gevallen goed werken.

Met name de EP00 is interessant. EP00 is namelijk niet een "gewoon" lagervet. Zoals we bij olie praten over de viscositeit, (b.v. SAE15W40, SAE80W90 of ISO-VG220), zo zijn vetten ingegeeld op basis van hun consistentie. Omdat een vet (over het algemeen) niet of nauwelijks vloeibaar is, spreken we hier niet over viscositeit.

Zoals je wellicht weet zijn er verschillende diktes van vet. Deze worden dus aangeduid op basis van de NLGI classificaties. De meest gebruikte NLGI klasses zijn: 000, 00, 0, 1, 2, 3. De meest voorkomende klasses om lagers te smeren zijn 1,2 en soms 3.

NLGI 000 en 00 zijn de z.g.n. vloeivetten. Deze smeermiddelen hebben een vetstructuur (olie in combinatie met een verdikker en overige additieven) maar zijn wel (dik) vloeibaar. De 000 en 00 vallen wat betreft structuur dus onder de vetten, maar wat betreft viscositeit/consistentie zitten ze eigenlijk een beetje tussen de olie en vetten in. Omdat de structuur in dit geval bepalend is spreken we wel over een vet.

Betekent dus dat een NLGI 00 vet niet zomaar in een lager kan worden toegepast. Wil je een wentellager van b.v. een lopende band smeren, dan zal een NLGI 00 er snel uitlopen. Andersom kun je je ook voorstellen dat als je een NLGI 1 of 2 vet in een toepassing gebruikt welke om een 00 of 000 vraagt dit ook problemen geeft.

Extreem zwaar belaste wormwieloverbrengingen kunnen gesmeerd worden met een NLGI 00 of 000. Ga je deze wormwielkasten afvullen met een "stijf" NLGI 2 vet, dan trekt het wormwiel een spoor door het vet, deze is te stijf om terug te vloeien en je aandrijving zal geheid stuk lopen.

Voor alle duidelijkheid: NLGI zegt iets over consistentie maar helemaal niets over de kwaliteit van een vet.


Als de NLGI 00 wel voorgeschreven staat dan kun je de volgende producten wel gebruiken:

http://www.kroon-oil.com/...en/gear-grease-ep-00-000/

http://www3.dowcorning.com/DataFiles/090007c8800039be.pdf

Ik kies bewust voor Kroon en Molykote omdat deze voor een particulier vaak wel bij automaterialenzaken/handlesmaatschappijen te krijgen zijn. Mocht je industriele connecties hebben dan zou je b.v. dit van Shell kunnen proberen:

http://www.epc.shell.com/...ia_grease_gl_1339nl05.pdf



Met veel dank aan RSV31
A.k.a. drs. Oliesjeik

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 sept. 2008 09:38 
Club leden die met een CX500 rijden en een smeernippel op de eindoverbrenging hebben deze niet te vaak smeren daar er anders vet in de overbrenging kan komen
Het is enkelt maar voor het schuifstuk en dat als je het bij montage goed vet heeft gegeven hoeft dat eigenlijk niet meer ingevet te wordenwant wat je er met de vetspuit in brengt komt toch niet in het schuifstuk terecht
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vet cardanas

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven