Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Verschil in blokken met CDI en transistor

Schrijver gghouweling
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 juli 2008 22:17 
Beste mensen,

Wat is precies het verschil in een blok met CDI en eentje met transistor ontsteking.
Of anders gevraagd: valt een transistor-ontsteking-blok (dubbele woordwaarde ) om te bouwen naar een CDI? Zo ja, hoe?

mvg
G. Houweling

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 juli 2008 22:30 
Ja hoor, dat kan je ombouwen. Van transistor naar CDI is vrij eenvoudig. Je hoeft dan alleen het achtercarter, dynamo, vliegwiel en pickups over te zetten en dan ben je klaar. Transistor ontsteking is echter betrouwbaarder en daar loopt de motor in mijn mening veel beter op dus je kan het beter andersom ombouwen. Dit is ook niet al te moeilijk maar je moet wel wat handig zzijn met elektriek want je zal de bedrading moeten aanpassen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 juli 2008 22:33 
het zou moeten kunnen. er zijn immers custom blokken met CDI en de laatste types hebben soms transitor onst.

je moet wel het een en ander veranderen,ja, heel veel!!
persoonlijk denk ik dat je dan beter op zoek kan gaan naar een ander blok.

Kaspar heeft het omgekeerde gedaan: cdi naar trans.ontst. omgebouwd!
maar waarom wil je eigenlijk van trans. naar CDI?

groet, theoj

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 juli 2008 22:50 
Vergeet zeker de carterontluchting niet.
Bij CDI zit die meestal (standaard) op de kleppendeksel.
Bij transistorontsteking zit deze op het achterdeksel (afdekkapje ontsteking).

Zelf heb ik ook een blok staan dat CDI-ontsteking zou moeten zijn (CX-A), maar waar ik vermoed dat er transtorontsteking inzit. Blok zat in een donormotor CX-A, maar volgens de vorige eigenaar werkte het blok niet .

Succes bij het ombouwen.
Jörgen

Schrijver gghouweling
Gast 
#5 | Geplaatst: 29 juli 2008 19:15 
Mijn vraag kwam omdat ik een oud (CDI) blok met schade heb en ik dit wil vervangen of repareren. Nu heb ik misschien de mogelijkheid een blok te kopen met transistorontsteking en ik vroeg me af of en zo ja hoe je dat om kunt bouwen naar CDI. Het lijkt me toch wel veel werk om nu over te stappen op transistor ontsteking, ook al omdat ik de sturing daarvoor niet heb.
Als ik jullie antwoorden goed begrepen heb (waarvoor dank!) dan is het niet erg moeilijk. Achterdeksel en vliegwiel (waarom eigenlijk?) overzetten.

mvg
Gijs Houweling

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Verschil in blokken met CDI en transistor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 3 [ brinkcx, Ron, Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven