Het is inderdaad zo dat in een CDI-CX een aantal spoeltjes zitten. Bobines, vervroegingsspoelen (achter het chromen dekseltje op het achterste motordeksel) en de statorspoelen.
Die laatsen zitten in de motorolie en worden heel warm; daardoor gaat de kwaliteit van de isolatielak achteruit, er komen haarscheurtjes in en de boel maakt kortsluiting.
Daarom dat ook de stator (bij het voortschreiden der jaren) het vaakst defect is. Soms zit er een fout in het laadsysteem (dan heeft een van de gele draden doorgang naar de massa) soms ook in de ontstekingsspoelen. De zgn 'white-wire-fix geeft aan of inderdaad de onstekingsspoel voor de hogere toerentallen (de CX hapert / houdt in tusasen de 4500 en 6000 t/min) defect is. Daar loopt nl de hoogste spanning doorheen en die wordt dan ook het warmst.
Ome Honda weet ook dat het ontstekingssysteem van de CDI CX'en kwetsbaar is voor ouderdom; daarom kan via de dealer alleen de stator samen met de rotor en de vervroegingsspoelen worden besteld. Zo elimineer je uitval van de diverse onderdelen.
Alle waarden kun je doormeten op de blokstekkers; de waarden staan zelfs in het wph. Alleen daarvoor is een multimeter van een bepaald merk nodig om de wph waarden betrouwbaar te kunnen vergelijken met de meetwaarden. Het handigst is de waarden van de defecte CX te vergelijken met die van een bewezen goede CX. Als je dan met dezelfde meter meet, dan heb je ook geen last van meetverschillen.
Daarnaast wil door ouderdom (de condensatoren gaan dan vaak 'lekken') de CDI box zelf het wel eens begeven. Een goede andere even proberen geeft gelijk en duidelijk antwoord.
De ontsteking van de CDI CX is niet bij te stellen; vervroeging afhankelijk van het toerental gebeurt volledig elektronisch. Als je met een stroboscoop geen vloeiende vervroeging waarneemt, dan kan dat een duiding op de oorzaak zijn.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.