Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

oliepomp kettinkje (herrie)

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 aug. 2008 09:55 
Dit bericht is voor Erwin
WormGoor.

Het ging om het volgende,

# Geplaatst: 26 Jul 2008 10:44
Reageren Quote

Beste monteurs, helaas heeft Marco het weer eens bij het rechte eind gehad.

Ondanks m'n nieuwe oliepomp kettinkje (met O-ringen) nog steeds dezelfde ratel Het enige goede nieuws is dat dit nu ook weer is uitgesloten als mogelijke oorzaak en dat ik wat uurtjes sleutelervaring rijker ben en weinig onnodige kosten heb gemaatk. Het carter en de zeef van de oliepomp zijn brandschoon en dat is ook altijd aardig om te weten.

Wat blijft over: ventilator, uitlaat bij cilinderkop, stuiterende tuimelaars, nokkenasspeling .... Ik kan echt niets aan die ventilator zien en voelen, en het blijft een metaalachtig ratelend geluid bij alleen 4200 rpm, vooraan het blok. Ik dacht ook nog aan resonerende koppelingsplaten of iets dergelijks, maar daar hoor ik niemand over en dat zal het dus wel niet zijn. Er is nauwelijks speling van de distributieketting en dus dat blijft ook uitgesloten (zeker ook gezien het brandschone carter).

Ik overweeg om een echte kenner gewoon eens te laten luisteren voordat ik zomaar aan de ventilator wissel of een andere reparatie begin (ik moet overigens daarvoor de huidige opofferen loszagen/slijpen).

En dus hierbij de oproep aan de echte kenner om eens te luisteren naar mijn DeLuxe 'Silverwing'. Ik kom graag eens voorbij.

Groet Erwin


Antwoord, het is een losse binnenpijp in een van de uitlaat voorbochten.
neem een rubbere hamer en klop eens op de bochten. Wat men er aan kan doen is in de buiten bocht een gat boren maar niet door de binnen bocht. Doe drie gaten. Dan de binnen bocht vast lassen aan de buiten bocht.
Probleem is dan weg.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 aug. 2008 19:34 
Marco dank je wel.

Inmiddels heb ik op de hete uitlaatbochten geklopt en de linker bocht geeft inderdaad een droge tik terug. Ik had geen idee dat deze uitlaatbocht dubbelwandig is.

Ik heb geen ervaring met boren en lassen van deze uitlaatbocht en ga hiervoor maar even op zoek bij een motorzaak in de buurt. Dit lijkt me eenvoudig klusje (en weinig kosten).

Ik neem aan dat ik de uitlaatbocht niet hoef te demonteren voor dit klusje. (geldt trouwens ook hier jouw advies om gewoon met siliconenkit als pakking de uitlaatbocht te monteren op de cilinderkop wanneer demontage toch nodig is?).

Nogmaals veel dank en hartelijke groet,
Erwin

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 aug. 2008 09:02 | Aangepast door: marcobecker 
JAwel, haal de bocht er van af, laat dan aan de binnen kant van de bocht lassen. Dan zie je niet de las plekken.
Kijk ook even in de pijp. Na 10 cm kun je een scheur zien in de binnen pijp. Nu kun je ook beter vast stellen of hier de herrie van komt.

(schud de pijp even in je handen, of laat hem even vallen op het gras. Je moet wel vast stellen dat de binnen pijp aan het rammelen is. Voel ook met je vingers of je de binnen pijp kan bewegen. Dit is belangrijk, want anders boor je en las je voor niks.)



Als de bocht er af is kun je hem ook goed neer leggen om te boren. Je boord aan de binnen kant van de pijp op drie of vier verschillende plaatsen. Maar je boord dus niet door de binnen pijp. Vul de boor gaten met las werk op en spuit daarna wat velgen spray grijs van motip op je pijp. Dan lijk het heel wat. Dan met siliconen kit het een en ander nog afwerken bij het uiteinde van de bocht. Daar zie je dat die dubbel wandig is. Vul het zoveel mogelijk op. Dan weer monteren.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 aug. 2008 21:26 
Beste Marco, helemaal juist. Het ging inderdaad om de linker-uitlaatbocht. Na 1 jaar zoeken en klooien eindelijk rust bij het blok en in het hoofd. Je kent dat gevoel vast wel.

De binnenpijp was losgeraakt bij de las vlak voor de balanspot. Leuke klus met valbeugels en kuip. Voor drie tienjtes beide uitlaatbochten even laten vastzetten op de kopse kant van de uitlaatbocht, gaatje in de balanspot gelast en een ophangbeugeltje gelast op de balanspot. De siliconenkit en nieuwe koperen pakking bij de uitlaatpoorten kwamen goed van pas.

Veel dank voor het meeleven en de vele praktische tips. Super!

Hartelijke groet,
Erwin

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 oliepomp kettinkje (herrie)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven